شناسهٔ خبر: 40311897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

آزمایش ناموفق ویرجین اوربیت در پرتاب موشک با هواپیما

آی‌تی‌ایران

صاحب‌خبر -

در حالی که صنعت فضایی خود را برای اعزام فضانورد توسط اسپیس ایکس آماده می‌کند یک رقیب این شرکت یعنی Virgin در تست پرتاب موشک به فضا ناموفق بوده است.

شرکت Virgin متعلق به میلیاردر مشهور ریچارد برنسون است و همچون برخی شرکتهای دیگر از جمله اسپیس ایکس و آمازون در اندیشه اعزام توریست به فضاست. این شرکت اما مسیر متفاوتی برای پرتاب موشک در نظر گرفته و آن پرتاب از طریق هواپیما است.

ماهواره‌ای که قادر به پرتاب از این طریق است نسبتا کوچک است تقریبا اندازه یه ماشین لباسشویی که از طریق یک لانچر زیر بال هواپیمای بویینگ ۷۴۷ که شرکت آن را «دختر کیهانی» نام نهاده به فضا شلیک می‌شود. پرتاب ناموفق امروز نخستین پرتاب این شرکت بود و تا به امروز شش سال از تلاشهای این شرکت برای پرتاب راکت به فضا می‌گذرد.

هواپیمای ۷۴۷ که برای پرتاب این موشک در نظر گرفته شده جهت پرتاب موشک تجهیز و دیزاین شده و تا ارتفاع ۳۵ هزارپایی اوج می‌گیرد. سپس با رها کردن لانچر موشک موتور آن روشن شده و مسیر خود را به سمت مدار طی می‌کند.

دن هارت مدیرعامل ویرجین اوربیت می‌گوید: سیستمی که ما از طریق آن موشک به فضا خواهیم فرستاد بسیار خاص است اما انعطاف بسیار زیای دارد ما می‌توانیم به هر نقطه آسمان پرواز کنیم و از آنجا موشک را در هر مداری قرار هیم.

با این حال در پرتاب امروز شرکت ویرجین اوربیت ناموفق بود هرچند بنا براطلاعیه این شرکت کسی در این اتفاق آسیب ندیده است. تا پیش از امروز شرکت تست‌های زیادی برای پرتاب از طریق هواپیما انجام داده است.

اما رسیدن به پرتاب امروز بیشتر از آنچه شرکت پیش بینی کرده بود طول کشید. مدیرعامل ویرجین اوربیت می‌گوید که شرکت امیدوار بود که اوایل تابستان گذشته این پرتاب را انجام دهد اما توسعه موشک بیشتر از زمان معمول به طول انجامید. در طول سال جاری هم به دلیل شیوع ویروس کرونا شرکت مجبور به توقف عملیات به مدت کوتاهی شد.

حالا شرکت در حال یادگیری از اشتباهات پیش آمده و آماده شدن برای یک پرتاب آزمایشی دیگر است.

نظر شما