شناسهٔ خبر: 40296471 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران در گفت و گو با رکنا:

15 درصد تهرانی ها ساکن بافت فرسوده / صدور پروانه ساخت رایگان برای مناطق پیر پایتخت

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زمین لرزه 5 و دو دهم ریشتری تهران مردم را از خانه ها بیرون کشاند و شهروندان تهرانی شب را در پارک ها و امکان های عمومی سپری کردند. ولی هشدار کارشناسان از زلزله ای با قدرت 7ریشتری در تهران خبر می دهد. مسئولان در روزهای اول دوباره از زلزله شدید از تهران اظهار نگرانی کردند و اما باگذشت دو، سه هفته به نظر می رسد موضوع زلزله تهران به دست فراموشی سپرده شد. زلزله ای که فجایع بزرگی به همراه داشته باشد. علاوه بر انفجار لوله های گاز، نبود آب برای 72ساعته، نبود شبکه هشدار، کمبود سوله های بحران، نبود برق اضطراری و... بافت فرسوده نیز یکی از بزرگترین مشکلات شهر تهران در زمان زلزله است. کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بافت فرسوده تهران را تشریح کرده و تاکید کرد: سال 1385 بافت های فرسوده تهران شناسایی شدند. 3هزار و 268هکتار بافت فرسوده مصوب در تهران وجود دارد که سه ویژگی نفوذناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی هستند.

کاوه حاج علی اکبری / مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران

50درصد منطقه 10 بافت فرسوده است

کاوه حاج علی اکبری گفت: بافت فرسوده شناسایی شده 5درصد شهر تهران است که حدود 15درصد جمعیت تهران یعنی حدود یک میلیون و200هزار نفر در آن زندگی می کنند. حدود 210هزار قطعه مسکونی در این بافت ها قرار دارد. بافت های فرسوده عمدتا در مناطق جنوبی و مرکزی تهران قرار دارند. 95درصد بافت فرسوده در مناطق 7 تا 20 قرار دارد و 85درصد آن در جنوب خط خیابان انقلاب – آزادی (مناطق 9 تا20) قرار دارند. بیشترین میزان بافت فرسوده در مناطق 10، 12، 14، 15 و 17 قرار دارد. به لحاظ عدد بیشترین میزان بافت فرسوده در منطقه 12 قرار دارد که حدود 550هکتار است و به لحاظ نسبت بافت فرسوده نیز بیشترین میزان بافت فرسوده نسبت به منطقه در منطقه 10 قرار دارد. به عبارت دیگر 50درصد منطقه 10 بافت فرسوده است.

دو سال پیش در تهران زلزله ای آمد و مسئولان شهری در همان روزهای اول وعده و وعیدهایی به شهروندان تهران دادند. کاوه حاج علی اکبری در پاسخ به این سوال که از دو سال پیش تاکنون در بافت فرسوده تهران چه تغییراتی ایجاد شده است؟ گفت: بافت فرسوده و ضرورت ارتقا ایمنی آنها در مقابل حوادث طبیعی به ویژه زلزله در برنامه توسعه چهارم و سال 84 در دستور کار دولت و شهرداری قرار گرفت و تلاش شده با مجموعه ای از مشوق ها و حمایت ها صورت گیرد تا مردم برای نوسازی و ارتقا دوام خانه های خود اقدام کنند.

صدور پروانه ساخت رایگان برای بافت فرسوده

کاوه حاج علی اکبری را به عنوان، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به حمایت ها و تشویق ها افزود: شهرداری تهران برای صدور پروانه ساخت در بافت های فرسوده پولی دریافت نمی کند و صدور پروانه ساخت رایگان در بافت فرسوده است. طبق ضوابط طرح تفصیلی یک طبقه نیز به متقاضیان داده می شود. دولت نیز از طریق شبکه بانکی بین 100 تا 170 میلیون تومان به ازای هر طبقه واحد مسکونی تسهیلات ساخت اعطا می شود. بیش از 45درصد بافت فرسوده یا 95هزار قطعه از 210هزار قطعه بافت فرسوده در سال های گذشته نوسازی شوند. در شهرداری سعی کردیم در بافت فرسوده با شهروندان ارتباط مستقیم و مستمر داشته باشیم و آنها را برای نوسازی تشویق کنیم. راه اندازی دفاتر توسعه شهرداری این کار را انجام می دهند. در حال حاضر 60دفتر توسعه داریم که در 180منطقه تهران فعال هستند. مجموعه ای از کارشناسان اجتماعی، شهرسازی و معماری در این دفاتر مستقر هستند. آنها سعی می کنند مردم را قانع کنند که خانه های خود را تجمیع کنند و سرمایه گذار نیز برای ساکنان بافت فرسوده شناسایی می کنند. همچنین تسهیلات و صدور پروانه را برای شهروندان ساکن بافت فرسوده پیگیری می کنند، تا نوسازی اتفاق بیفتد. 45درصد نوسازی در بافت های فرسوده بیشتر به همت این دفاتر توسعه رخ داده است.

کاوه حاج علی اکبری در پاسخ به این سوال که اگر زلزله 7ریشتری در تهران رخ دهد، چطور به ساکنان بافت فرسوده امدادرسانی می کنید؟ گفت: واقعیت این است که محدوده های فرسوده آسیب پذیری بالایی در مقابل زلزله دارند. چون علاوه بر این که تمرکز و تراکمی از ساختمان های کم دوامی در این محدوده عرض معابر نیز بسیار کم است و امکان امدادرسانی کاهش پیدا کند. البته این مختص زلزله هم نیست. اگر یک آتش سوزی رخ دهد و به دلیل ناکارآمدی معابر امدادرسانی با مشکلات بسیاری روبرو می شود.

جمعیت بافت فرسوده 3برابر میانگین جمعیت تهران

کاوه حاج علی اکبری، با بیان این که تراکم جمعیت در بافت های فرسوده بالاست، تاکید کرد: تراکم جمعیت در بافت فرسوده 3برابر میانگین جمعیت تهران است. در حقیقت افراد بیشتری در مخاطره قرار می گیرند.

در یکسال اخیر تسهیلات دولت 3برابر شد

کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران افزود: به همین دلایل بافت های فرسوده جزو اولویت های دولت و مدیریت شهری است تا در صورت رخ دادن زلزله خسارت های مالی و جانی کمتری جامعه را تهدید کند و این خسارات به حداقل برسد. این موضوع به جز نوسازی خانه های فرسوده و کم دوام راه حل دیگری ندارد. اینقدر حجم مسئله و ابعاد آن پیچیده است که شهرداری یا دولت به تنهایی نمی توانند در راس اقدام به نوسازی کنند. مالکان بافت فرسوده باید اقدام به نوسازی کنند و شهرداری و دولت تسهیلات و تشویق ها را فراهم کند تا صرفه اقتصادی برای مالکان یا سرمایه گذاران به وجود آید و رغبت به نوسازی ایجاد شود. البته طی یکسال گذشته تسهیلات دولت 3برابر شده است.

300میلیارد تخفیف شهرداری

کاوه حاج علی اکبری علیرغم افزایش عوارض ساخت و ساز در تهران، بافت های فرسوده کماکان این عوارض رایگان است، افزود: شهرداری تهران در طول دو سال گذشته نزدیک به 300میلیارد تومان تخفیف عوارض در بافت های فرسوده داده است. تلاش می کنیم که تحریک نوسازی را انجام دهیم تا اگر زلزله ای رخ داد میزان خطرات را کاهش دهیم. البته شهرداری تهران سازمان پیشگیری از بحران را هم دارد که برنامه های مشخصی در حوزه امدادرسانی، ایجاد سوله های بحران در محله های مختلف، ایجاد نقاط امن در محلات در بحران را دارند.

خرید و فروش آسان ملک در بافت فرسوده

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا ستاد بازآفرینی بافت فرسوده انتظارات جامعه را برآورده نکرد و مشوق ها سرمایه گذاران را به حضور در بافت فرسوده ترغیب نکرد؟ گفت: در شهر تهران با عدم استقبال سرمایه گذاران روبرو نیستیم. چون 45درصد نوسازی توسط سرمایه گذاران انجام شده است. شاید آستانه سود بافت فرسوده کمتر باشد اما سرمایه کمتری را هم می طلبد، متراژها کم است و امکان فروش آسان، سرمایه گذاران خرد و محلی را به ساخت و ساز در بافت فرسوده ترغیب می کند. انتظار داشتیم که مجموعه بیشتری از حمایت ها از بافت فرسوده صورت بگیرد که هزینه خرید انشعابات در بافت فرسوده صفر شود یا تخفیف قابل توجهی در هزینه خدمات نظام مهندسی شود یا پرداخت هزینه هایی مانند هزینه های بیمه کارگران را به پایانکار موکول کرد. این اتفاقات رخ نداده در حالی که در تشویق سرمایه گذاران بسیار موثر است. ستاد بازآفرینی در تهران اقدامات موثر و جلسات هم اندیشی داشته است. در همه محلات که مشکل مالکیت وجود دارد کارگروه های ثبتی را با حضور شهرداری و ثبت تشکیل داده ایم که مشکلات را بررسی کنیم و فرآیند صدور سند را به حداقل برسانند. در مورد جمع کردن تیرهای چراغ برق، نصب شیرهای ایستاده و... اقدامات موثری انجام شده است.

کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: واقعیت این است که مدیریت شهری چندپاره است و یک مدیریت یکپارچه شهری و هماهنگ نداریم و این موضوع باعث شده که بعضی مواقع ناهماهنگی و واگرایی هایی در برنامه دستگاه ها شاهد باشیم که اقدامات با سرعت کمتر و موانع بیشتری انجام می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما