شناسهٔ خبر: 40308288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

لنگر انداختن نفت‌کش‌های ایرانی در بنادر ونـزوئلا

اشاره: ماجرای اعزام نفت‌کش‌های ایرانی به‌سوی ونزوئلا زمانی بالا گرفت که مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که این کشور در قبال مبادله فرآورده‌های نفتی بین ایران و ونزوئلا اقدام خواهد کرد. حتی کار به‌جایی رسید که نیروی دریایی آمریکا چند ناو جنگی هم به‌سوی آب‌های دریای کارائیب روانه کرد. اما سرانجام این 5 کشتی‌ بدون مشکل به مقصد رسیدند. گفتنی است ونزوئلا با دارا بودن 17 درصد از ذخایر نفت جهان، در صدر همه کشورها قرار دارد، اما ازآنجایی‌که بیشتر مواد موردنیاز برای فرآوری نفت خام این کشور توسط شرکت‌های آمریکایی تأمین می‌شده، اکنون به دلیل تحریم‌های آمریکا با کمبود سوخت و فرآورده‌های نفتی مواجه است و در حال حاضر به علت ازکارافتادن پالایشگاه‌ها فقط حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولید روزانه ۱.۳ میلیون بشکه‌ای آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. اغلب مشکلات این کشور از دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز آغازشده که چهره‌ای سوسیال‌دموکرات، چپ‌گرا و پوپولیست بود که از 1998 به قدرت رسید از ثروت نفتی عظیم کشورش برای گسترش نفوذ سیاسی خود استفاده می‌کرد. پس از درگذشت او، نیکلاس مادورو، معاونش جانشین وی شد و او هم همان سیاست‌ها را ادامه داد تا ونزوئلا بیش‌ازپیش در عرصه بین‌المللی منزوی شود. از طرفی ونزوئلا از معدود کشورهایی است که هراسی از تحریم به دلیل مبادله با ایران ندارد و همین موجب شد تا برخلاف بسیاری از مواقع که نفت‌کش‌های ایرانی چراغ خاموش در آب‌های آزاد بین‌المللی تردد می‌کنند، این بار کاملاً عیان به‌سوی مقصد خود حرکت کنند. موضوعی که واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است. پس از ورود ۵ شناور و تانکر حامل سوخت ایران به ونزوئلا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور از دولت و ملت ایران بابت همبستگی با مردم ونزوئلا و پشتیبانی از کاراکاس قدردانی و تشکر کرد. ستاره صبح در گزارشی ضمن بررسی واکنش‌ها، به اهمیت تاریخی و اقتصادی پالایشگاه ال‌پالیتو به‌عنوان مقصد نهایی محموله ایرانی پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

پس‌ازآنکه اولین کشتی محموله سوخت ایران در سواحل ونزوئلا پهلو گرفت، رئیس‌جمهور این کشور از دولت ایران تشکر و قدردانی کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از ورود ۵ شناور و تانکر حامل سوخت ایران برای کاراکاس، از دولت و ملت ایران بابت همبستگی با مردم ونزوئلا و پشتیبانی از کاراکاس قدردانی و تشکر کرد. نیکولاس مادورو در رسانه‌ی دولتی ونزوئلا گفت: «ونزوئلا و ایران هر دو خواهان صلح هستند و ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم.» مادورو از مردم این دو کشور به‌عنوان «مردمی انقلابی که هرگز در مقابل ستمگری آمریکا زانو نخواهند زد» یاد کرد. همچنین دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا از اقدام ایران نسبت به ارسال پنج نفت‌کش حامل سوخت به کشورش تشکر و قدردانی کرد. وزیر نفت ونزوئلا با اعلام خبر ورود نفت‌کش ایرانی به منطقه اقتصادی این کشور از کمک ایران به ونزوئلا قدردانی کرد. وی در این پیام نوشت: «همکاری ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی بر مبنای تبادلات علمی و توسعه سازنده صنعت هیدروکربن بنا شده است. این تجربه همچنین ما را به‌عنوان کشورهای عضو اوپک متحد می‌کند. ممنون برادران!» میگوئل دیازکانل، رئیس‌جمهور کوبا هم با اشاره به ورود نفت‌کش ایرانی به غرب کاراکاس اظهار کرد که ایران توانسته محاصره جنایت‌کارانه و غیرقابل‌قبول آمریکا را درهم بکشند.

تنش در کارائیب
کشتی فورچون روز جمعه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند سال ۹۷) بندر شهید رجایی ایران را به مقصد ونزوئلا ترک کرد و سوم خرداد (۲۳ مه) وارد آب‌های این کشور شد. به گزارش دویچه‌وله، ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا قبلاً گفته بود که به‌محض نزدیک‌شدن نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا، جنگنده‌ها و ناوهای ارتش این کشور آن‌ها را اسکورت خواهند کرد. تارک ال ایسامی ، وزیر نفت ونزوئلا هم در توییتر خود خبر داد که نفت‌کش ایرانی توسط کشتی‌های نظامی ونزوئلا اسکورت شده است. خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه چهارم خرداد (۲۴ مه) گزارش داده بود که سران جمهوری اسلامی به ایالات‌متحده هشدار داده بودند که جلوی تحویل سوخت به ونزوئلا را نگیرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه سوم خرداد (۲۳ مه) درباره برخورد احتمالی با نفت‌کش‌های ایرانی در دریای کارائیب به ایالات‌متحده هشدار داده بود که «دست به خطا نزند». او گفت: «ایران هیچ‌گاه آغازگر درگیری نخواهد بود.» رئیس‌جمهور ایران یک روز پیش از ورود کشتی نفتی ایرانی به ونزوئلا در تماس تلفنی با تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر تأکید کرد: «اگر نفت‌کش‌های ما در دریای کارائیب یا در هرکجا از جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند، متقابلاً برای آن‌ها مشکل به‌وجود خواهد آمد.»

مقصد: ال‌پالیتو
تلویزیون دولتی ونزوئلا گفته است مقصد نفت‌کش‌های ایرانی حامل بنزین، پالایشگاه ال‌پالیتو است. نفت‌کش فورچون با پرچم ایران پیش از چهار نفت‌کش دیگر -فارست، پتونیا، فاکسون و کلاول- به پایانه نفتی ال‌پالیتو در نزدیکی بندر کابه‌یو در ایالت کارابوبو در شمال ونروئلا رسیده است این پالایشگاه در غرب پایتخت، کاراکاس است. اما چرا این پالایشگاه؟ آنگونه که بی‌بی‌سی نوشته است، ال‌پالیتو یکی از بزرگ‌ترین و خودکارترین پالایشگاه‌های شرکت ملی نفت ونزوئلا است در ایالت کارابوبو. بنابر گزارش‌ها، شرکت ملی نفت ونزوئلا که تا دو ماه پیش با ده درصد ظرفیت روزانه‌اش -۱.۳ میلیون بشکه- کار می‌کرد، فعالیتش «به یک پالایشگاه و تولید سوخت با اکتان کم محدود شده است.» پالایشگاه در بندر کوچک پالیتو قرار دارد که پایانه نفتی شرکت ملی نفت ونزوئلا است. این پالایشگاه پس از مدتی توقف فعالیت ماه گذشته بعد از عملیات تعمیر و نگهداری دوباره فعال شد و به گفته مقامات تولید بنزین را از سر گرفته است. پالایشگاه ال پالیتو در نزدیکی بندر کابه‌یو قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین بندرهای ونزوئلا و شاهراه صنعت نفت این کشور. این بندر ساحل کارائیبی زیبایی است در مرز اقیانوس اطلس، با ساختمان‌های قرن نوزدهمی به سبک اسپانیایی و مدیترانه‌ای و آفتابی داغ و سوزان که کمی کمتر از دویست هزار نفر جمعیت دارد.

اقتصاد در بندر تاریخی
اوضاع اقتصادی بندر «کابه‌یو» با بحرانی شدن تولید نفت در سال‌های اخیر در پالایشگاه ال پالیتو رو به وخامت رفته، بیکاری بسیار است، ابرتورم، تحریم آمریکا و سوء مدیریت، بندر را که به صنعت نفت بسیار وابسته است هر چه فقیرتر کرده و بحران داخلی، درآمد گردشگری را هم خشکانده است. در آغاز قرن شانزدهم اسپانیایی‌ها به ساحل ونزوئلا رسیدند و اولین پایگاه دائمی خود در آمریکای جنوبی را در این کشور تأسیس کردند. به دلیل عمق آب و امکانات بندری، کابه‌یو یکی از بهترین بندرهای «ینگه‌دنیا» بود و از آن کاکائو قهوه، پنبه و نیل به اروپا صادر می‌شد. در دوران استعمار اسپانیا از این بندر خوب محافظت می‌شد. بنا به روایت، اسپانیایی‌ها می‌گفتند آب‌های این بندر به‌قدری آرام بوده که قایق را می‌شد با یک تار مو به اسکله بست. بندر نامش را از همین گرفته، کابه‌یو به معنی مو است. این بندر نقش مهمی در تاریخ ونزوئلا دارد و شاهد حمله دزدان دریایی، قاچاقچیان و حتی نبرد دریایی بوده است. در سال ۱۷۹۹ ناوگان بریتانیا با ناوگان اسپانیا مستقر در این بندر درگیر شد و آن‌ها را شکست داد و دستشان را از بندر کوتاه کرد. دوازده سال بعد اولین جمهوری ونزوئلا اعلام موجودیت کرد و سیمون بولیوار که در آن زمان سرهنگ بود مدتی کوتاه فرماندهی این بندر را به عهده گرفت. او در شورش نیروهای وفادار به اسپانیا مجبور به ترک شهر شد اما دو سال بعد، آخرین پایگاه مهم اسپانیایی‌ها یعنی همین بندر به دست استقلال‌طلبان افتاد.

ایالت کارابوبو
ایالت کارابوبو در شمال ونزوئلا واقع است و مرکز آن والنسیا، دومین شهر ونزوئلا، حدود دویست کیلومتر با کاراکاس پایتخت فاصله دارد. والنسیا یکی از بالاترین آمارهای قتل در دنیا را دارد. این ایالت مهم‌ترین مرکز صنعتی ونزوئلا است و سابقه تاریخی مهمی دارد. نبرد کارابوبو اینجا درگرفته، نبردی سرنوشت‌ساز در مبارزه با استعمار اسپانیا. بومیانی که پیش از ورود اسپانیایی‌ها آنجا زندگی می‌کردند، کارابوبو نامیده می‌شدند. سیمون بولیوار در سال ۱۸۲۱ در نبرد کارابابو اسپانیایی‌ها را شکست داد که زمینه استقلال کامل ونزوئلا شد، البته در ابتدا به‌عنوان بخشی از کلمبیای بزرگ. ایالت صنعتی کارابوبو مرکز کارخانه‌های مونتاژ خودرو، ذوب فلزات، صنایع غذایی، کارخانه‌های گالوانیزه و نفت و پتروشیمی است و همه نوع راه ارتباطی زمینی، دریایی، هوایی و ریلی دارد. این ایالت ازنظر کشاورزی هم مهم است و در آن برنج، پنبه، ذرت، توتون، کاکائو و شکر عمل می‌آید و صنایع لبنی بزرگی دارد. یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های پتروشیمی ونزوئلا بین کابه‌یو و والنسیا قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما