شناسهٔ خبر: 40303058 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار آشفته سم فروشی خطری برای امنیت غذایی جامعه

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در پی حذف ارز دولتی از واردات سم برخی عرضه کنندگان سم داخی اقدام به احتکار سم‌های خود و گران فروشی کرده اند که این کار امنیت غذایی جامعه را به خطر می‌اندازد.

صاحب‌خبر -
کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در سطح کشور مطرح است قیمت کود و سم‌های وارداتی است.

او افزود: یارانه ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از روی سم‌ها برداشته شده و از این به بعد این سم‌ها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

حق نما ادامه داد: متاسفانه برخی فروشگاه‌ها و کارگزاری‌ها از فروش سم خودداری می‌کنند تا سم‌های موجود در انبار خود را با قیمت ارز نیمایی در بازار عرضه کنند و این در حالی است که ورود سم‌های وارداتی با ارز نیمایی به کشور ۴ ماه زمان می‌برد.

او افزود: در اطلاع رسانی‌های انجام شده از کشاورزان خواسته ایم چنانچه متوجه شوند کارگزاری یا فروشگاهی از فروختن سم به کشاورز خودداری می‌کنند و قصد افزایش قیمت را دارند به ما اطلاع دهند تا با این افراد برخورد شود.

حق نما ادامه داد: ما در حال حاضر کمبود سم در بازار نداریم، اما احتکاری که از سوی بازار اتفاق افتاده است کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کند و امنیت غذایی جامعه را به خطر می‌اندازد.

او گفت: اگر این سم‌ها با قیمت‌های بالا به کشاورزان فروخته شود قیمت تمام شده محصول برای کشاورز بالا می‌رود و در نتیجه با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می‌رسد.

حق نما افزود: علاوه بر این‌ها اگر در گذشته یک کشاورز محصول پنبه خود ۶ تا ۷ بار سم پاشی می‌کرد با این افزایش قیمت‌ها تعداد سم پاشی‌ها به سه تا چهار بار می‌رسد که روی کیفیت محصول نتیجه دارد.

انتهای پیام/ق

نظر شما