شناسهٔ خبر: 40300896 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری مهر از آتش سوزی گچساران:

تاخت و تاز آتش در زاگرس/ هلی برن نیرو توسط بالگردهای هوانیروز

یاسوج- علیرغم اعلام مهر آتش سوزی جنگل های گچساران طی روز گذشته، آتش همچنان بر قلب زاگرس جنوبی می تازد و شرکت نفت هلی برن نیرو به منطقه را آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عصر جمعه بود که خبری مبنی بر آتش سوزی گسترده جنگل‌های خامی شهرستان گچساران بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

در همان روز دستگاه‌های متولی خبر از اعزام نیروهای اطفای حریق به منطقه دادند.

سرعت وزش باد و توپوگرافی منطقه با وسعت آتش سوزی نشان می‌داد کار بسیار سختی پیش روی نیروهای امدادی است.

از سویی پیاده روی نیروها تا رسیدن به منطقه بخش اعظمی از انرژی آنها را می‌گرفت که در مقابله با آتش توان آنها را بسیار کم‌تر می‌کرد.

با این وجود نیروهای مردمی نیز در کنار نیروهای دستگاه‌ها و اطفای حریق وارد عمل شده و بخشی از آتش سوزی را مهار کردند.

اما زبانه‌های آتش بر پیکره زاگرس و دستان خالی مهار کنندگان می‌چربید و لحظه به لحظه بر حجم آتش سوزی در مناطق مختلفی از کوه‌های خنگ بنار و خامی افزوده می‌شد.

عصر یکشنبه بود که معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مهار آتش سوزی در این جنگل‌ها خبر داد.

بنا بر این گزارش، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از اطلاع از آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کوه خومی گچساران در مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هکتار در ابتدا اکیپ‌های منابع طبیعی و گروه‌های مردمی منطقه وارد عمل شدند که متأسفانه در ساعات اولیه حادثه به علت وسعت صحنه آتش سوزی و صعب العبور و سخت گذربودن بودن منطقه مهار نشد.

عزیز فیلی افزود: با توجه به دستور استاندار محترم و رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان همه امکانات استان اعم از منابع طبیعی استان و امکانات و اکیپ‌های کوهنوردی منطقه و شهرداری و شورای شهر دوگنبدان و با مدیریت و فرماندهی فرمانداری منطقه و بسیج همه امکانات مردمی و شرکت نفت منطقه و منابع طبیعی دوگنبدان و پیگیری مدیریت بحران استان ظرف مدت ۳۶ ساعت آتش سوزی مهار شد.

فیلی تصریح کرد: هم اکنون همه امکانات استانی و شهرستانی منابع طبیعی با حمایت شهرداری و نیروهای داوطلب مردمی منطقه در عرصه کوهستان خومی در حال پاکسازی واطمینان از عدم شعله ور شدن آثار آتش سوزی در منطقه تا عصر امروز هستند.

وی عنوان داشت: در این آتشسوزی متأسفانه بالغ بر ۱۰۰ هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق و خسارت به منطقه وارد شد.

معاون استاندار گفت: مقرر گردید کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان فرمانداری و منابع طبیعی و محیط زیست و اطلاعات شهرستان و مدیریت بحران استان و دادستانی منطقه تشکیل و به منطقه اعزام و دلایل و علت آتش سوزی مشخص و پس از مشخص شدن موضوع با خاطیان و عوامل مقصر به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر اما این خبر پایان آتش سوزی را نمی‌رساند و عصر یکشنبه مجدد شعله‌های آتش از قلب درختان منطقه زبان کشیده و با پیوند باد بر سرعت خود برای نابودی جنگل‌های زاگرس افزود.

اعزام بالگرد برای هلی برن نیرو

با این وجود می‌تواند شاه‌کلید مهار این آتش سوزی را هلی برد نیرو توسط بالگردها در منطقه دانست.

گزارش میدانی مهر حکایت از دود و آتش در منطقه خنگ بنار دارد.

در حال حاضر هلی برن نیرو از طریق بالگرد شرکت نفت انجام شده و قرار است بالگردهای هوانیروز نیز هلی برن تعدادی نیرو به منطقه را انجام دهند.

همچنین آب پاشی هوایی از طریق یک فروند میل آبپاش انجام خواهد شد.

امید است با تمهیدات انجام گرفته نبرد با شعله‌های آتش تا ظهر یا عصر امروز به پایان برسد و زاگرس دوباره نفسی حتی به تلخی بکشد.

نظر شما