شناسهٔ خبر: 40310675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

عمده تخلف حوزه آب‌های زیرزمینی در اصفهان اضافه برداشت چاه‌های مجاز است

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: عمده تخلف حوزه آب‌های زیرزمینی در استان، اضافه برداشت چاه‌های مجاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدمهدی میرباقری تعداد چاه‌های مجاز استان را بیش از ۴۰ هزار حلقه اعلام کرد و افزود: این چاه‌ها سالانه حدود سه میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرسطحی را به‌صورت غیرقانونی و بی‌حساب و کتاب استخراج می‌کنند.

وی ادامه داد: این مقدار آب بسیار زیاد و برای درک بهتر و روشن شدن این رقم می‌توان این گونه مثال زد که سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد، یعنی بیش از ۲ برابر ظرفیت کامل این سد، در طول ۱۲ ماه از ذخیره آب‌های زیرزمین استان کاسته می‌شود.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، نصب کنتورهای حجمی هوشمند را راهکاری برای جلوگیری از تخلف اضافه برداشت از چاه‌های مجاز استان برشمرد و اظهار کرد: گرانی این تجهیزات مساله اصلی برای نصب روی تمامی چاه‌ها به شمار می‌رود، اکنون قیمت یک کنتور حجمی هوشمند از ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومان است.

وی اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری از چاه‌های مجاز کشاورزی را ضروری برشمرد و تصریح کرد: در یک سال اخیر اقدامات مربوط به این بخش برای ۲ هزار و ۵۰۰ چاه انجام گرفت.

میرباقری با اشاره به دیگر فعالیت‌های زیر مجموعه طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: در یک سال اخیر حدود ۴۵۰ دستگاه کنتور حجمی هوشمند در این استان نصب شد و تعداد کل آن به حدود پنج هزار دستگاه رسید.

مصرف ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب بوسیله چاه‌های غیرمجاز اصفهان

وی افزود: نزدیک به ۲۱ هزار چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که البته تمامی آن فعال نیست و این تعداد سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از دل زمین بیرون می‌کشد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: در یک سال اخیر یک هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز جدید در استان شناسایی و افزون بر ۸۰۰ چاه پر و مسدود شد.

به گفته میرباقری ۶۰ گروه گشت و بازرسی در استان انواع تخلفات و اقدامات غیرقانونی حوزه آب را رصد میکنند و شماره تلفن ۳۸۴۸ نیز برای گزارش‌های مردمی با محوریت هرگونه تخلفات مانند حفر چاه غیر مجاز، اضافه برداشت و فعالیت ادوات و تجهیزات مرتبط با حفر چاه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در یک سال گذشته ۵۰۰ دستگاه حفاری غیرمجاز و وسایل مربوطه در استان کشف و توقیف شد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

کاهش چشمگیر منابع‌ آبی و خشکی زاینده‌رود اکنون در صدر چالش‌های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسئولان امر باید برای برون‌رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه‌ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح‌های تامین آب انجام شود.

نگاهی به آمار و ارقام در چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که تعداد چاه‌های غیرمجاز و مجاز ایران در سال ۵۷، ۶۰ هزار حلقه بوده است، اما هم اکنون ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد از آنها غیر مجازند و از این تعداد ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب با این چاه‌ها مصرف می‌شود.

نظر شما