شناسهٔ خبر: 40304168 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

عمر طولانی ویروس کرونا روی صفحه گوشی همراه

تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند تا ۹۶ ساعت روی صفحه‌نمایش گوشی‌ تلفن همراه زنده بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرعت شیوع ویروس کرونا بسیار بالاست، خوشبختانه بهترین راه جلوگیری از شیوع این ویروس انجام دادن اقدامات ساده بهداشتی است که عبارتند از رعایت بهداشت عمومی، شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان را پوشاندن و همچنین خودداری کردن از تماس با افراد مشکوک و مبتلا به کووید ۱۹.

ررودرا چاناپاناور، ایمنولوژیست و پژوهشگر در مرکز علم سلامت در دانشگاه تنسی آمریکا که درباره ویروس کرونا تحقیق کرده، می‌گوید: این ویروس می‌تواند روی سطوحی همچون صفحه نمایش موبایل‌ها تا ۹۶ ساعت یا ۴ روز در دمای طبیعی اتاق زنده بماند.

این یافته‌ها با اطلاعات ویروس سارس سال  ۲۰۰۳ نیز شباهت دارد و سازمان جهانی بهداشت نیز صحت این مطلب را تایید کرده است.

این دو ویروس که از خانواده کروناویروس‌ها هستند از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه به هم‌ هستند، هر دو از راه تنفس منتقل می‌شوند و دارای یک رشته ماده ژنتیکی به نام RNA بوده و همچنین پروتئین‌هایی از پوست‌شان بیرون زده است.

مترو و کرونا

در مکان‌های عمومی از تلفن همراه استفاده نکنید

در هنگام استفاده از تلفن‌های همراه باید بسیار دقت کنید، چون اگر فردی هنگام رفت و آمد از طریق وسایل حمل ونقل عمومی اجتماعی، در نزدیکی شما عطسه یا سرفه کند ویروس کرونا به راحتی می‌تواند بر روی تلفن همراه شما بنشیند و شما سهواً این ویروس را لمس کنید و سپس دهان یا بینی خود را لمس کرده، در نتیجه بیمار شوید.

افراد روزانه ۲۶۰۰ بار گوشی خود را لمس می‌کنند

بیشتر افراد در طول روز چندین بار صفحه نمایش گوشی و صورت خود را لمس می‌کنند. براساس مطالعه‌ای که شرکت تحقیقاتی داسکوت Dscout بر روی ۹۴ فرد انجام داد، مشخص شد که یک فرد متوسط روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ بار گوشی تلفن همراه خود را لمس می‌کند.

در مطالعه دیگری از محققان دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا که بر روی ۲۶ دانشجوی دانشگاه تحقیق کردند، نشان داد که افراد در طول ساعت بیداری حدود ۲۳ بار در ساعت (۳۶۸ بار) در زمان بیداری، صورتشان را لمس می‌کنند.

وجود ویروس‌ها و باکتری بر روی صفحه نمایش تلفن‌های همراه و سایر سطوح به مدت چند ساعت الی چند روز موضوع جدیدی نیست، اما دانستن این موضوع که این ویروس‌ها در کجا زندگی می‌کنند، لازم است.

ضدعفونی کردن گوشی همراه

چگونه صفحه نمایش تلفن همراه خود را ضدعفونی کنیم؟

بنابر توصیه شرکت اپل، خوشبختانه یک راه حل آسان برای از بین بردن ویروس و باکتری‌ها موجود روی صفحه نمایش تلفن‌های همراه وجود دارد، آن هم ضدعفونی کردن سطوح تلفن با پارچه میکروفیبرکمی مرطوب و یا آغشته به آب صابون است.

همچنین برای ضدعفونی کردن صفحه نمایش تلفن‌های همراه خود می‌توانید از دستمال مرطوب آرایشی، دستمال مرطوب کودکان و یا محلول نصف آب نصف الکل استفاده کنید، اما در ضدعفونی کردن تلفن‌های همراه خود باید مراقب لامپ‌های آن‌ها باشید.

به یاد داشته که با ضدعفونی کردن تلفن‌های همراه می‌توان ویروس‌های موجود بر روی آن‌ها را از بین برد و جای هیچ نگرانی نیست.

نظر شما