شناسهٔ خبر: 40296198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد

تهاتر، راهکار شرایط اضطرار/ فعال کردن ابزار تهاتر نشدنی نیست

هر چند تهاتر در فشار تحریم‌ها می‌تواند راهکار کارآمدی در تامین نیازهای داخلی کشور باشد، اما به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین چون طرف مقابل معامله با ایران، اجباری به تجارت تهاتری ندارد، این گزینه نمی‌تواند ابعاد گسترده‌ای از تجارت ایران و جهان را به خود اختصاص دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی برنا، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، گفت: تجارت تهاتری در دستور کار ایران قرار دارد اما چون این راهکار در تجارت جهانی ابزار رایجی نیست، کارا بودن آن بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: در واقع ایران نیز به اجبار تن به این سازوکار می‌دهد چون در تجارت تهاتری طرف ایرانی از این مدل استقبال می‌کند، اما طرف خارجی چنین اجباری ندارد و ترجیح او بر تهاتر نیست. در نتیجه فعال کردن ابزار تهاتر، کار بسیار سختی است اما به این معنا نیست که نشدنی است و یا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

حریری ادامه داد: چند سالی می‌شود که دولت و اتاق های بازرگانی بر راه های تهاتر فکر می‌کنند و در پی یافتن مسیرهایی برای آن هستند، با این حال حجم مبادلات تهاتری نسبت به کل معاملات تجاری ما بسیار پایین است.  

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: اصلا تهاتر راه تجارت جهانی نیست و ما به عنوان راه اضطراری از آن استفاده می‌کنیم. راهکار بهتر آن است که ما طریق دیپلماسی، بتوانیم به جایگاهی برسیم که از فشار تحریم‌ها بکاهیم.

وی افزود: در دسترس داشتن سیستم بانکی جهانی مستلزم پذیرفتن قواعدی همچون اف‌ای‌تی‌اف و رفتارهای دیگری است که در دیپلماسی باید شکل بگیرد و باعث شود به چرخه‌ای بازگردیم که تجارت ما آسان‌تر از امروز باشد.2/5

بیشتر بخوانید:

نظر شما