شناسهٔ خبر: 40302243 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور ترامپ رفتار چین در مواجهه با کرونا را با حادثه چرنوبیل مقایسه کرد

تهران- ایرنا- «رابرت او برایان» مشاور امنیت ملی آمریکا در اقدامی غیرمنطقی نحوه پاسخ چین در برابر ویروس کرونا را با نوع رفتار شوروی در مقابله با حادثه هسته‌ای چرنوبیل مقایسه کرد.  

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه نیویورک پست، او برایان در مصاحبه با شبکه ان بی‌سی گفت: پنهان کاری که آن‌ها(چین) در مورد ویروس (کرونا) انجام دادند همانند حادثه چرنوبیل در تاریخ ثبت می‌شود.  

به گفته او برایان، ما در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده فیلم‌های زیادی در این مورد خواهیم دید و بنابراین ما با چین در جایی متفاوت هستیم که امروز صحبت می‌کنیم.  

مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد تهدید ترامپ برای توقف مذاکرات توافق تجاری با چین گفت: ما خواهان روابط خوب با چین و مردم چین هستیم اما متأسفانه شاهد برخی اقدامات حزب کمونیست چین هستیم که این کار را دشوار می‌کند و با توجه به توافق تجاری، خواهیم دید که آیا آن‌ها به آن عمل می‌کنند یا خیر؟  

وی افزود: آن‌ها ویروسی را در جهان گسترش دادند که تریلیون‌ها دلار ثروت اقتصادی آمریکا را که ما باید برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود هزینه می‌کردیم حالا باید برای زنده نگه داشتن آمریکایی‌ها هزینه کنیم.  

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ ماه آوریل ۱۹۸۶میلادی بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن حدود ۲۸ نفر در دم جان باختند. شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در ۱۲۰ کیلومتری شهر کی‌یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.  

اتحاد جماهیر شوروی که از انفجار نیروگاه چرنوبیل غافلگیر شده بود، سه روز پس از حادثه، خبر آن را اعلام کرد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز برای اقدامات امدادی و رفع پیامدهای آن از مناطق و جمهوری‌های مختلف شوروی وقت به محل اعزام شدند.  

بر اثر این سانحه، ۱۷ کشور اروپایی دچار آلودگی شدند، ۲۳ درصد قلمرو بلاروس، ۱۰ درصد خاک اوکراین و حدود ۲ درصد قلمرو روسیه به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شد.  

نظر شما