شناسهٔ خبر: 40304637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اقدام آمریکا با پایان برجام همراه خواهد بود؟

رسانه های غربی با انتشار تحلیل هایی مرگ توافق هسته ای را با به پایان رسیدن مهلت تحریم تسلیحاتی ایران پیش بینی کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، مارک فیتز پاتریک در روزنامه المانیتور، می‌نویسد: ماه سپتامبر و ریاست نیجر بر شورای امنیت، محتمل‌ترین فرصت برای به جریان انداختن سازوکار ماشه است.
فعال کردن سازوکار ماشه برای آمریکا بسیار دشوار خواهد بود. ایالات متحده نخست باید کشوری را که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد، متقاعد کند که این مساله در شواری امنیت مطرح شود. ریاست شورای امنیت ماهانه بین اعضا چرخش دارد. اندونزی و روسیه که در آگوست و اکتبر ریاست را به عهده دارند قطعا برای بردن این مساله به شورای امنیت متقاعد نخواهند شد. شورای امنیت در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به عهده فرانسه و آلمان است که آنها هم در این باره تردید دارند. نیجر، ریاست شورای امنیت در سپتامبر، بیش از همه مستعد پذیرش فشار آمریکاست.

بنابراین سپتامبر محتمل‌ترین زمان است نخست، برای این که ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران در شورای امنیت مطرح و در صورت به شکست رسیدن، سازوکار ماشه به شورای امنیت برده شود. این طرح به موفقیت برسد یا نه، می‌تواند از لحاظ سیاسی برای ترامپ سودمند باشد. در حالی که بازاعمال تمام تحریم‌ها ستیزه‌جویانه است، اما تلاش برای ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران هوشمندانه خواهد بود و حمایت دو حزبی را به همراه خواهد داشت. حتی چپ‌گراترین نماینده آمریکا یعنی ایلهان عمر هم از تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران حمایت می‌کند.

اگر ممنوعیت برداشته شود، تاثیر آن بر فروش تسلیحات اندک خواهد بود. روسیه و چین که از هم اکنون آماده فروش جنگ‌افزار به تهران هستند و نسبت به اقدامات آمریکا در تضعیف برجام اعتراض دارند، احتمالا از هرگونه تمدید ممنوعیت چشم‌پوشی خواهند کرد. سایر کشورهایی که از تجارت تسلیحات با ایران سود می‌برند هم از آنها پیروی خواهند کرد.

مشروح این تحلیل را ایــــنـــــجــــــا بخوانید.

310311

نظر شما