شناسهٔ خبر: 40310522 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

داور فوتسال زنان: دانش داوران باید بروز شود

تهران- ایرنا- داور فوتسال زنان گفت: قضاوت سخت است و داوران باید دانش خود را بروز کنند و ضمن داشتن مطالعه باید بیشتر از بازیکنان برای تمرین و ورزش کردن تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

«دیانا عبدالله‌زاده» از داوران فوتبال و فوتسال زنان که چندین دیدار تدارکاتی تیم‌های ملی فوتسال ایران با چین و روسیه را قضاوت کرده است. وی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از کودکی بدلیل آنکه پدرم فوتبالیست بود و در صنعت آبادان بازی می‌کرد، به این رشته علاقه‌مند شدم. در سال ۶۲ و از اول دبستان با برادرم مسابقات فوتبال را می‌دیدم اما در آن زمان فوتبالی برای زنان در مدرسه نبود و والیبال، بدمینتون و تنیس‌روی میز بازی می‌کردم. پس از آنکه از دانشگاه در رشته ادبیات فارسی فارغ التحصیل شدم بدنبال جذب در آموزش و پرورش بودم اما این اتفاق رخ نداد. در همان دوران اطلاعیه‌ای را مبنی بر راه اندازی فوتسال زنان مشاهده کردم و همین باعث شد تا در این رشته ثبت نام کنم.

داور فوتبال و فوتسال زنان افزود: در سال ۷۹ جزو تیم منتخب استان به همراه فروزان سلیمانی سرمربی تیم استان خوزستان در نخستین مسابقات قهرمانی کشوری شرکت کردیم. تا سال ۸۴ برای تیم منتخب استان  و پس از ‌آن دیهیم اهواز بازی کردم. در سال ۸۰ و ۸۱ در کلاس درجه ۳ داوری شرکت کردم و نخستین قضاوت را در مسابقات کشوری جوانان کردم. در کنار داوران دیگر خیلی استرس داشتم اما بتدریج برای قضاوت به مسابقات کشوری و لیگ برتر فوتسال دعوت شدم. قضاوت اولین مسابقات فوتبال را در سال ۸۶ در مسابقات قهرمانی کشوری در بابل داشتم.

وی ادامه داد: قضاوت فوتسال را بیشتر از فوتبال دوست داشتم زیرا فوتسالیست بودم و تعداد مسابقات در این رشته بیشتر و می‌توانستم خود را محک بزنم اما مسابقات فوتبال زنان زیاد جدی گرفته نمی‌شود برای همین علاقه چندانی به قضاوت در فوتبال ندارم.

عبدالله‌زاده عنوان کرد: همچنین تجربه خوبی از قضاوت در دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتسال زنان با روسیه و چین در ۲ سال گذشته داشتم. اگر بخواهم تفاوت قضاوت در دیدارهای لیگ برتر و تدارکاتی را عنوان کنم، به نظرم دیدارهای لیگ برتر خیلی حساس‌تر است و بازی‌های تدارکاتی فضای آرامی دارد. در دیدارهای تدارکاتی ملی‌پوشان بازی واقعی را نشان می‌دهند اما در لیگ برتر اینگونه نیست. گرچه داور نباید استرس داشته باشد زیرا به تیم‌ها منتقل می‌کند و همین امر می‌تواند فضا را متشنج سازد.

وی اضافه کرد: وقتی به زمین می‌روم به این فکر نمی‌کنم که این تیم برای تهران یا کدام شهر است و تلاش می‌کنم تا بهترین عملکرد خود را نشان دهم. بنظرم داور باید بدقت بازی را ببیند و نباید خود را نشان دهد. داوران باید خیلی تلاش کنند و عاشق کارشان باشند. قضاوت سخت است و باید دانش آنان بروز شود و همواره مطالعه داشته باشند. آنان باید از نظر جسمانی بدنی ورزیده داشته باشند و حتی بیشتر از بازیکنان برای تمرین و ورزش کردن تلاش کنند.

داور فوتبال و فوتسال زنان خاطرنشان کرد: زمانی که می‌توانستم نامزد بهترین داور بین‌المللی فوتسال شوم باردار شدم و شانس آن را از دست دادم. اکنون که سنم بالا رفته است تلاش می‌کنم با دیدن قضاوت‌های داوران دیگر و خواندن کتاب قانون و انتقال دانسته‌هایم با جدیت در این عرصه کارم را ادامه دهم.

نظر شما