شناسهٔ خبر: 40296724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

زیست مومنانه(۲۱):

اهمیت بصیرت در جامعه اسلامی

استاد حوزه، پرداختن به موضوع بصیرت در فرمایشات اهل بیت(ع) و ادعیه را مبنایی بر اهمیت آن دانست و گفت: در روایتی از امیرمومنان(ع) است که می فرمایند: "انسانی که بصیرت نداشته باشد حتی در نگاه سطحی خود نیز دچار فساد می شود.

صاحب‌خبر -

  حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق ابطحی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اصفهان در سلسله مباحث اخلاقی در ماه رمضان با اشاره به لزوم وجود بصیرت در جامعه اسلامی و اهتمام حاکمان اسلامی به این مسئله اظهار کرد: جامعه ای که دارای بصیرت باشد به طور قطع از بسیاری خطرها محفوظ می ماند، هم چنان که امام صادق(ع) در فرمایشی زیبا می فرماید: "کسی که عالم به زمان خود باشد در شرایط فتنه گون دچار مشکل نمی شود"، لذا وظیفه آحاد جامعه است که تلاش کنند بصیرت خود را بیشتر نمایند.

وی افزود: بصر به نگاه سطحی می گویند و بصیرت به معنای عمق نگری و ژرف نگری است، یعنی انسان نسبت به مطلبی که می شنود و یا موضعی که می بیند سطحی نگر نباشد.

ابطحی با بیان نمونه ای از تاریخ صدر اسلام و سطحی نگری لشکر امیرمومنان(ع) نسبت به فریب قرآن های بالای نیزه، گفت: افراد سطحی نگر زود فریب می خورند، همچنان که لشکر امیرمومنان(ع) با آن قرآن ها فریب خوردند و امام مسلمین را دچار آن وضعیت کردند تا آن که ادامه کار به حاکمیت معاویه و یزید و حاکمان ظلم و جور بر جامعه اسلامی رسید.

وی اضافه کرد: این نشان بی بصیرتی جامعه و برخی از اصحابی بود که در کنار امیرمومنان(ع) و حتی سایر ائمه اطهار(ع) بودند.

ابطحی با تاکید بر ارزش تشکیل شدن حکومت شیعی، تصریح کرد: حکومتی که بر اساس مکتب اهل بیت(ع) تشکیل شود آرزوی علما، بزرگان و بلکه ائمه اطهار بوده و امروز این حکومت با انفاس قدسی امام(ره) و فداکاری شهیدان تشکیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: با همه شرارت هایی که دشمنان داشته اند، قله های بزرگی را فتح کرده و مسیرهای مهمی را طی کرده ایم و روبه قله اصلی در حرکت هستیم، لذا طبیعی است که دشمنان تلاش می کنند مردم ما را ناامید نمایند، پس وظیفه این است که در این جامعه مردم بصیرت داشته باشند و توطئه دشمن را شناخته و نسبت به آن آگاهی یابند.

ابطحی پرداختن به موضوع بصیرت در فرمایشات اهل بیت(ع) و در ادعیه را مبنایی بر اهمیت آن دانست و افزود: در روایتی از امیرمومنان(ع) است که می فرمایند: "انسانی که بصیرت نداشته باشد حتی در نگاه سطحی خود نیز دچار فساد می شود"، لذا بسیاری چشم آنها خوب می بیند، اما بصیرت و آگاهی ندارند و توطئه و شرارت های دشمن را نمی شناسند.

وی عنوان کرد: باید تلاش کنیم سطح بصیرت را در جامعه اسلامی بالا ببریم چرا که اگر مردم ما بصیر باشند در شرایط فتنه می توانند سره را از ناسره تشخیص داده و حق را از باطل بشناسند و در مسیر حق قرار گرفته و با باطل مبارزه کنند.
انتهای پیام/

نظر شما