شناسهٔ خبر: 40299294 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رأی الیوم: نفتکش‌های ایران بینی ترامپ و دولت آمریکا را به خاک مالید

فارس نوشت: یک روزنامه الکترونیکی با تمجید از اقدام شجاعانه ایران در ارسال فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا، این اقدام را بزرگترین شکست برای استکبار آمریکا قلمداد کرد.

صاحب‌خبر -

 با توجه به مشکل تامین بنزین در ونزوئلا، ایران پنج نفتکش خود را عازم این کشور کرد که یکی از نفتکش‌ها یکشنبه (روز گذشته) به ونزوئلا رسید. این نفتکش ایرانی که «Fortune»  نام دارد، وارد محدوده منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شد.

پیش از رسیدن این نفتکش، یک مقام ارشد دولت آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است. پس از آن تحرکاتی از سوی آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با هدف ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا صورت گرفت که واکنش ایران را در پی داشت.

 در همین خصوص ظریف وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل نامه هشدارآمیز نوشت و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا را احضار کرد. ایران هشدار داد که هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع تهران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، این اقدام ایران را ستود و گزارش داد: «نمی‌دانیم احساس دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پیگیر رسیدن نخستین نفتکش ایرانی به یکی از بندرگاههای ونزوئلاست، چیست؟ اقدامی که چالش قوی برای تهدیدهای وی و شکست محاصره ظالمانه‌ای است که به ونزوئلا تحمیل کرده، ولی خوب می‌دانیم که احساس فرد شکست خورده خوار شده را دارد».

رأی الیوم با اشاره به اینکه اقدام تهران، حمایت از ونزوئلا و ملت و رئیس جمهور این کشور و شکست محاصره آمریکاست، تأکید کرد، تفاوت اساسی بین ایران و آمریکا این است که تهران فرآورده ‌نفتی به یک ملت محاصره شده فرستاده که سران آن، «نه» بزرگی به تلاش‌های آمریکا برای به زانو درآوردن کشور خود گفته‌اند، ولی آمریکا نیروهای مزدور خود را برای سرنگونی «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور منتخب ونزوئلا فرستاده تا یکی از مزدوران خود را در رأس هرم قدرت این کشور قرار دهد.

به گزارش این روزنامه، رئیس جمهور متکبر و زورگوی آمریکا به خوبی پی برده است که ایران هر تهدیدی کرده، آن را عملی کرده است و می‌داند زمانی که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به دولت آمریکا نسبت به هر گونه مزاحمت برای نفتکشهای ایرانی، هشدار داد، پاسخ ویرانگری به هر گونه اقدام آمریکا خواهد داد؛ نه در دریای کارائیب، بلکه در خلیج فارس که صدها کشتی آمریکایی در آن حضور دارند.

بنا بر این گزارش، یک سال پیش، زمانی که نیروی دریایی انگلیس نفتکش ایرانی را که عازم سوریه بود، در تنگه جبل الطارق توقیف کرد، قایقهای ایرانی، یک نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس، توقیف و آن را در برابر دیدگان کشتیهای جنگی آمریکایی تفتیش کردند. کشتیهای آمریکایی حتی برای جلوگیری از توقیف نفتکش انگلیسی، جرأت نکردند وارد عمل شوند و ترامپ نیز اعلام کرد که ناوگان آمریکا، فقط از کشتیهای آمریکایی حمایت می‌کند. این اظهار نظر ترامپ، سیلی محکمی برای همپیمانان انگلیسی وی بود که به دستور دولت آمریکا، نفتکش ایران را ربوده بودند.

رأی الیوم در ادامه می‌نویسد، سیاست تحریم آمریکا، در ونزوئلا، ایران و سوریه شکست خورده و به زودی این سیاست علیه چین و روسیه هم شکست خواهد خورد؛ زیرا این سیاست، نشانگر قلدری استکبار غرب است، ولی دیگر کارآیی خود را از دست داده و باعث شده که همه جهان علیه این سیاست متحد شوند؛ مسئله‌ای که ضربات مهلکی بر هژمونی آمریکا وارد کرده و بر تنفر سایر ملتها از آمریکا افزوده است.

به گزارش این روزنامه، این همبستگی «شجاعانه ایران با دوست و همپیمان ونزوئلایی نشان می‌دهد که کشورهایی وجود دارند که از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند و برای دفاع از دوستان و همپیمانان خود و کرامت آنان آماده مقابله نظامی هستند».

بنا بر این گزارش، ورود نفتکش ایران به بندرگاههای ونزوئلا، بزرگترین شکست برای استکبار آمریکاست و اگر آمریکا جرأت کند و دست به تحریک ایران بزند، قطعا مقدمه‌ای برای شکستهای مشابه به ویژه در آبهای خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود. نباید از یاد برد که چگونه پهپاد غول پیکر آمریکایی به نام «گلوبال هاوک» با یک موشک ایرانی ساقط شد و اگر آمریکا دست به تنش بزند، بار دیگر، شاهد چنین صحنه‌هایی خواهیم بود.

در پایان این گزارش تأکید شد، این یک لحظه تاریخی است که «بینی ترامپ و دولتش را به خاک مالید و به ملتهایی که در محاصره آمریکا قرار دارند، نشان می‌دهد که کشوری وجود دارد که به تحریمها نه بگوید و با شجاعت و مردانگی در برابر آن ایستادگی کند...ونزوئلا و کشورهای مقاومت با سایر کشورهایی که به دیکته‌های تحقیرآمیز ترامپ تن می‌دهند و صدها میلیارد دلار با خواری به وی می‌دهند، تفاوت دارد».

310311

نظر شما