شناسهٔ خبر: 40307701 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جنگل‌های گچساران همچنان می‌سوزند

آسمان آتشی دوگنبدان

صاحب‌خبر -


گروه ایران زمین/ گرم شدن هوا و گردشگران بی‌ملاحظه دست به‌دست هم داده‌اند تا زنجیره ای از آتش‌سوزی ها در جنگل‌ها و مراتع ایران فعال شود. گزارش‌های رسیده از آتش‌سوزی در دشتستان بوشهر، خوزستان، قم و گلستان در همین تعطیلات عید فطر نشان می‌دهد که باید نسبت به آسیب‌پذیری منابع طبیعی جنگلی و مرتعی کشور در برابر آتش‌سوزی بیشتر از گذشته نگران بود. امکانات اطفای حریق هنوز ابتدایی است، آتش‌سوزی در نقاط سخت گذر تا چندین شبانه روز هم طول می‌کشد و قید امداد‌رسانی و اطفای هوایی را هم باید زد.
ادامه آتش‌سوزی در مراتع جنگلی دشتستان
رئیس شورای اسلامی بخش ارم شهرستان دشتستان گفت: باتوجه به گذشت چهار روز از آغاز آتش‌سوزی مراتع جنگلی منطقه دهرود از توابع بخش ارم تلاش‌های انجام شده جوابگو نیست و نیازمند کمک‌رسانی فوری نیروهای امداد‌رسانی استانی و نظامی است.ناصر زارعی افزود: به‌دلیل حجم زیاد آتش و شرایط کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق درگیر آتش با وجود تلاش و کوشش نیروهای مردمی و دولتی حاضر در منطقه، باز هم آنها قادر به مهار آتش نیستند.وی یادآور شد: این حادثه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به پوشش جنگلی و مرتعی و جمعیت حیات وحش این منطقه وارد کند.زارعی افزود: بخش ارم یکی از مناطق مهم زیستگاهی بسیاری از حیوانات و جانوران در خطر انقراض است که طی چند سال اخیر تلاش زیادی از سوی محیط زیست، منابع طبیعی و جمعیت‌های خودجوش مردمی محیط زیست برای حفظ این گونه‌ها شده است.
آتش‌سوزی تنگ قیر چرداول مهار شد
از سوی دیگر فرماندار چرداول خبرداد به‌دلیل بی‌احتیاطی گردشگران در منطقه تفریحی تنگ قیر و خاموش نکردن بقایای آتش‌هایی که برپا کرده بودند این منطقه دچار حریق شد.
وی اظهار داشت: به محض دریافت خبر این آتش‌سوزی سریعاً تمام نیروهای منابع طبیعی، انجمن‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت در منطقه حاضر و با وجود سنگلاخی و شیب تند کوه‌های این منطقه در چندین مرحله آتش‌سوزی را مهار کردند.
مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های کرخه شوش
رئیس پارک ملی کرخه گفت: آتش‌سوزی جنگل کرخه در شوش با تلاش امدادرسانان لحظاتی پیش مهار شد. محمد الوندی افزود: طبق بررسی به عمل آمده این آتش‌سوزی از محل کاه و کلش مزارع کشاورزی به پارک ملی کرخه سرایت کرده است.
۱۵ هکتار از اراضی پلنگ دره قم در آتش سوخت
از سوی دیگر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خبر داد: حدود ۱۵ هکتار از منطقه حفاظت شده پلنگ دره در آتشی که گردشگران بی‌ملاحظه به پا کرده بودند، سوخت.
سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده پلنگ دره گفت: محیط بانان این منطقه بلافاصله با مشاهده حریق به مقابله با آن پرداخته و مسببان این آتش‌سوزی نیز از منطقه گریختند.
افزایش احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی
افزایش بارش‌های بهاری در گلستان و رشد بی‌سابقه نباتات و رستنی‌ها در علفزارها، مراتع و مناطق جنگلی استان سبب شده تا کارشناسان نسبت به افزایش احتمال حریق در جنگل‌های هیرکانی و زیستگاه‌های گلستان در آستانه فصل گرما هشدار دهند.
گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد که به سبب بارش‌های مطلوب بهاری، رشد درختچه‌ها و درختان جنگلی و انواع گونه گیاهی علفی و بوته‌ای در مراتع افزایش یافته که با وجود تأثیر آن در تلطیف هوا و ایجاد فضای تغذیه برای گونه‌های جانوری، باعث نگرانی کارشناسان در احتمال حریق ناشی از خشک شدن آنها شده است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به ایرنا گفت: بارش‌های بهاری در کنار ممنوعیت حضور گلستانی‌ها در طبیعت، بذرافشانی و رشد و تکثیر گونه‌های علفی و خشبی (چوبی) را افزایش داده به نحوی که بسیاری از مراتع استان شاهد پوشش گیاهی بسیار مطلوبی است.
ابوطالب قزل سفلو افزود: وضعیت در جنگل‌های هیرکانی نیز بر همین روند است و شاهد رشد چشمگیر گونه‌های زیر اشکوب و حتی درختچه‌ای در مناطق جنگلی هستیم که کمک بسیاری به تقویت سفره‌های زیرزمینی و ثبات و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد کرد.
قزل‌سفلو افزود: هر ساله بخشی از منابع طبیعی گلستان طعمه حریق می‌شود که نتایج به دست آمده از بررسی‌های صورت گرفته مؤید نقش مهم و مؤثر عامل انسانی در بروز این آتش‌سوزی‌ها بخصوص در روزهای تعطیل و پایانی هفته است.
آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران مهار شد
آتش سوزی مراتع و جنگلها به استان کهگیلویه و بویر احمد هم رسید اما پس از گذشت ۳۶ ساعت مهار شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش سوزی گسترده در جنگلهای گچساران، گفت:  با تلاش گروه های عملیاتی و گروه های مردمی و بعد از ۳۶ ساعت این آتش سوزی مهار شد.
وی تصریح کرد: پس از اطلاع از آتش سوزی مراتع و جنگل های گچساران در مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هکتار، در ابتدا اکیپ های منابع طبیعی و گروه های مردمی منطقه وارد عمل شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در ساعات اولیه حادثه، وسعت صحنه آتش سوزی و سخت گذر بودن منطقه، مهار کردن آتش سوزی را با مشکل رو به رو کرده بود.



نظر شما