شناسهٔ خبر: 40298535 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

قیمت پراید در بازار امروز ۵ خرداد ۹۹

با توجه به اعلام شرکت خودروسازی سایپا مبنی بر توقف تولید پراید، در دو روز گذشته بازار شاهد قیمت ۹۰ میلیونی خودرو بود که واکنش‌هایی زیادی را در پی داشت برای بررسی قیمت پراید در بازار امروز ۵ خرداد ۹۹ با راهبرد معاصر همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، اوایل اردیبهشت ماه ۹۹ بود که شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که تصمیم بر توقف تولید خودرو پراید دارد با این که مدت زمان زیادی از این اعلام نمی‌گذرد، اما در چند روز اخیر قیمت نجومی پراید تعجب همه فعالان اقتصادی و تمام بازار را برانگیخت. در ادامه این خبر قیمت پراید در بازار امروز ۵ خرداد ۹۹ را خواهیم دید.

 

بعد از تعلل بسیارِ ستاد تنظیم بازار، هفته گذشته مجوز افزایش قیمت انواع خودرو‌های داخلی صادر شد که براساس آن محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کنند. علاوه بر این، قیمت متعارف خودرو در کف بازار نیز همان قیمت تحویل خودرو در کارخانه به‌اضافه حداکثر ۱۰ درصد تعیین شد.

 

قیمت پراید در بازار امروز ۵ خرداد ۹۹


سایپا 111 (سفید) — توقف تولید
سایپا 111 (تنوع رنگ) — توقف تولید
سایپا 131 (سفید) — 37,381,000
سایپا 131 (تنوع رنگ) — 37,641,000
سایپا 132 (سفید) — توقف تولید
سایپا 132 (تنوع رنگ) — توقف تولید
سایپا 151 — 40,330,000
سایپا 151 (آپشنال) — 56,000,000

اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم بازار با تولید مجدد پراید

در این میان، معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار، گفت: این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد.

 

"حسین کاظمی" افزود: اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داد و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است.

 

کاظمی گفت: این قیمت‌های سرسام آور خودرو‌ها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه‌ها و مالکان خودرو‌ها و یا با قیمت سازی سایت‌های مجازی انجام می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

 

به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند وقتی خودروسازان حتی وعده توخالی برای پوشش دادن به نیاز بازار بدهند، اینچنین افسارگسیختگی قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

 

به اعتقاد آنان، در این شرایط واردات خودرو دست دوم و کارکرده به ویژه خودرو‌های دست دوم یکی دو ساله در حدود قیمتی ۱۰ هزار دلاری می‌تواند به ثبات و تنظیم بازار کمک کند وحتی اگر ۱۰۰ درصد عوارض گمرکی بر آن‌ها وضع شود باز هم می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.

 

پشت‌پرده قیمت‌های عجیب و غریب در بازار خودرو/ پراید ۱۰۰ میلیونی در راه است؟

زاوه با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار به نظر می‌رسد می‌خواهد قیمت خودرو را افزایش دهد، اضافه کرد: بیش از یک دهه شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌کرد، در حالیکه وظیفه این سازمان انحصار زدایی و ایجاد رقابت است، اگر این شورا در طول همه این سال‌ها شرایطی را فراهم می‌آورد که صنعت خودرو از انحصار ایران خودرو و سایپا خارج شود، مردم امروز با این قیمت‌های غیر منطقی روبرو نبودند، بنابراین در این حوزه نیز همان سیاست‌گذاری غلط و اشتباهی که به آن اشاره کردم وجود دارد و تا زمانیکه این طرز تفکر وجود دارد، اوضاع صنعت خودرو به همین وضع فعلی خواهد بود.

 

ستاد تنظیم بازار قرار است در جلسه هفته آینده تصمیمات هفته‌های پیش کمیته خودرو را مورد بررسی قرار دهد و از همین رو ممکن است خروجی این جلسه، اعلام قیمت‌های جدید محصولات خودروسازی کشور باشد. این در حالی است که شنیده می‌شود با توجه به جمع بندی دولت از هزینه‌های تولید، رشد بالای ۵۰ درصد برای قیمت خودرو‌های داخلی در نظر گرفته شده است.

 

گویا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پس از جمع‌بندی هزینه‌های مرتبط با تولید خودرو و در نظر گرفتن مسائلی مانند تحریم و زیاندهی خودروسازان، رشدی بیش از ۵۰ درصد (بین ۵۰ تا ۶۰) را برای قیمت خودرو‌های داخلی در سال جدید لحاظ کرده است.

 

این در حالیست که خودروسازان به سازمان حمایت اعلام کرده‌اند هزینه قطعات خودرو (که بالغ بر ۷۵ درصد قیمت تمام شده خودرو‌ها را شامل می‌شود)، حدود ۸۰ درصد صعود داشته و این سازمان نیز بر همین اساس، محدوده رشد قیمت محصولات آن‌ها را تعیین کرده است. هرچند خودروسازان به دنبال جلب نظر مثبت دولت برای اجرای مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار بودند، اما به نظر می‌رسد رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت‌ها آن‌ها را راضی خواهد کرد.

 

با در نظر گرفتن ارقام احتمالی (۵۰ تا ۶۰ درصد)، کف قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی (با ملاک قرار دادن پراید) به حداقل ۵۸ میلیون تومان و حداکثر ۶۲ میلیون تومان خواهد رسید. در حال حاضر کف قیمت کارخانه خودرو‌های داخلی یعنی پراید، حدود ۳۸ میلیون تومان است.

نظر شما