شناسهٔ خبر: 40304638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبرهای کوتاه از استان اصفهان

اصفهان- ایرنا- مخزن ۱۰ هزار لیتری آب در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نصب شد، مردم از سفر با کرونای همسفر پرهیز کنند و کشف موادمخدر در نایین از جمله خبرهای کوتاه هفته جاری استان اصفهان است.

صاحب‌خبر -

اصفهان

برخلاف ماه‌های گذشته که بیشتر مردم به نحوی به نسبت مطلوب، مسائل بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را رعایت می‌کردند، در هفته‌های اخیر ازدحام افراد در خیابان‌ها و مراکز خرید و تردد پرشمار خودروها در جاده‌های درون ‌شهری و برون ‌شهری، حکایت از اوضاع دیگری دارد.

این در حالیست که به تاکید مسوولان ستاد مقابله با بیماری کرونا، بی‌تفاوتی و بی‌توجهی نسبت به هشدارها و رعایت موارد بهداشتی و ترددهای غیرضروری موجب شدت یافتن دوباره این بیماری خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم وضعیت فعلی استان را حساس و خطیر دانسته و گفت است: باید در این مرحله با جدیت به پروتکل‌ها عمل کنیم همچون وضعیت شهرستان اصفهان هنوز قرمز و شمار افرادی که آزمایش آنها در غربالگری سرپایی مثبت می‌شود، رو به فزونی است.

دکتر طاهره چنگیز در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر در مرحله کنونی خطا و کم‌توجهی کنیم احتمال رُخ دادن پیک مجدد بیماری زیاد است، چون افزایش موارد مثبت سرپایی حدود ۱۰ روز بعد، خود را در آمار بستری‌ها و یک ماه بعد در آمار فوتی‌ها نشان می‌دهد، پس افزایش آمار سرپایی باید برای ما زنگ هشدار باشد.

به گفته وی، اصفهان در چهارراه ارتباطی کشور قرار دارد و به واسطه وجود کارخانه‌های بزرگ و وابستگی کشور به محصولات آنها که امکان بلوک کامل استان را به این زودی فراهم نمی‌کرد، اما شاهد شیوع غیرقابل کنترل بیماری کرونا در استان نبودیم.

رییس پلیس راه اصفهان نیز از مردم خواست در تعطیلات پیش‌رو از سفرهای غیرضروری و مسافرت‌های تفریحی چشم‌پوشی کنند زیرا با شلوغی جاده‌ها و شهرها احتمال بروز موج دیگری از شیوع کرونا مُحتمل است.

سرهنگ حسین پورقیصری افزود: توصیه‌های پلیس راه مبتنی بر تاکیدات مسوولان پزشکی و درمانی کشور و استان، مبنی بر کاهش حداکثری سفرها در تعطیلات عید فطر پیش رو برای جلوگیری از ابتلای هرچه بیشتر هموطنان به بیماری کووید-۱۹ است.

نایین

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: مخزن ۱۰ هزار لیتری آب در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نصب و به کارگیری شد.

علیرضا رضایی اظهارداشت: این مخزن در راستای ذخیره آب با توجه به شروع فصل گرما برای حیات وحش عباس آباد نصب شده است.

وی گفت:  نصب و بکارگیری مخزن آب  با هدف تامین نیاز آبی حیات وحش پناهگاه حیات وحش عباس آباد به همراه آبشخور مربوطه انجام شد.

 گونه‌های جانوری پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد شامل بُز کوهی، قوچ و میش وحشی، جبیر، پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی و کاراکال است که از حیوانات حمایت شده محسوب می‌شوند.

پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین با وسعت بیش از 300 هزار هکتار یکی از زیستگاه‌های کویری و کوهستانی است.

نایین

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نایین گفت: بیش از ۳۸۰ کیلو گرم انواع مواد مخدر در گلوگاه نایین کشف و جمع آوری شد.

مهدی طارمی به ایرنا افزود: ماموران انتظامی شهید شرافت نایین در بازرسی‌های  جداگانه از منبع آب ذخیره رادیاتور یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از زاهدان عازم تهران بود، سه کیلو و ۹۶۰ گرم هروئین و از یک دستگاه کامیون بنز  ۲۶۸ کیلو و  ۵۶ گرم تریاک را کشف کردند .

وی اظهارداشت: همچنین ماموران در بازرسی  جداگانه از دو دستگاه اتوبوس در حال تردد از محور مواصلاتی شهید شرافت ۱۰۸ کیلو گرم شیشه را کشف کردند.

گلوگاه شهید شرافت در ۱۵ کیلومتری جاده نایین - یزد قرار دارد.

نایین

رییساداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نایین از آغاز عملیات مرمت ساباط‌های بافت تاریخی محله محمدیه این شهرستان خبر داد.

 محمود مدنیان گفت: با توجه به آسیب‌های وارده بر اثر گذشت زمان و فرسایش شدید ساباط‌های قدیمی بافت تاریخی محله محمدیه و در محله سرکوچه و در مجاورت مسجد منصوران، پس از بررسی‌های اولیه و برنامه‌ریزی‌های کارشناسان، عملیات مرمت و استحکام‌بخشی آن با مشارکت اهالی محله آغاز شد.

بافت تاریخی محمدیه یکی از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی شهرستان است که با عبور از این محله تاریخی می‌توان آثاری از دوران قبل از اسلام تا دوران معاصر را مشاهده کرد.

از مهمترین بناهای آن می‌توان به قلعه مسجد جامع، کتیبه‌های کوفی مسجد سرکوچه، حسینیه‌ها، آسیاب آبی، کارگاه‌های قدیمی پارچه‌بافی عبا، آب‌انبارها، ساباط‌ها، یخچال قدیمی، خانه‌های تاریخی و پایاب‌ها اشاره کرد.

نظر شما