شناسهٔ خبر: 40300558 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چین: برخی اعتراضات سال گذشته در هنگ‌کنگ ماهیت تروریستی داشته است

کمیسر وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ ماهیت برخی اعتراضات سال گذشته در این منطقه را تروریستی توصیف کرد و آن را تهدیدی علیه امنیت ملی چین دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شعبه وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ روز دوشنبه اعلام کرد برخی اقدامات در اعتراضاتی که سال گذشته در این منطقه انجام شد، ماهیت تروریستی داشته و خطری قریب‌الوقوع علیه امنیت ملی چین ایجاد کرده است.

به گزارش رویترز، «شی فنگ» کمیسر وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ این سخنان را در یک سخنرانی با موضوع قوانین پیشنهادی امنیت ملی، در هنگ‌کنگ بیان کرد.

دولت آمریکا سال گذشته در پی اقدامی مداخله‌جویانه در امور داخلی چین و در راستای حمایت از معترضان هنگ‌کنگی، لایحه «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را به تصویب رساند.

چین سال گذشته تلاش کرد قانونی را برای استرداد مجرمان از هنگ‌کنگ تصویب کند که با اعتراضات گسترده‌ای در این منطقه با تحریک و حمایت آمریکا و انگلیس همراه شد. در نهایت تصویب این قانون به طور کامل تعلیق شد اما معترضان به بهانه استقلال کامل از چین به آشوب در خیابان‌های هنگ‌کنگ ادامه دادند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه، مطرح شدن لایحه ملی هنگ‌کنگ از سوی چین را محکوم کرد. وی روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده پیشنهاد یک‌جانبه و خصمانه برای تحمیل لایحه امنیت ملی بر هنگ‌کنگ را محکوم می‌کند.»

پامپئو این هفته گزارشی به کنگره آمریکا درباره وضعیت در هنگ کنگ ارسال کرده و در آن به چین هشداری جدی داد. وی مدعی شد که چین در کار خبرنگاران آمریکایی مستقر در هنگ‌کنگ دخالت کرده و در تلاش برای تضعیف آزادی‌های این جزیره خودمختار است.

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و همچنین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند هر چند آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

انتهای پیام/

نظر شما