شناسهٔ خبر: 40301314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گروگان‌گیری دولتی در عربستان سعودی

یک پسر و یک دختر «سعد الجبری» که سه سال پیش به خاطر نگرانی از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان از این کشور به کانادا گریخته بود، بازداشت شده‌اند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش تابناک به نقل از نورنیوز، خانواده یک مقام اطلاعاتی سابق سعودی از بازداشت دو فرزند این خانواده در ریاض خبر دادند.

بنابر این گزارش، در ادامه موج گسترده بازداشت‌های سیاسی در عربستان سعودی، یک پسر و یک دختر «سعد الجبری» که سه سال پیش به خاطر نگرانی از به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» از این کشور به کانادا گریخته بود، بازداشت شده‌اند.

سرلشگر سعد الجبری دارای مدرک دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه «ادینبورو» اسکاتلند، عضو سابق کابینه و افسر رابط سرویس اطلاعاتی سعودی با سرویس‌های اطلاعاتی غربی مانند ام آی ۶ بریتانیا بود.

خانواده الجبری می گویند «سارا» و «عمر» الجبری در بیست و ششم اسفند در ریاض بازداشت شدند.

«خالد» پسر ارشد سعد الجبری گفته حدود ۵۰ مامور امنیتی با ۲۰ خودرو به خانه الجبری در ریاض رفته تا این دو را که ۲۱ و ۲۰ سال سن دارند، بازداشت کنند.

اخبار منتشر شده در این باره حاکی است «سارا» و «عمر» جبری تفهیم اتهام نشده و از زمان بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده شان نداشته‌اند.

خالد الجبری به رسانه‌ها گفته است خانواده‌اش در ابتدا تلاش کرده‌اند بدون اعلام رسانه‌ای، برای آزاد کردن خواهر و برادرش با مقام‌های سعودی مذاکره کنند ولی تلاش آنها موفق نبوده است.

او افزوده است:‌ نشانه‌هایی وجود دارد که پدرش با مجموعه گسترده‌ای از تهدیدها مورد هدف قرار گرفته و مقام‌های کانادایی به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کنند.

نکته آنکه؛ از الجبری به عنوان دست راست شاهزاده «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق یاد می‌شود که با قدرت گیری محمد بن سلمان و بازداشت خانگی محمد بن نایف در عربستان در سال ۲۰۱۷، از این کشور گریخت.

گفته می‌شود الجبری از مخالفان مداخله نظامی آل سعود در جنگ یمن بوده و کشورش را فاقد استراتژی خروج از این جنگ می‌دانست.

نظر شما