شناسهٔ خبر: 40316698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حرف‌های جالب مادر و درددل‌های پدر پنج‌قلوهای گچسارانی

بهار کرونایی امسال و در میان خبرهای بیماری و مرگ تولد پنج‌قلوهای گچسارانی نویدبخش جاری بودن زندگی و امید شد، اما هنوز چند ساعتی نگذشته بود که چگونگی نگهداری و تامین مخارج زندگی این نورسیده‌ها باعث نگرانی خانواده آنان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تولد هر نوزاد همراه با شور و شادی است و خانواده با توجه به سطح توانایی مالی و امکانات برای پذیرایی از فرزند نورسیده آماده می‌شود، اما گاهی تعداد این فرزندان بیشتر از برنامه‌ریزی و توان خانواده است و به نوعی خانواده غافلگیر می‌شود. اینجاست که با توجه سیاست‌های جمعیتی کشور نقش مسئولان و تشکل‌های مردم‌نهاد برای حمایت از چنین خانواده‌هایی روشن می‌شود.

تهیه پوشک، شیر خشک، مکمل‌های غذایی و دارو، پوشاک و فضای مناسب برای نگهداری کودک از جمله نیازهای اولیه و اساسی بدو تولد نوزادان است و با  یک حساب سرانگشتی می‌توان برآورد کرد که خانواده پنج‌قلوهای گچسارانی توان تامین مخارج نگهداری فرزندان خود را ندارند.

پدر خانواده پنج‌قلوی قصه واقعی ما یک فرهنگی است که پیش از تولد پنج‌قلوها یک فرزند دیگر هم داشته است و با این حساب او باید مخارج زندگی ۸ نفر را تامین کند که این مهم نیازمند دست یاری مسئولان و افراد توانمند است.

گفتنی‌های جالب مادر پنج‌قلوها

مادر پنج‌قلوهای گچسارانی با اشاره به اینکه روزانه برای نوزادها یک بسته پوشک و ۲ قوطی شیر خشک مصرف می‌شود گفت: تامین مخارج نوزادان و نگهداری آنان بسیار دشوار است.

مهدیه نارکی بیان کرد: در زمان حاضر در شبانه‌روز تنها ۳ ساعت خواب دارد و امکان گرفتن پرستار هم به دلیل مشکلات مالی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: پرستارانی که برای کمک به نگهداری نوزادان اعلام آمادگی کرده‌اند حق‌الزحمه خود را ماهیانه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده‌اند که با توجه به حقوق پدر نوزدان تامین این هزینه‌ها امکان‌پذیر نیست.

نارکی افزود: چندقلوزایی در بین خانواده و نزدکان من زیاد بوده، اما بیشترین تعداد تاکنون سه‌قلو بوده است.

وی عنوان کرد: ۲ ماه پس از بارداری متوجه وضعیت غیرعادی خود شدم و پس از انجام سونوگرافی مشخص شد که تعداد جنین ۵ ‌تاست.

مادر پنج‌قلوهای گچسارانی افزود: در زمان ۸هفتگی بارداری دکتر معالج از من خواست تعداد جنین‌ها را کم کنم، اما من به خدا توکل کردم و آنان را نگه داشتم.

وی تصریح کرد: پیش از تولد پنج‌قلوها صاحب یک پسر۶ساله بودم و برای بارداری هیچ دارویی مصرف نکردم.

نارکی در مورد ارتباط فرزند پسرش با نوزادان گفت: او عاشق پنج‌قلوهاست. پسرم هروقت دوقلوهای اقوام را می‌دید، می‌گفت چه می‌شود ما هم چندقلو داشته باشیم.

مادر پنج‌قلوهای گچسارانی تاکید کرد: تا آخرین روز بارداری کارهای شخصی خود را انجام می‌دادم و هرگز بستری نشدم.

درددل‌های پدر پنج‌قلوها

پدر پنج‌قلوهای گچسارانی گفت: از عنایت خداوند برای دادن هدیه پنج‌قلو سپاسگزارم، اما با مشکلاتی برای نگهداری آنان مواجهم که انتظار دارم مسئولان حوزه‌های مختلف کمک کنند تا این بچه‌ها را بزرگ کنم.

محمدرضا درخشان با یادآوری اینکه هم‌اکنون مراقبت از بچه‌ها با کمک اقوام انجام می‌شود اظهار کرد: حداقل به ۲ پرستار برای نگهداری پنج‌قلوها نیاز است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در خانه‌ای استیجاری سکونت داریم تصریح کرد: اسباب‌کشی در شرایط کنونی برای خانواده من بسیار سخت است.

درخشان با اشاره به نیاز به خودرو برای جابه‌جایی پنج‌قلوها به‌ویژه زمان تزریق واکسن گفت: با توجه به انتشار ویروس کرونا نگرانی‌های زیادی برای جابه‌جایی آنان با تاکسی دارم.

وی اظهار کرد: از نقاط مختلف کشور و استان افرادی متقاضی خرید یا هدیه بچه از ما شده‌اند، اما ضمن رد درخواست آنها گفتم با هر سختی‌ای باشد همه پنج‌قلوها را نگهداری و بزرگ‌ می‌کنم، چراکه معتقدم هر آن کس که دندان دهد نان دهد.

پیش‌قدمی تشکل خیریه‌ای برای حمایت از خانواده پنج‌قلوها

عضو تشکل خیریه مهراندیش گچساران گفت: خیران این گروه چندین بار برای تهیه نیازهای اولیه نوزادان پنج‌قلو مانند شیرخشک و پوشک اقدام کرده‌اند.

نرگس پوراحمد افزود: با مشارکت ۳۰ خیر گچسارانی پوشاک مورد نیاز نوزادان، ۴ کارتن پوشک، ۲ کارت شیر و وسایل حمل نوزاد به این خانواده اهدا شده است.

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده‌های چند قلویی گفت: رایزنی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی برای اهدای یک واحد مسکونی به این خانواده صورت گرفته است.

پوراحمد همچنین از اهدای یک دستگاه کولر ۲تکه به خانواده پنج‌قلوهای گچسارانی خبر داد.

او با اشاره به گرمای هوای گچساران و کولر گازی پنجره‌ای که خانه را به اندازه کافی خنک نمی کرد گفت: با همکاری یک تشکل مردم‌نهاد پس از رایزنی‌ها یک دستگاه کولر به خانواده اهدا شده است.

حمایت از چندقلوها از سوی دولت

فرماندار گچساران اهدای وجه نقد از سوی برخی مسئولان و هماهنگی برای انتقال پدر چندقلوها از شهر دهدشت به دوگنبدان که هم‌اکنون در حال انجام است، از جمله حمایت‌های مسئولان برای کمک به خانواده پنج‌قلوهای گچسارانی است.

علی خوان‌پایه افزود: اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز برای تامین مسکن این خانواده قول مساعد داده است.

وی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید از طریق بهزیستی از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو حمایت می‌کند.

خوان‌پایه افزود: با کمک سازمان بهزیستی، کمک‌های خاص، یارانه‌های نقدی، بسته‌های حمایتی و مساعدت‌های خدماتی و رفاهی برای چنین خانواده‌هایی به‌ویژه این خانواده در نظر گرفته می‌شود.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویر احمد هم گفت: از خانواده پنج‌قلوها در شهرستان گچساران در حد توان حمایت می‌شود تا با مشکلات کمتری فرزندان خود را بزرگ کنند.

نادیا صداقت تصریح کرد:  کمک به خانواده‌های چند قلو به منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص حمایت بهینه و مناسب از خانواده‌های نیازمند دارای فرزند چند قلو و کاهش بحران‌های ناشی از تولد همزمان چندقلو در یک خانواده صورت گرفته است.

چندقلوزایی در گچساران به روایت آمار

پنج قلوهای گچسارانی ۲ اردیبهشت ماه امسال در بیمارستان بی‌بی حکیمه (س) گچساران از مادری ۳۴ساله با عمل سزارین متولد شدند. پنج قلوهای گچسارانی ۴ دختر و یک پسر هستند و همگی در سلامت کامل به سر می‌برند.

رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: بیش از ۱۲۰ خانواده چندقلویی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۱۱ مورد سه‌قلو هستند.

مهران کشاورز تعداد خانواده‌های دوقلودار زیر پوشش این نهاد حمایتی را ۱۰۹ مورد ذکر کرد .

وی تشکیل پرونده راهنمایی و مشاوره خانوار در زمینه مشکلات خانواده، تهیه شیر خشک فرزندان، ثبت در سامانه کشوری برای کمک و هزینه نگهداری، معرفی به دفتر مقام رهبری، حمایت و تامین ۶ سال کمک مالی از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در زمینه چندقلوهاست.

پنج‌قلوزایی نخستین بار است که در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌شود.

شهرستان نفت‌خیز و ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما