شناسهٔ خبر: 40306922 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال پرشور مجاوران از بازگشایی صحن‌های حرم امام رضا (ع)

مشهد- ایرنا- همزمان با عید سعید فطر و بازگشایی صحن‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) پس از ۷۱ روز تعطیلی، موجی از مجاوران شیفته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) روز دوشنبه به سوی صحن و سرای آن حضرت شتافته و عقده‌های دل را گشودند و اشک شوق ریختند.

صاحب‌خبر -

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از روز دوشنبه پنجم خرداد ماه صحن‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب به روز زائران گشوده شده است.

از بامداد امروز که درهای حرم مطهر رضوی به روی زائران و مجاوران گشوده شد، آنان که دل در گرو حضرت دوست داشتند، روز خود را با شنیدن صدای ‍نقاره‌های حرم مطهر و خواندن نماز شکر آغاز کردند و ساعت‌ها در کنار مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به راز و نیاز پرداختند.

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی دوشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه امروز هوا بسیار گرم بود، از دقایق نخست بازگشایی صحن‌های حرم مطهر رضوی، جمعیت بسیار مجاوران این بارگاه منور به داخل صحن‌ها وارد شده و به زیارت حضرت امام رضا (ع) شتافتند.

محمد توکلی افزود: طبق آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود، به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری، امروز هشت صحن حرم مطهر بازگشایی و پذیرای مجاوران بود ولی همه رواق‌ها از جمله روضه منوره و مسجد گوهرشاد باز نشد.

وی ادامه داد: از همان ساعات اولیه صبح تا غروب آفتاب که در صحن‌های حرم مطهر رضوی بسته شد، جمعیت بسیار در صحن‌ها حضور یافتند و خادمان بارگاه منور رضوی همه تلاش خود را برای رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بکار بستند.

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی گفت: قبل از بازگشایی حرم مطهر پورتکل بهداشتی آماده شده و به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده بود که امروز موارد مربوط به آن در صحن‌های حرم مطهر رعایت شد.

وی افزود: اطلاع رسانی جامعی در خصوص رعایت موارد بهداشتی در قالب بنر در ورودی‌های حرم مطر رضوی انجام شد.

توکلی ادامه داد: همه خادمان از ماسک استفاده کرده و به کسانی که دارای علایم مشکوک به کرونا بودند، زدن ماسک و موکول کردن زیارت حرم مطهر به زمان دیگر را توصیه می‌نمودند و به مجاوران کیسه نایلونی برای قرار دادن کفش در آن می‌دادند.

وی گفت: فرش‌های صحن‌های حرم مطهر رضوی به صورت یکی در میان و به نحوی پهن شده است که افراد با رعایت فاصله اجتماعی بتوانند به زیارت و راز و نیاز بپردازند.

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی افزود: آوردن وسایل شخصی نظیر ماسک، دستکش، چادر و جانماز، رعایت نظافت بهداشتی و رعایت فاصله ایمنی با یکدیگر از مواردی بود که به مجاوران توصیه شد.

وی ادامه داد: از آنجا که مجاوران دسترسی به قفسه ادعیه نداشتند، ادعیه به صورت کاغذ چاپی بین زیارت کنندگان حرم مطهر رضوی توزیع شد.

پس از تایید رسمی مشاهده ویروس همه‌گیر کرونا در ایران، ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا متکی به نظر کارشناسان، آمارها و مصلحت عمومی جامعه نه تنها به پرهیز مردم از حضور در هر تجمع، شکل دادن اجتماعات و تماس‌های چهره‌ به‌ چهره با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا حکم داد بلکه در پی تعطیل نمودن مدارس و دانشگاه‌ها نهضت "در خانه ماندن" را ترویج کرد تا کل کشور و ملت بر اساس گام‌های مشخص عملی و موثر، به مصاف با کرونا بپردازند.

در ادامه این مسیر روز ۲۴ اسفند ماه پارسال تصمیم ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا برای بستن درهای حرم‌های مطهر و اماکن متبرکه سراسر کشور در صدر اخبار قرار گرفت.

طی این مدت تاکنون درهای حرم مطهر رضوی حتی طی شب‌های قدر نیز همچنان بسته ماند اما مشتاقان اهل بیت (ع) از طریق ارتباط زنده تلویزیونی با حرم نورانی حضرت ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) از فرصت معنوی این شب‌ها بهره‌مند شدند.

ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا در نشست ۲۷ اردیبهشت با حضور رییس جمهوری با بازگشایی محدود صحن‌های روباز حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از ابتدای ماه شوال موافقت کرد و از روز پنجم خرداد ماه صحن‌های حرم مطهر رضوی بازگشایی شد.

نظر شما