شناسهٔ خبر: 40307769 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

هشدار چین به آمریکا درباره سوء استفاده از کرونا و ناآرامی‌های هنگ‌کنگ

پکن مقابله به مثل می‌کند

صاحب‌خبر -

در ادامه تنش‌های واشنگتن و پکن بر سر تحولات اخیر در هنگ‌کنگ و نیز ادعاهای واشنگتن در باب منشا چینی کرونا، چین هشدار داد اگر ایالات متحده بر تضعیف منافع پکن در ارتباط با این منطقه اصرار ورزد، اقدامات متقابل اتخاذ خواهد شد.
«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت در صورتی که آمریکا همچنان به اقدامات خود در تضعیف منافع چین در ارتباط با هنگ‌کنگ ادامه دهد، اقدامات متقابل انجام خواهد داد. وی این سخنان را در پی اظهارات مداخله‌جویانه واشنگتن و تهدید به تحریم مطرح کرد.لیجیان به خبرنگاران گفت آمریکا می‌کوشد به امنیت ملی چین ضربه بزند و پکن به دلیل اظهارات «رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر این که قانون امنیتی مطرح شده برای هنگ‌کنگ از سوی چین، می‌تواند تحریم‌های آمریکا را علیه پکن در پی داشته باشد، اعتراض شدید خود را به کاخ سفید ابزار کرده است.«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم به تازگی در اظهاراتی مداخله‌جویانه، مطرح شدن لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ از سوی چین را محکوم کرد. وی روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده پیشنهاد یک‌جانبه و خصمانه برای تحمیل لایحه امنیت ملی بر هنگ‌کنگ را محکوم می‌کند.»
همچنین هوا چونینگ، دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست تا از به چالش کشیدن خط قرمز‌های این کشور خودداری و حساسیت عمیق مسئله تایوان را درک کند.سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اقدامات مداخله جویانه آمریکا در خصوص تایوان در پیامی توئیتری نوشت: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم حساسیت عمیق مسئله تایوان را به طور کامل درک کند. ما به طرف آمریکایی توصیه می‌کنیم تا از توهمات و محاسبات سیاسی خود دست بردارد. از آمریکا می‌خواهیم هیچ تلاشی برای به چالش کشیدن خط قرمز چین صورت ندهد. همچونین وزیر امور خارجه چین می‌گوید کشورش و ایالات متحده در آستانه یک جنگ سرد جدید قرار گرفته‌اند.«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین می‌گوید که چین و آمریکا در آستانه یک جنگ سرد جدید هستند.در شرایطی که اختلافات بین پکن و واشنگتن پس از شیوع ویروس کرونا و اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه چینی‌ها تشدید شده، وزیر خارجه چین گفته است که آنچه در آمریکا شیوع یافته نوعی ویروس سیاسی است. یی تاکید کرد که آمریکا و چین هر دو از همکاری سود می‌برند و از تقابل متضرر خواهند شد لذا باید برای درکنار هم زیستن راهی بیابند.
خبر دیگر از چین آنکه کمیسر وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ ماهیت برخی اعتراضات سال گذشته در این منطقه را تروریستی توصیف کرد و آن را تهدیدی علیه امنیت ملی چین دانست. «شی فنگ» کمیسر وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ این سخنان را در یک سخنرانی با موضوع قوانین پیشنهادی امنیت ملی، در هنگ‌کنگ بیان کرد.دولت آمریکا سال گذشته در پی اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی چین و در راستای حمایت از معترضان هنگ‌کنگی، لایحه «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را به تصویب رساند.
چین سال گذشته تلاش کرد قانونی را برای استرداد مجرمان از هنگ‌کنگ تصویب کند که با اعتراضات گسترده‌ای در این منطقه با تحریک و حمایت آمریکا و انگلیس همراه شد. در نهایت تصویب این قانون به طور کامل تعلیق شد اما معترضان به بهانه استقلال کامل از چین به آشوب در خیابان‌های هنگ‌کنگ ادامه دادند.
از سوی دیگر سفارت چین در اوتاوا ابراز مخالفت انگلیس، کانادا و استرالیا با لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ را مداخله‌جویی شرم‌آور در امور داخلی چین توصیف کرد.سخنگوی این سفارت‌خانه، «مخالفت شدید» کشورش با «مداخله شرم‌آور» بریتانیا، کانادا و استرالیا درخصوص لایحه امنیت ملی پیشنهادی در هنگ‌کنگ را اعلام کرد.بعد از پیشنهاد لایحه امنیت ملی در هنگ‌کنگ از سوی پکن، شهر هنگ‌کنگ امروز شاهد ناآرامی‌هایی در اعتراض به این لایحه بود.
تحرکات آمریکا علیه چین در حالی صورت می‌گیرد که ترامپ با بحران‌های شدیدی در داخل و خارج مواجه است چنانکه بیش از ۱۰۰ نویسنده برتر جهان در بیانیه‌ای خوستار پایان یافتن موج خشونت علیه آسیایی‌ها در پی شیوع کرونا در آمریکا شدند و دولت ترامپ را در این خصوص مقصر شناختند.
از سوی دیگر بایدن نامزد بالقوه دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در یک ویدئوی تبلیغاتی تصمیم ترامپ برای بازی کردن گلف در شرایط شیوع ویروس کرونا را مورد انتقاد قرار داد.بنابر اعلام دانشگاه «جانز هاپکینز»، تعداد کل قربانیان کرونا در آمریکا با افزایش ۶۳۳ موردی که به نسبت روزهای قبل کم‌تر است، به بیش از ۹۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

نظر شما