شناسهٔ خبر: 40305159 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همشهری‌های حافظ طایفه‌ای در شرق آفریقا!

شیرازی‌ها طایفه‌ای متمول و ریشه‌دار در بندر مشهور زنگبار و جزایر کومور هستند که برای بیش از ۴۰۰ سال بر این مناطق حکمرانی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای همه ما، نام شیراز یادآور شاعران شیرین‌سخنی همچون سعدی و حافظ است که فخر زبان فارسی هستند؛ اما اگر در شرق آفریقا نام شیراز را بر زبان بیاورید، نوع نگاه‌ها به شما تغییر خواهد کرد و به اصطلاح می‌توانید بر خرِ مراد سوار شوید! شیرازی‌ها طایفه‌ای متمول و ریشه‌دار در بندر مشهور زنگبار و جزایر کومور هستند که برای بیش از ۴۰۰ سال بر این مناطق حکمرانی کرده‌اند.

آن‌ها اعقاب فردی به نام «حسن سلطان» هستند که حدود هزار سال قبل، از کازرون به زنگبار کوچیدند و بنای یک حکومت مسلمان را در این منطقه گذاشتند. هنوز هم آثار قصر پرشکوه آن‌ها در منطقه زنگبار باقی است و مردم ساکن این مناطق، در حالی که به زبان آفریقایی سواحیلی سخن می‌گویند، به شیرازی بودن نام‌خانوادگی‌شان هم می‌نازند! جالب است که در طول زمان، زبان فارسی در میان این طایفه بسیار کم‌رنگ شد، اما نسب شیرازی‌شان را گُم نکردند. ۱۰ قرن قبل، شیراز به عنوان مرکز مهم تجاری در جنوب ایران شناخته می‌شد و بیشتر کالا‌های وطنی را، با عنوان و برچسب شیرازی از بنادری مانند بوشهر، به شرق آفریقا می‌فرستادند.

همین مسئله باعث شد که ساکنان سواحل شرقی آفریقا، منطقه جنوب ایران را با نام شیراز بشناسند و هنگامی که خاندان کازرونی «حسن سلطان» به زنگبار کوچید، عنوان شیرازی را برای معرفی آن‌ها به کار گیرند. نکته دیگری که باید درباره طایفه شیرازی‌ها در شرق آفریقا بگوییم، این است که آن‌ها در طول زمان با نژاد سیاه آفریقایی اختلاط پیدا کرده‌اند و دیگر امروزه، شباهت چندانی میان آن‌ها و شیرازی‌ها دیده نمی‌شود. با این حال، نوادگان شیرازی همچنان در سرزمین زنگبار و سواحل شرقی آفریقا، مورد احترام هستند. این طایفه مبلغ دین اسلام در آفریقا نیز محسوب می‌شود؛ اقدامی که سبب گسترش تمدن اسلامی ایرانی در این منطقه از جهان شد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

نظر شما