شناسهٔ خبر: 40312627 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توقف ۴۸ ساعته حملات دولت وفاق ملی لیبی به نیروهای خلیفه حفتر

حمید محمدطاهری

ارتش لیبی وابسته به دولت وفاق ملی این کشور از توقف ۴۸ ساعته حمله به نیروهای شرق لیبی که به جنوب این کشور عقب‌نشینی کرده‌اند، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی۲۱، ارتش لیبی وابسته به دولت وفاق ملی این کشور در بیانیه‌ای که توسط مرکز رسانه‌ای عملیات "آتشفشان خشم" منتشر شد، اعلام کرد: توقف حمله به تجهیزات و نیروهای عقب نشینی کرده از "ترهونه"، "بنی ولید" و "النسمه" به سمت جنوب را اعلام می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: توقف حملات به این نیروها از ساعت ۲۲ دوشنبه اجرایی شده و تا همین ساعت در روز چهارشنبه ادامه می‌یابد.

ارتش لیبی در ادامه خاطرنشان کرد که این توقف حمله به منزله "آخرین فرصت" به نیروهای تحت امر خلیفه حفتر است.

در همین حال، عملیات آتشفشان خشم در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته فرود ۱۵ هواپیمای باربری نظامی در فرودگاه بنی ولید در جنوب شرق طرابلس را رصد کرده است.

این عملیات با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در فیس‌بوک نوشت: یک هواپیمای ترابری "ایلیوشین" و ۱۴ "آنتونوف۳۲" مزدوران شرکرت روسی "واگنر" را که از محورهای جنوب طرابلس عقب‌نشینی کرده بودند را به همراه مقداری تجهیزات نظامی منتقل کردند.

آتشفشان خشم در ادامه آورده است: مزدوران "شرکت واگنر" حضور و حرکت خود را بین شهرهای بنی ولید و ترهونه با چهار سامانه "پانستیر" روسی تثبیت می‌کنند. ما از هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی می‌خواهیم که ناظرانی را به فرودگاه بنی ولید اعزام کند تا هویت مزدوران سوری و شرکت واگنر که به این فرودگاه منتقل می‌شوند را مشخص کند.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی تعداد مزدورانی که وارد فرودگاه بنی ولید شده‌اند را ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ مزدور تخمین زده‌اند.

از سوی دیگر، گروهک تروریستی داعش با صدور بیانیه‌ای مسؤولیت انفجار روز شنبه در شهر کوچکی در جنوب لیبی را برعهده گرفت.

شاهدان عینی روز شنبه از وقوع انفجار در یک پاسگاه امنیتی واقع در ورودی شهر "تراغن" در ۷۸۰ کیلومتری جنوب طرابلس خبر دادند؛ انفجاری که هیچ تلفاتی در پی نداشت.

با گذشت دو روز از وقوع این انفجار، داعش امروز (دوشنبه) مسؤولیت این انفجار را برعهده گرفت.

در همین حال یک فرمانده نظامی محلی در این باره گفت که مواد منفجره در داخل یک خودرو متعلق به ارتش ملی لیبی (LNA) جاسازی شده بود.

یک منبع آگاه نظامی در ارتش ملی لیبی نیز اعلام کرد که داعش پس از دستگیری یکی از فرماندهان این ارتش، بر شدت فعالیت خود در بخش‌های جنوبی این کشور افزوده است.

از سوی دیگر، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و سفیر ایتالیا در مسکو در گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت روابط میان احزاب سیاسی در لیبی برای تحقق آتش‌بس تأکید کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: به منظور توقف زودهنگام درگیری‌ها و ایجاد یک روند سیاسی فراگیر در لیبی، در این تماس تلفنی بر هماهنگی و تماس میان مسکو و رم با تمامی احزاب سیاسی مهم در لیبی تأکید شد.

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، این تماس تلفنی در راستای ابتکار عمل ایتالیا انجام شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما