شناسهٔ خبر: 40309745 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ونزوئلا: تجارت و دریانوردی حق حاکمیتی ایران و ونزوئلا است

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل تاکید کرد این حق حاکمیتی ایران و ونزوئلا است که به طور قانونی در سراسر جهان آزادانه دریانوردی و تجارت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، ساموئل مونکادا، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی درباره همکاری ایران و ونزوئلا در ارسال سوخت به وسیله نفتکش‌های ایرانی به این کشور اعلام کرد این حق حاکمیتی ایران و ونزوئلا است که به طور قانونی در سراسر جهان آزادانه دریانوردی و تجارت کنند.

در ابتدا مجری این شبکه تلویزیونی گفت: ایران امروز تحریم‌های آمریکا را به چالش کشید. به خاطر تحریم‌های شدید آمریکا و شیوع کرونا در ونزوئلا این کشور با کمبود شدید سوخت روبرو شده است. آن‌ها از ایران خواسته اند که به آن‌ها کمک کند. در این میان آمریکا وارد معرکه شد و به ایران هشدار داد که اگر نفتکش‌های خود را به ونزوئلا بفرستد آنگاه آمریکا آن‌ها را متوقف خواهد کرد و آن‌ها را در دریا سرگردان خواهد کرد. اما ایران بدون توجه به این هشدار آمریکا به قول خود به ونزوئلا عمل کرد و ۵ نفتکش را راهی کاراکاس کرد که یکی از آن‌ها به ونزوئلا رسید و دیگر نفتکش‌ها هم در آینده وارد این کشور می‌شوند. ایران اساسا به تهدید‌های آمریکا بی اعتنایی کرد.

بیشتر بخوانید:

مجری راشا تودی از نماینده ونزوئلا پرسید: احساس شما درباره اینکه آمریکا چه اقدامی انجام خواهد داد، چیست؟ آیا آمریکا به تهدید خود عمل خواهد کرد؟ آیا شما نگران نیستید؟

ساموئل مونکادا پاسخ داد: البته ما نگران هستیم. ما به این خاطر نگران هستیم، چون هم اکنون افرادی دیوانه در آمریکا در راس قدرت قرار دارند. آن‌ها در وهله نخست همه را به اقدام نظامی تهدید می‌کنند و سپس حملات نیابتی همانند حمله سوم ماه مه را انجام می‌دهند. آن‌ها از نیرو‌های نیابتی خود در کلمبیا برای حمله به ونزوئلا استفاده می‌کنند. در حقیقت این افراد واقعا دیوانه هستند.

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل افزود: ما افرادی نرمال را در راس دولت آمریکا مشاهده نمی‌کنیم. آن‌ها معمولا تهاجمی، جنگ طلب و یا فراتر از این وضعیت هستند. آن‌ها به دنبال تحمیل ایدئولوژی نژادپرستانه خود هستند. آن‌ها مدعی هستند ما به آن‌ها تعلق داریم. آن‌ها مدعی هستند که ونزوئلا به آن‌ها تعلق دارد. این برخلاف تمامی قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است. این اقدام آن‌ها خطرناک است.

مجری شبکه راشا تودی پرسید: فرض کنیم کاخ سفید به این اقدام مشکوک شده است و تصور می‌کند که اقدامی شرورانه و غیرقانونی بین شما و ایران در جریان است. آیا شما می‌توانید به جهان این تضمین را بدهید که آنچه که ایران در حال ارسال آن برای شما است حقیقتا کمک‌های بشردوستانه است و چیز دیگری نیست؟

نماینده ونزوئلا گفت: نه، نه این کمک بشردوستانه نیست. این سوخت است. این یک تجارت قانونی است. آن‌ها به ما کمک نمی‌کنند. آن‌ها کالایی را می‌فروشند و ما آن را خریداری می‌کنیم. این حق حاکمیتی ما است. این حق حاکمیتی ایران است. این حق حاکمیتی دو طرف است که به طور قانونی در سراسر جهان آزادانه دریانوردی و تجارت کنند.

وی تاکید کرد: ما هیچ اقدام اشتباهی انجام نمی‌دهیم. آمریکا بر اساس هیچ قانون بین المللی این حق را ندارد که در مراودات تجاری قانونی ما دخالت کند. ما در برابر هیچ قدرتی تسلیم نمی‌شویم و اقدامات آن را تصدیق نمی‌کنیم. ما اقدامی قانونی را انجام می‌دهیم. ما در حال تجارت در بخش سوخت هستیم. افرادی که می‌گویند می‌خواهند تجارت بین ما را مسدود کنند این بر اساس قوانین بین المللی به منزله یک اقدام جنگی است. این به معنای واقعی کلمه به منزله یک اقدام جنگی و اقدامی تجاوزکارانه است.

مجری پرسید: اگر شما یکی از بزرگترین ذخایر نفتی را در جهان دارید چرا به وارد کردن سوخت از ایران نیاز دارید؟

نماینده ونزوئلا پاسخ داد: سوال بسیار خوبی را پرسیدید، در ۳ سال گذشته دولت ترامپ تمامی شرکت‌های بین المللی را در رابطه با هر گونه مشارکت و سرمایه گذاری در ونزوئلا تهدید، ارعاب و تحت فشار قرار داده است. آن‌ها از هرگونه فروش تجهیزات و قطعات یدکی در بخش صنعت نفت به ما خودداری می‌کنند و از بیم تحریم‌های آمریکا این کار را انجام نمی‌دهند. آن‌ها حتی نفت ما را هم خریداری نمی‌کنند.

ساموئل مونکادا گفت: یکی از تهدید‌های اخیر آمریکا ضد ونزوئلا از طرف «موریسیو کلاور-کارونه»، نماینده ویژه آمریکا در آمریکای جنوبی که از اعضای تیم امنیتی کاخ سفید هم هست، صورت گرفت. او اعلام کرد که اگر هر شرکتی با ونزوئلا همکاری کند تبعات ویرانگری در انتظار آن خواهد بود. او حتی درباره شرکت‌های اسپانیایی، هندی، آلمانی و ایرانی این مطالب را بیان داشت. او گفت که این شرکت‌ها تاثیر تحریم‌های سرسختانه آمریکا را احساس خواهند کرد.

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل تاکید کرد: آن‌ها اقتصاد ما را تحت تاثیر تحریم‌های خود قرار داده اند و این موضوع سبب شده است که ما حتی نتوانیم قطعات یدکی را برای بخش صنعت نفت خود خریداری کنیم؛ بنابراین ما هم اکنون نه تنها سوخت خریداری می‌کنیم بلکه تلاش می‌کنیم که قطعات یدکی را برای ازسرگیری فعالیت پالایشگاه‌های خود هم خریداری کنیم تا بتوانیم سوخت خود را تامین کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما