شناسهٔ خبر: 40314359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قانون کاداستر چه کمکی به منابع طبیعی می‌کند؟

زهرا حمیدی

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: 9 میلیون و 450 هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی سند دفترچه‌ای دارد که در راستای قانون جامع حدنگاری(کاداستر)، باید برای آن سند تک برگ اخذ شود.

صاحب‌خبر -

حمید باقرپور، امروز سه شنبه 6 خرداد به رسانه‌های گروهی درباره اجرای قانون جامع حدنگاری (کاداستر) در استان، اظهار کرد: از مساحت 15 میلیون و 79  هکتار از اراضی خراسان جنوبی، 13 میلیون 950 هزار هکتار اخذ سند شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از 13 میلیون 950 هزار هکتار که سند دارد، 4 میلیون و 500 هزار هکتار سند تک برگ داریم و مابقی به مساحت 9 میلیون و 450 هزار هکتار سند دفترچه‌ای دارد که باید در راستای قانون جامع حد نگار مصوب سال 1393 به سند تک برگ تبدیل شود.

وی با اشاره به قانون جامع حد نگاری (کاداستر) و مواد 3 ،9 و 11 این قانون، گفت: این قانون از اهمیت خاصی برخوردار است تا جایی که در ماده 3 این قانون سازمان ثبت اسناد مکلف شده است که در سریع‌ترین زمان وضعیت سندها مشخص شود، در ماده 9 این قانون نیز تمامی دستگاه‌ها باید وضیعت اسناد خود را مشخص کنند و در ماده 11 نیز باید اسناد دفترچه‌ای به تک برگی تبدیل شود.

باقرپور ادامه داد: در سندهای دفترچه‌ای ممکن است حدود زمین به خوبی مشخص نشده باشد، یا بین متراژ دو زمین در کنار هم فاصله‌هایی باشد و یا بخشی از زمین یک فرد بر روی زمین فرد دیگری قرار بگیرد که بر این اساس با انجام کاداستر و ارائه سند تک برگ تمام این مشکلات از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از نظر نوع مالکیت ممکن است یک زمین مالکیت حقیقی، حقوقی، دولتی و یا موقوفه‌ای داشته باشد که اجرای طرح کاداستر می‌تواند این مالکیت‌ها را به طور دقیق و مشخص برای مالکان احراز کند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت حدنگاری و مشخص شدن مالکیت زمین‌ها، گفت: با اجرای کامل این امر در استان به لحاظ توسعه زیرساخت‌ها بسیاری از مشکلات برای اجرای شبکه‌های آب، برق،گاز و یا ارائه زمین برای ساخت مسکن و شهرسازی رفع  و می‌توان برنامه مدونی برای استان پیش‌بینی کرد.

باقرپور تصریح کرد: در سال 98 حدود 500 هزار هکتار سند تک برگ اخذ شده شده است، اما هنوز در برخی از شهرستان‌ها به ویژه طبس، فردوس، بشرویه و سرایان مناطقی وجود دارد که فاقد اجرای حدنگاری است، یعنی عملیات نقشه‌برداری و ممیزی اراضی هنوز در آن انجام نشده است.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، یادآور شد: باید تا پایان سال 1400 حدنگاری اراضی در استان انجام شود که البته این مهم منوط به تامین اعتبار لازم است.

انتهای پیام

نظر شما