شناسهٔ خبر: 40308154 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا بررسی می‌کند؛

غفلت باشگاه‌های ایرانی از شیوه صحیح درآمدزایی از هواداران

باشگاه‌های ایرانی از روشی مناسب برای درآمدزایی از هوادارانشان غافل هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در شرایطی که شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بیشتر مسابقات فوتبال در سراسر جهان به صورت تعلیق دربیاید و تیم‌های فوتبال نتوانند به مدت زیادی در تمرینات شرکت کنند، از هفته گذشته رقابت‌های بوندس‌لیگا آلمان شروع شد و البته رقابت‌های کِی لیگ کره جنوبی از دو هفته پیش شروع به کار کرد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که از جذابیت مسابقات کاسته، غیبت تماشاگران در ورزشگاه‌هاست. این موضوع به خاطر این انجام می‌شود که جلوی انتشار بیشتر ویروس کرونا گرفته شود و مشخص نیست تا چه زمانی بازی‌ها در سراسر جهان بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود اما برخی کشورها تصمیم گرفته‌اند تا با صفر شدن اثرات ویروس یا با رعایت نکات بهداشتی در دوران کرونا اجازه بازگشت هواداران را به ورزشگاه‌ها بدهند. موضوعی که در دست بررسی است.

در این میان نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که در بسیاری از باشگاه‌های دنیا به خاطر آنکه بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد و بلیت مسابقات تا پایان فصل پیش‌فروش شده بود، به تماشاگران دو راه پیشنهاد شده است. راه اول اینکه آنها ثبت‌نام کنند و پولشان به حسابشان بازگردد تا زمانی که به هواداران اجازه بازگشت به ورزشگاه‌ها داده شود که در آن زمان بلیت تهیه می‌کنند.

راه دیگری که به تماشاگران تیم‌ها پیشنهاد داده شده این است که توافق کنند تا زمان بازگشایی ورزشگاه‌ها، اعتبار تعداد بلیت‌هایی که خریداری  کرده‌اند محفوظ باقی بماند باقی بماند و با شروع مسابقات، به هر تعداد مسابقه‌ای که بلیت خریداری کرده باشند، دیدارهای تیمشان را در ورزشگاه تماشا خواهند کرد و پس از اتمام اعتبار بار همچون گذشته اقدام به خرید بلیت می‌کنند.

نکته قابل ذکر فاصله باشگاه‌های ایرانی با چنین شیوه درآمدزایی است. بلیت فروشی اینترنتی در ایران پیش از شروع هر مسابقه انجام می‌شود و هیچ‌گاه شاهد فروش بلیت‌ها تا پایان فصل نبوده‌ایم. جالب است که فروش الکترونیکی بلیت‌ها در ایران از ابتدای لیگ نوزدهم اجباری شد و طبیعتاً باشگاه‌ها با چنین روشی از کسب درآمد بیگانه هستند. این موضوع یکی از دیگر از ضعف‌های زیرساختی باشگاه‌داری در ایران است که مشخص نیست چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد.

طبق اعلام سازمان لیگ فوتبال مسابقات این فصل با دیدار استقلال و فولاد از سرگیری می‌شود و در این میان برخی مدیران باشگاه‌ها از برگزاری بازی‌ها در ورزشگاه‌ها و کاهش درآمد گلایه کرده‌اند. اگر روشی در لیگ‌های معتبر اجرایی می‌شود در ایران وجود داشت در حال حاضر امکان توافق با هوادارانی که بلیت خرید بودند وجود داشت و می‌شد از درآمد حاصله برای حل بخش از مشکلات مالی استفاده کرد و در آینده با بازگشایی ورزشگاه‌ها به هوادارانی که اعتبار داشتند اجازه استفاده از حقشان را دارد ولی باشگاه‌ها در این زمینه  اقتصادی هم موفق نبودند چون تا به حال از این روش اقتصادی استفاده نکردند.

انتهای پیام/4048/

نظر شما