شناسهٔ خبر: 40308469 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زنگ زرد بلایی که جان گندم و جو را تهدید می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: مبارزه با بیماری زنگ زرد در بیش از یک سوم اراضی تحت کشت گندم و جو در مشهد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه حدود ۲۲هزار هکتار گندم و جو آبی و بیش از ۲۰ هزار هکتار گندم دیم در اراضی مشهد زیر سطح کشت رفته است، گفت: زرد شدن و کاهش شدید فتوسنتز گیاهی بیماری است که در صورت عدم کنترل و نظارت لازم منجر به خسارت و کاهش بیش از ۶۰ درصد محصول می‌شود.

او افزود: با توجه به آمار بارندگی‌های فروردین به میزان ۵۵ میلیمتر، اردیبهشت به میزان ۲۷ میلیمتر، رطوبت مناسب، در جه حرارت کمتر از ۲۰ درجه و بارندگی‌های اخیر امسال زمینه شیوع بیماری زنگ زرد گندم و جو در ارقام حساس بیشتر از سال‌های گذشته که میزان بارش‌های بهاره کمتر بود فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: از نکات مهم در مبارزه مطلوب با این بیماری اطلاع رسانی و پایش مکرر مزارع سطوح آلوده مشخص و سمپاشی با قارچکش مناسب است.

طهماسبی زاده بیان کرد: با بسیج همه جانبه پرسنل و اقدامات به موقع و اطلاع رسانی‌های گسترده از طرق مختلف از جمله سرکشی‌های مستمر کارشناسان شهرستان و ستاد، انتشار پیش آگاهی‌ها و آموزش‌های مجازی و برقراری تماس‌های تلفنی با کشاورزان خصوصا عمده مالکین خسارات ناشی از زنگ زرد در مقایسه با دوره‌های گذشته به نسبت میزان رطوبت و بارندگی از توفیق خوبی برخوردار بوده است.

او تصریح کرد: تا این تاریخ ۶ هزار و ۳۵۰هکتار گندم آبی سمپاشی شده واین روند حداقل تا گرم شدن هوا ادامه دارد و در حال حاضر کمبود قارچکش و گرانی آن به خاطر تقاضای زیاد وحذف یارانه مشکلاتی رابرای کشاورزان به وجود آورده که با بکارگیری تمهیدات لازم خسارت حاصل به شکل مطلوبی مدیریت خواهد شد.

انتهای پیام//ف. ح

نظر شما