شناسهٔ خبر: 40311611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

گزارش «صبح‌نو» درباره اوضاع کنترلی کرونا در کشور و نیز نگرانی‌ها در خوزستان را بخوانید

سوغاتی؛ کرونا نیاورید

تعطیلات عید سعید فطر به پایان رسید تا یک بار دیگر نگرانی همراه تمام هموطنانی شود که در روزهای تعطیلات هم توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و به سفر نرفته‌اند. تصاویر منتشر شده در روزهای گذشته از جاده‌ها و سواحل استان‌های شمالی کشور نشان می‌دهد که جمع زیادی از مردم احتمالا خسته از مراقبت با بی‌توجهی به توصیه‌ها راه سفر را در پیش گرفته‌اند، اما غیر از شمال کشور اوضاع استان‌های خوزستان و لرستان از بابت تشدید بیماری کرونا نیز نگران‌کننده است.

صاحب‌خبر -


سخنگوی وزارت بهداشت ظهر دیروز با اعلام اینکه در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه‌2023 مورد جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند اعلام کرد که تعداد کل مبتلایان به کووید19 در کشور به 137‌هزار و 724‌نفر رسیده است. آقای کیانوش جهانپور همچنین با اشاره به اینکه از تعداد مبتلایان جدید ۳۳۸‌مورد بستری و یک هزار و ۶۸۵‌مورد معادل ۸۳‌درصد از موارد جدید از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند، اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴‌ساعت گذشته، ۳۴‌بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. وی در ادامه تاکید کرد: مجموع جان باختگان این بیماری به ۷‌هزار و ۴۵۱‌نفر رسید. جهانپور درباره آمار بهبودیافتگان نیز به رقم 107‌هزار و 713‌نفر اشاره کرد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت متاسفانه  ۲۵۸۵‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی در طول ۲۴‌ساعت ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه در ۱۹‌استان موارد فوتی صفر و در ۵‌استان، فقط یک مورد فوتی گزارش شده است. آمار تست‌های انجام شده در کشور نیز مورد دیگری بود که جهانپور به آن اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون ۸۱۸‌هزار و ۹۱۷آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز است اما شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵‌درصدی موارد بستری نسبت به روزهای گذشته هستیم.

افزایش مبتلایان در خوزستان
اوضاع کرونا در خوزستان نیز نگران کننده است و در روزهای گذشته بسیاری از هموطنان در جنوب کشور درگیر این بیماری شده‌اند. آقای علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ظهر دیروز با اشاره به گسترش نظام غربالگری کرونا در خوزستان از شناسایی ۶۲۹‌بیمار جدید خبر داد. این تعداد از بیماران البته در آمار اعلام شده برای کل کشور نیز در نظر گرفته شده‌اند. آقای احسان پور همچنین تاکید کرد: مطابق آخرین اطلاعات دریافتی از آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در خوزستان، با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی، از ۴‌تا ۵خرداد، تعداد ۶۲۹‌مورد ابتلای قطعی به کرونا ویروس در خوزستان شناسایی شد. او در ادامه افزود: از مجموع ۶۲۹‌بیمار جدید، ۵۰۵‌بیمار با نظارت مستمر کارشناسان مرکز بهداشت در قرنطینه خانگی و ۱۲۴‌بیمار نیز بستری شدند که با احتساب این ۶۲۹‌نفر تعداد کل مبتلایان به ۱۱۰۴۸‌نفر افزایش یافته است. به گفته احسان پور در حال حاضر ۷۵۲‌بیمار در بیمارستان‌های استان تحت درمان هستند. ضمن اینکه متاسفانه در زمان یاد شده، ۱۳‌نفر از مبتلایان به این بیماری، جان خود را از دست دادند تا تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا در استان خوزستان به ۴۶۵ نفر برسد.

احتمال طغیان دوباره با افزایش سفرها
همانطور که پیش از این گفته شد در تعطیلات چند روز گذشته بسیاری از هموطنان راهی استان‌های شمالی کشور شدند. همین اتفاق می‌تواند دوباره منجر به شیوع کرونا در کشور شود. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم دیروز با تاکید بر اینکه از هموطنان و به‌ویژه تهرانی‌ها می‌خواهیم که به استان‌های شمالی سفر نکنند، گفت: مسافرت‌های اخیر در استان مازندران احتمال بروز موج جدید بیماری را افزایش خواهد داد. دکتر محمدمهدی گویا دیروز در حاشیه نشست با رییس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در صورت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش مسافرت‌ها به استان مازندران، احتمال افزایش و سیر صعودی این بیماری در این استان را شاهد خواهیم بود. گویا گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل و مازندران باید همچنان نسبت به پیامدهای احتمالی و آتی مسافرت‌ها حساسیت و آمادگی لازم را حفظ کنند.
وی همچنین تاکید کرد: طرح غربالگری زندانیان در بیماری کرونا و همچنین قرنطینه زندانیان جدیدالورود و رعایت اصول بهداشتی، در جلوگیری از انتشار بیماری کرونا باید همچنان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی با جدیت دنبال شود. وی گفت: نحوه خدمات ارزیابی بیماری‌های آمیزشی و ایدز، خدمات بهداشت باروری، آموزش، مشاوره و توانمندسازی در حیطه‌های حرفه‌آموزی در مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر توسط دانشگاه‌ها باید ارتقا یابد.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: شرط اول پیشگیری از بیماری همچنان رعایت جدی اصول بهداشتی است و مردم کمتر از خانه خارج شوند و به‌خصوص مراقب افراد مسن و بیماران زمینه‌ای، بیماران سرطانی و قلبی، ریوی و سایر افراد دارای بیماری حاد بوده و از حضور در مکان‌های شلوغ جدا خودداری کنند.
 
تغییر در اوضاع جهانی کرونا
کووید‌19 یا همان کرونا تا دیروز بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بیش از 5‌میلیون و 694‌هزار نفر را درگیر خود کرده و جان بیش از 346‌‌هزار نفر را گرفته است. البته حدود دو میلیون و ۳۰۲‌هزار نفر از مبتلایان به این بیماری هم بهبود پیدا کرده‌اند. اما در صدر فهرست کشورهایی که بیشترین مبتلا را دارند ایالات متحده آمریکا قرار دارد و کشورهای برزیل و روسیه در رتبه‌های بعدی به لحاظ تعداد مبتلایان هستند. این در حالی است که بالاترین آمار مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری در ایالات متحده آمریکا، انگلیس و ایتالیا گزارش شده است. همچنین نیویورک از جمله شهرهایی در جهان است که بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری را به خود اختصاص داده است. طبق اعلام دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون حدود ۲۰۰‌هزار نفر در این شهر به بیماری کووید‌۱۹ مبتلا شده و حدود ۲۱‌هزار و ۲۱۶‌تن نیز فوت کرده‌اند.
بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، تعداد مبتلایان و قربانیان این بیماری در کشورهایی که بنابر گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را داشته‌اند تا لحظه انتشار این خبر به ترتیب به شرح زیر است:
۱. ایالات متحده یک میلیون و ۶۸۶‌هزار و ۴۳۶‌مبتلا، ۹۹‌هزار و ۳۰۰‌قربانی
۲.  برزیل ۳۶۵‌هزار و ۲۱۳‌مبتلا، ۲۲‌هزار و ۷۴۶‌قربانی
۳.  روسیه ۳۴۴‌هزار و ۴۸۱‌مبتلا، ۳۵۴۱‌قربانی
۴. اسپانیا ۲۸۲‌هزار و ۸۵۲‌مبتلا، ۲۸‌هزار و ۷۵۲‌قربانی
۵. انگلیس ۲۵۹‌هزار و ۵۵۹‌مبتلا، ۳۶‌هزار و ۷۹۳‌قربانی
۶. ایتالیا ۲۲۹‌هزار و ۸۵۸‌مبتلا، ۳۲‌هزار و ۷۸۵‌قربانی
۷. فرانسه ۱۸۲‌هزار و ۵۸۴‌مبتلا، ۲۸‌هزار و ۳۶۷‌قربانی
۸. آلمان ۱۸۰‌هزار و ۳۲۸‌مبتلا، ۸۳۷۱‌قربانی
۹. ترکیه ۱۵۶‌هزار و ۸۲۷‌مبتلا، ۴۳۴۰‌قربانی
۱۰. هند ۱۳۸‌هزار و ۹۱۷‌مبتلا، ۴۰۲۴‌قربانی

نظر شما