شناسهٔ خبر: 40305427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأکید دبیر کل شورای همکاری بر رفع اختلافات با قطر

دبیر کل جدید شورای همکاری خلیج فارس رفع اختلاف میان کشورهای محور سعودی با قطر برای تقویت همکاری‌ها و مقابله با چالش‌های کشورهای عضو این شورا به خصوص در شرایط همه‌گیری کرونا ضروری خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «نایف الحجرف» دبیر کل جدید شورای همکاری خلیج فارس ابراز اطمینان کرد که کشورهای عضو شورای همکاری قادر به حل اختلافاتی هستند که به قطع روابط تعدادی از این کشورها با قطر منجر شده است.

صفحه رسمی دبیرخانه شورای همکاری به مناسبت سی و نهمین سال تاسیس این نهاد حوزه خلیج فارس گفت: «اختلاف میان کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) که به سال سوم خود نزدیک می‌شود چالشی برای همکاری خلیج فارس است، زیرا این نگرانی مشترک برای همه کشورهای شورا است».

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، در ادامه آمده است:  «اعتقاد ما در حل این اختلاف در چارچوب شورای همکاری خلیج (فارس) و فیصله دادن به آن بسیار بالاست تا مکانیزم منصفانه‌ای برای مقابله با هرگونه مناقشه‌ای که در آینده ممکن است رخ دهد، ایجاد شود».

بر اساس این بیانیه دیگر چالشی که در مسیر شورای همکاری خلیج فارس در آستانه دهه پنجم آن وجود دارد چالش‌های بزرگ تحمیل شده توسط همه‌گیری کرونا است که همه جوانب زندگی را تحت تأثیر قرار داده و بر همه بشریت تأثیر گذاشته است.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس که اقتصاددان و وزیر سابق کویت است و در ماه آوریل گذشته کار خود را در این سمت آغاز کرده است، گفت:«  از همین رو ما به عنوان سیستم شورای همکاری می‌بایست اقدامات مشترک و آمادگی جمعی خود را برای تعامل با دنیای پس از کرونا با ابعاد اقتصادی، بهداشتی،اجتماعی، امنیتی،کارگری و استراتژیک  آن تقویت کنیم تا از مردم  و دستاوردهای خود محافظت کرده و مسیر مقدس  خود را تقویت کرده و آینده خود را تضمین کنیم.

عربستان، مصر، امارات و بحرین از حدود سه سال پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و  ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را از برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.

در عین حال برخی کارشناسان مسائل حوزه خلیج فارس معتقدند، امیر قطر همچنان به عربستان بی‌اعتماد است و تا وقتی که ریاض به دنبال تحمیل سیاست‌های خود بر دوحه باشد امکان ندارد، اختلافات عربستان و قطر پایان پذیرد.

انتهای پیام/.

نظر شما