شناسهٔ خبر: 40300287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

عبدالباری عطوان:

تهدید ایران مبنی بر پاسخ قاطع باعث عدم تجاوز آمریکا به نفت‌کش‌ها شد

تحلیلگر سرشناس عرب‌زبان تهدید ایران مبنی بر پاسخ قاطع به هرگونه تجاوز به نفت‌کش‌های ایرانی را عامل عقب‌نشینی و انفعال آمریکا توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «عبدالباری عطوان» و سردبیر روزنامه رأی الیوم چاپ لندن با اشاره به ورود اولین نفت‌کش ایرانی به ونزوئلا گفت که تهدید ایران مبنی بر پاسخ قاطع تهران به هرگونه تحرکات واشنگتن، عامل نگرانی و عقب‌نشینی آمریکا در ماجرای عزیمت نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا بود.

این تحلیلگر مسائل عرب امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» افزود که دونالد ترامپ در این ماجرا نیز شکست خورد و اجازه داد با ورود نفت‌کش‌های ایرانی محاصره و تحریم ونزوئلا شکسته شود.

«مایکل معروف» تحلیلگر سابق پنتاگون در آمریکا نیز در گفت‌وگو با المیادین تأکید کرد: این حق قانونی ایران است که با هر کشوری که مایل است، مبادلات تجاری داشته باشد و همان‌طور که واشنگتن برای افزایش نفوذ خود تلاش می‌کند، تهران نیز این حق را دارد.

وی اضافه کرد که چنانچه آمریکا مانع از ورود نفت‌کش ایران به ونزوئلا می‌شد، این اتفاق قطعاً چیزی جز راهزنی دریایی نبود.

به گزارش مرکز ردیابی نفتکش‌ها نخستین کشتی حاوی سوخت ایران امروز (دوشنبه) در بندرگاه پالایشگاه "ال‌پالیتو" در ونزوئلا لنگر انداخت.

مرکز ردیابی تانکر "ترکرز" (TankerTrackers) در پیامی توئیتری نوشت: نفت‌کش ایرانی "فورچون" که در اواسط ماه مارس (اسفند) در بندر "شهید رجایی" با ۴۳ میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، هم‌اکنون در اسکله ۲ در بندرگاه پالایشگاه آل پالیتو در غرب "کاراکاس" پایتخت ونزوئلا لنگرانداخته است.

این نخستین کشتی از پنج نفت‌کش ایرانی است که به‌رغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا در سواحل شمالی ونزوئلا پهلو می‌گیرد و آماده تخلیه محموله سوخت خود است.

«نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا هم دیروز (یکشنبه) ضمن تشکر از حمایت‌های ایران، تأکید کرد: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیز شنبه گذشته در تماس تلفنی امیر قطر، با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه دریای کارائیب، هشدار داده بود که اگر نفت‌کش‌های ایران در این دریا یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکا دچار مشکل شوند، متقابلاً برای آن‌ها مشکل به وجود خواهد آمد.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران هیچ‌گاه آغازگر درگیری نخواهد بود، افزود: ما همواره حق مشروع دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی و تأمین منافع ملی را برای خود قائل هستیم و امیدواریم آمریکایی‌ها دست به خطا نزنند.

انتهای پیام/4106/

نظر شما