شناسهٔ خبر: 40297950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خروج صدها مزدور روس از شهر "بنی ولید" و حمله پهپادهای امارات به منطقه "غریان" لیبی

منصوره حسنی

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی و مسؤولان شهر بنی ولید واقع در غرب این کشور اعلام کردند، نیروهای شرکت روسی "واگنر" و افراد مسلح سوریه عصر روز یکشنبه، پس از خروج از محورهای درگیری در جنوب طرابلس، پایتخت لیبی فرودگاه این شهر را ترک کردند. همزمان پهپادهای اماراتی پس از بمباران مناطقی در پایتخت توسط نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی، مناطقی در شهر غریان جنوب غربی پایتخت را هدف حمله قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سالم نویر، شهردار بنی ولید در اظهارات اختصاصی به شبکه الجزیره گفت: افراد مسلح روسی و سوری روز شنبه با در اختیار داشتن سلاح و سه سامانه پدافند هوایی و خودرو وارد فرودگاه غیرنظامی بنی ولید (۱۸۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس) شدند.

این مقام محلی افزود: برخی از این نیروها با سه پرواز و برخی دیگر از طریق جاده منتهی به پایگاه هوایی الجفره در مرکز لیبی که از استحکامات نیروهای حفتر است، فرودگاه را ترک کردند.

نویر گفت، همچنان تعداد زیادی از افراد مسلح روسی و سوری در این فرودگاه حضور دارند که در انتظار ترک محل هستند.

وی در مصاحبه با شبکه "لیبیا الاحرار" تعداد مزدورانی که به این شهر وارد شده‌اند را ما بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن برآورد کرد.

این مقام محلی توضیح داد، پس از ورود سامانه‌های دفاع هوایی به این شهر، شیوخ بنی ولید به نیروهای مزدور حامی نیروهای حفتر مهلت دادند که تا ساعت سه بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی آنجا را ترک کنند، در غیر این صورت به آنها در داخل فرودگاه شهر حمله خواهند کرد.

در همین زمینه، دفتر اطلاع‌رسانی عملیات "آتشفشان خشم" وابسته به نیروهای دولت وفاق اعلام کرد، صبح روز یکشنبه فرود دو هواپیمای باری نظامی در فرودگاه بنی ولید برای آغاز انتقال مزدوران شرکت روسی"واگنر" به مقصدی نامعلوم رصد شد.

سرتیپ القائد، مدیر اداره ارشاد اخلاقی در دولت وفاق به الجزیره گفت، عقب نشینی مزدوران واگنر  که حفتر از آنها در جنوب طرابلس استعانت می‌جوید، پس از حمله نیروهای وفاق در مناطق درگیری طرابلس به آنها صورت گرفت.

وی افزود: این شبه نظامیان به فرودگاه بنی ولید پناه بردند زیرا تنها جای امن پیش روی آنها بود.

این مقام نظامی لیبی درباره علت عدم حمله نیروهای وفاق به افراد مسلح واگنر در داخل فرودگاه اظهار کرد که وفاق دستور حمله به افراد مسلح را صادر نکرد.

از سوی دیگر، اتاق عملیات "آتشفشان خشم" اعلام کرد، پهپادهای اماراتی روز یکشنبه برخی مناطق و بخش النجده در شهر غریان در جنوب غربی طرابلس را بمباران کردند.

این منبع اضافه کرد: بمباران پهپادهای اماراتی ساعاتی پس از آن صورت گرفت که نیروهای حفتر فرودگاه معیتیقه و اطراف آن را با موشک‌های گراد هدف قرار گرفتند.

مدیر اداره ارشاد اخلاقی در دولت وفاق با بیان اینکه این حملات به فرودگاه از سوی نیروهای مستقر وابسته به حفتر در شهر ترهونه انجام می‌شود، افزود: این حمله با توپخانه‌ای به برد ۴۵ کیلومتر انجام شده که توسط نیروها در مکان‌هایی مانند مدارس مخفی شده است.

بمباران فرودگاه معیتیقه و غریان در سایه خروج نیروهای حفتر از برخی مناطق طی دو روز گذشته در اقدامی که آن را یک ژست بشردوستانه توصیف کردند صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، نیروهای دولت وفاق روز شنبه اعلام کردند که کنترل سه اردوگاه تحت سیطره نیروهای وفادار به حفتر را پس گرفتند.

همزمان سرهنگ محمد قنونو، سخنگوی نیروهای دولت وفاق در بیانیه‌ای گفت: نیروهای ما کنترل خود را بر اردوگاه‌های الصواریخ، الیرموک و حمزه بسط داده و پیشروی و تعقیب بقایای شبه نظامیان حفتر را ادامه می‌دهند.

این سه اردوگاه بزرگترین اردوگاه‌ها در جنوب طرابلس است.

انتهای پیام

نظر شما