شناسهٔ خبر: 40304299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در سایه تنش‌های آمریکا و چین؛

بهای نفت در بازار‌های جهانی افزایش یافت

بهای نفت در بازار‌های جهانی اندکی افزایش یافت و جنگ لفظی بین آمریکا و چین موجب نگرانی درباره دورنمای بهبود تقاضا برای نفت در جهان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، چین هشدار داد افرادی در آمریکا، کشور‌ها را به سمت یک جنگ سرد جدید سوق می‌دهند. این موضع چین منجر به ایجاد نگرانی‌هایی شده است که وخامت روابط آمریکا و چین، خروج بازار نفت از کاهش شدید و تاریخی تقاضا را پیچیده‌تر می‌کند. قیمت‌ نفت برای تحویل آتی در نیویورک که قبلا کاهش یافته بود، افزایش یافت و میزان داد و ستد‌ها به سبب تعطیلات در آمریکا، انگلیس و سنگاپور کمتر شده است.

قیمت‌ نفت خام این ماه بیش از ۷۵ درصد افزایش یافت و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی ابراز امیدواری کرد تقاضا از شوک بی سابقه ناشی از شیوع ویروس کرونا خارج شود. حتی با وجود این سخنان هم بازگشت تنش‌های آمریکا و چین موجب بوجود آمدن احساس خطر و نگرانی دوباره درباره تقاضای فوری‌تر شده است.

«هانس وان کلیف» اقتصاددان ارشد انرژی در موسسه ‌ای بی ان آمرو ABN Amro گفت: در حالی که قیمت‌ها بالای ۳۰ دلار هستند، افزایش اخیر ممکن است بیش از حد زیاد باشد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در زمان یک نشست خبری سالیانه که در حاشیه نشست‌های «کنگره ملی خلق» در پکن برگزار شد، گفت آمریکا باید تفسیر به رای در خصوص تغییر دادن چین را کنار بگذارد. وی همچنین به آمریکا هشدار داد از خط قرمز پکن در مورد تایوان عبور نکند.

کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای موجب افزایش مصرف سوخت در برخی کشور‌ها شده است. در عین حال، وجود ارزان‌ترین بنزین در حدود دو دهه گذشته در آمریکا برای قانع کردن آمریکایی‌های نگران و وارد کردن خودرو‌های آن‌ها به خیابان‌ها در تعطیلات آخر هفته به مناسبت روز یادبود، کافی نبود. بلاتکلیفی در مورد سفر به سبب شیوع کرونا به اندازه‌ای زیاد است که اتحادیه خودروی آمریکا برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته، پیش بینی منتشر نکرده است.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای گفت: در نبود سیاست‌های قاطع دولت، تداوم بهبود اوضاع اقتصادی و قیمت‌های پایین احتمالا موجب بازگشت تقاضای جهانی نفت به نقطه‌ای می‌شوند که قبلا بوده است.

وی از دولت‌ها خواست هزینه‌های خود را بر مقابله با تغییرات آب و هوایی متمرکز کنند.

انتهای پیام/

نظر شما