شناسهٔ خبر: 40314776 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

افشای طرح سری چند کشور غربی در لیبی

کارشناسان سازمان ملل متحد متوجه طرح سری چند کشور غربی شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا در لیبی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، در یک گزارش محرمانه از سازمان ملل متحد که به رویت خبرگزاری آلمان رسیده خاطرنشان شده دست‌کم ۲۰ نفر از کشور‌های استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا در پروژه‌ای به نام «Opus» برای حمایت از ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیرو‌های شرق لیبی مشارکت کرده‌اند.

 

طبق این گزارش این افراد اواخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی در «امان»، پایتخت اردن سوار یک هواپیمای باری شدند. مأموریت رسمی و اعلام‌شده این گروه، سفر از طرف جامعه علمی برای انجام تحقیقاتی ژئوفیزیکی در لیبی از طرف اردن بود.

 

اما در گزارش سازمان ملل آمده که این مأموریت در واقع پوششی بوده و این افراد در واقع اعضای شرکت‌های نظامی خصوصی هستند.

 

مأموریت اصلی این گروه جلوگیری از حرکت کشتی‌های ترکیه‌ای در مسیر حرکت به سمت شهر ساحلی طرابلس بوده است.

 

در گزارش سازمان ملل به فعالیت مزدوران کشور‌های خارجی در لیبی اشاره شده است.

 

سازمان ملل در گزارش مذکور تصریح کرده برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات سری عمدتاً توسط شرکت‌های مستقر در امارات متحده عربی انجام شده است.

 

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند این مأموریت مخفیانه به فاصله چند روز بعد بنا به دلایل نامعلوم لغو شده است.

 

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد، اما با مقاومت شدید نیرو‌های دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیرو‌های دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند./ العالم

نظر شما