شناسهٔ خبر: 40310698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال: اشتباهم، نرفتن به تیم استقلال تهران بود

شیراز-ایرنا- بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران اعلام کرد: یک فرصت استثنایی نصیبم شد تا به تیم مورد علاقه‌ام بپیوندم و بزرگترین اشتباه زندگی ورزشیم این بود که به تیم استقلال تهران نرفتم.

صاحب‌خبر -

علی میرزا استواری که اهل شهرستان مرودشت از توابع استان فارس است،سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: برای پیوستن به تیم استقلال تهران در سال ۸۶  یک هفته در منزل زنده یاد ناصرخان حجازی که سرمربی این تیم بود، زندگی کردم و با این تیم قرارداد داخلی بستم، اما سرنوشتم به گونه ای دیگر رقم خورد. 

وی اضافه کرد: من از کودکی به تیم استقلال و رنگ آبی عشق می ورزیدم و نباید این فرصت طلایی را از دست می دادم اما مسوولان وقت استان فارس و مدیرعامل باشگاه برق شیراز گفتند به تو احتیاج داریم، ای کاش اجازه می دادند به تیم محبوبم بپیوندم و هنوز هم حسرت آن روزها را می خورم.

زنده یاد حجازی به معنای واقعی شریف و مردمی بود

استواری بیان کرد: شخصیت و رفتار بسیار خوب شادروان ناصر حجازی طی یک هفته که در کنارش بودم را هیچ گاه فراموش نخواهم کرد او به معنای واقعی، مردمی و شریف بود و افسوس می خورم که اجازه ندادند شاگردش شوم و به افتخارات خود بیفزایم.

این بازیکن مرودشتی که متولد ۱۳۵۲ است می گوید: فوتبال را از زمین های خاکی شهرستان مرودشت و زیر نظر برادر شهیدم خان میزرا استواری آغاز و سپس در تیم های پاس ، ولیعصر و چند تیم دیگر این شهرستان بازی کردم و این سر آغازی بود تا برای پیشرفتم به شیراز بروم و از بین تیم های برق و کُما شیراز تیم کُما را انتخاب کردم که هر ۲ در لیگ کشور شرکت داشتند.

این مهاجم سرعتی ادامه داد : ۲ سال برای تیم کما زیر نظر محمود بیداریان  در لیگ کشور بازی کردم و به عنوان نفر دوم آقای گل ایران دست یافتم و سپس به تیم برق شیراز رفتم و به مدت چهار سال زیر نظر محمود یاوری، غلام پیروانی ، در این تیم بازی کردم و آقای گل ایران شدم.

علی میرزا استواری نفر سوم از سمت چپ به همراه بازیکنان تیم ملی ایران پس از پیروزی تاریخی ۶ بر ۲ برابر کره جنوبی 

دعوت به تیم ملی فوتبال 

استواری ادامه داد: پس از برق شیراز راهی اصفهان شدم و برای تیم پلی اکریل دو سال بازی کردم و با ۱۹ گل زده آقای گل ایران شدم و به تیم ملی ایران زیر نظر محمد مایلی کهن  دعوت شدم که افتخار بزرگی نصیبم شده بود و نباید به این راحتی آن را از دست می دادم.

او با بیان اینکه در تیم ملی با وجود بازیکنانی همچون علی دایی ، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا و کریم باقری کارم بسیار سخت بود، افزود : با این وجود در اردوهای مختلف خیلی زحمت کشیدم و بدون پارتی به عنوان ۲۴ نفر نهایی برای مسابقات جام ملت های آسیا انتخاب شدم.

این بازیکن مرودشتی بیان داشت: ۱۸ بازی ملی در کارنامه دارم و طی این مدت نیز هشت گل برای تیم ملی به ثمر رساندم و بهترین گلم هم به تیم ملی کویت بود که در نهایت توانستیم به مقام سوم آسیا دست یابیم و تیم ملی کره جنوبی را در یک بازی رویایی ۶ بر ۲ شکست دادیم و تیم ملی عربستان هم سه بر صفر بردیم.

جام جهانی ۹۸ فرانسه را از دست دادم

وی اضافه کرد : در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۹۸ عضو تیم ملی بودم  اما متاسفانه به دلیل پارگی رباط زانویم جام جهانی ۹۸ فرانسه را از دست دادم که تحمل آن برایم خیلی سخت بود.

 استواری گفت: پس از تیم ملی همچنین در تیم های باشگاهی ، بهمن  و پیکان تهران و صنعت نفت آبادان هم ، بازی کردم و سپس به تیم ملی فوتبال ساحلی دعوت شدم .

او ادامه داد : با تیم ملی فوتبال ساحلی هم در سال های ۸۶ و ۸۷ نایب قهرمان آسیا و مقام سوم کسب کردیم و راهی مسابقات جام جهانی برزیل شدیم که در این مسابقات کاپیتان تیم ملی بودم م و چهار گل هم به ثمر رساندم که بهترین آن به  تیم آمریکا زدم  .

جام جهانی ۹۸ فرانسه را از دست دادم 

گل زدن  به آمریکا و بُرد مقابل عراق بهترین خاطره

استواری با اشاره به اینکه فوتبال خاطره های خود و بد زیادی دارد، افزود:قرار بود در بازی های فوتبال ساحلی با تیم آمریکا بازی نکنیم اما دستور رسید که این کار انجام شود و ما این بازی را با نتیجه سه بر سه مساوی کردیم که یکی از گل ها را با ضربه سر به ثمر رساندم و دیگر خاطره خوب هم پیروزی ۲ بر یک تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق در جام ملت های آسیا بود.

وی اضافه کرد : به لحاظ سرعت و تکنیکی که داشتم مدافعان تیم های بزرگ ایران دوست داشتند که در برابر آنها مصدوم باشم و بازی نکنم زیرا در زمین ورزشگاه ارتش شیراز که بسیار بزرگ بود  بازی کردن برای آنها سخت بود برای همین دوست داشتند بازی نکنم که این هم  میتواند خاطره خوبی باشد.

 

استواری در تیم ملی فوتبال ساحلی مقابل تیم امریکا و زدن گل با ضربه سر 

فوتبال مرودشت حال وروز خوبی ندارد، تقاضا از استاندارفارس   

این پیشکسوت فوتبال فارس با اشاره به اینکه زمانی تیم های فارس  از بازی با تیم های مرودشتی وحشت داشتند، افزود : اما این روزها فوتبال این شهرستان با وجود اینکه یکی از قطب های فوتبال محسوب می شد حال و روز خوبی ندارد و تیم های فارس خوشحال می شوند که با تیم های مرودشتی بازی دارند.

وی اضافه کرد: از استاندار فارس که اهل شهرستان مرودشت است و در تیم پیام این شهر بازی می کرد می خواهم نگاه ویژهای به فوتبال این شهرداشته باشند و مقدمات راه اندازی یک تیم فوتبال در دسته دوم کشور را فراهم کنند .

دریبل زیدانی را نخستین بار یک بازیکن مرودشتی ابداع کرد

استواری ادامه داد: در فوتبال مرودشت بازیکنانی همچون داود سلیمانپور وجود داشت که دریبل کشویی که به نام دریبل  زیدانی شهرت یافته، ابتدا این بازیکن مرودشتی ابداع کرد و ضربه های سر او از شوت سنگین تر بود و از کریم باوی بهتر سر می زد برای همین است که فوتبال مرودشت نیز باید دوباره جان تازه ای بگیرد تا شاهد ظهور سلیمانپورهای دیگری باشیم .

فوتبال فارس باند بازی است، جایگاهی ندارم

وی همچنین به فوتبال فارس در این روزها اشاره کرد و افزود: ۱۵ سال سابقه فوتبال در سطح اول باشگاه های ایران ، آقای گل و سابقه بازی در تیم ملی فوتبال و جام جهانی فوتبال ساحلی و کاپیتانی این تیم در کارنامه دارم  و با وجود اینکه مدرک مربیگری آسیا ویژن و مدرک دکترای مدیریت برنامه ریزی دارم اما به به دلیل باند بازی و روش سلیقه ای  در فوتبال فارس جایگاهی ندارم.

استواری گفت:دلم می خواهد با وجود این همه سابقه و مدارک از تجربه هایم برای جوانان استان استفاده کنم اما تا به حال هیچ کس سراغی از من نگرفته و  این مسئله درد آور است.

او با بیان اینکه هم اینک بسیاری از بازیکنان فوتبال فارس در تیم های مطرح کشور بازی می کنند، اظهار داشت : به اندازه سه تیم بازیکنان این استان در شهر های دیگر بازی می کنند و تعجب ندارد که این استان هفت سال است که در لیگ برتر تیم ندارد زیرا در فارس چیزی به نام سرمایه گذاری در فوتبال وجود ندارد.

استواری اشاره کرد: در سال های نه چندان دور تیم برق شیراز سه سال به عنوان بهترین تیم شهرستانی انتخاب شد و این پرسش مطرح می شود که برق ۷۵ ساله هم اینک در کجا قرار دارد و یا اینکه جایگاه تیم های فجر سپاسی و قشقایی در لیگ دسته یک کشور کجاست؟

وی اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر ریشه ویروس کرونا خشک شود تا شاید پس از آن فکر اساسی برای فوتبال فارس که بزرگان زیادی دارد، بتوان کرد.

استواری همچنین از نبی کشاورز ، احمد و محمود منصوری و محمد حسین شجاعی که در راه پیشرفت فوتبالش زحمات زیادی کشیدند نیز تشکر کرد و گفت : فرزندم حمید رضا که دو بار به تیم ملی جوانان دعوت شده است در نظر دارم برای پیشرفت فوتبالش به یکی از تیم های تهرانی که مقدمات کار فراهم شده است ، برود   

استواری روی نیمکت تیم ملی نفر اول از سمت چپ 

هفت برادران فوتبالیست

شهرستان فوتبال خیز مرودشت روزگاری حرف اول را در فوتبال فارس و کشور را می‌زد و بازیکنان بسیاری از جمله برداران استواری  همچون  شهید خان میزرا ، جان میرزا ، عبدالله ، رمضان ، علی میرزا ، رضا و حسن  و همچنین بهرام شفیعی را روانه میدان ها  کرد.

زمین چمن کارخانه آزمایش و بسیاری از زمین‌های خاکی این شهرستان در گذشته نه چندان دور مملو از فوتبالیست‌ها بود و حتی تیم‌های مطرح شیرازی برای تمرین و مسابقه به این شهرستان سفر می‌کردند و یک پایگاه کاملاً فوتبالی بود اما معلوم نیست سرنوشت این زمین‌های فوتبالیست پرور به کجا انجامید و شاید هم آنها تبدبل به برج‌های سر به فلک کشیده شده باشند.
تیم خلیج مرودشت کجاست؟
آنهایی که اهل فوتبال هستند تیم خلیج مرودشت را بخوبی می‌شناسند، تیمی که توسط محمد حسین شجاعی با هزینه شخصی در لیگ‌های دهه شصت و هفتاد کشور مطرح شد، اکنون کجاست؟
شجاعی که خود فوتبالیست بود، پس ازچندین سال دوری ازفوتبال ، حدود سه چهارسال پیش قصد احیای دوباره تیم خلیج را داشت اما مورد حمایت قرار نگرفت و مجبور شد دو باره فوتبال را کنار و عطایش را به لقایش بخشد .
به این نام‌ها توجه کنید، رمضان، رضا، حسن و علی میرزا استواری و  بهرام شفیعی فوتبالیست‌های مرودشتی بودند که هم در تیم ملی و هم در تیم‌های باشگاهی مطرح بازی کردند و گویا کارخانه فوتبال سازی این شهرستان تعطیل شده است؟!
سرانجام پس از چندین سال انتظار، حمیدرضا استواری فرزند علی میرزا که سرعت و تکنیکش بلای جان مدافعان فوتبال ایران بود هم اینک شکوفا و به تیم ملی جوانان ایران دعوت شده تا جای پدر که در سطح ملی، باشگاهی و تیم ملی فوتبال ساحلی مطرح بود، را بگیرداما او هم قصددارد برای پیشرفت فوتبالش استان  فارس را ترک کند.

دریبل زیدانی را برای نخستین بار یک بازیکن مرودشتی ابداع کرد 

نظر شما