شناسهٔ خبر: 40295524 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تحقیق جدید محققان انگلیسی نشان می دهد؛

بیماری ام اس ریسک سکته و مشکل قلبی را افزایش می دهد

مطالعه جدید نشان می دهد بیماری ام اس احتمال بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، بیماری ام اس یک اختلال در سیستم عصب مرکزی است که می‌تواند موجب ضعف، درد، خستگی و مشکلات بینایی شود.

محققان بریتانیایی دریافتند افراد مبتلا به ام اس حدود یک سوم بیشتر با احتمال ابتلاء به بیماری ماکروواسکولار مواجه هستند. این عارضه بر عروق بزرگ خونی بدن تأثیر می‌گذارد. بیماری قلبی و سکته از نمونه‌های بیماری ماکروواسکولار است.

افراد مبتلا به بیماری ام اس ۱.۵ برابر بیشتر با ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته در مقایسه با افراد فاقد این بیماری روبرو بودند. افراد مبتلا به بیماری ام اس همچنین ۳.۵ بار بیشتر با احتمال مرگ به هر دلیلی مواجه هستند.

این شرایط در زنان بیش از مردان مشاهده می‌شود.

محققان در گزارشی اعلام کردند داروهای کاهنده کلسترول، عمدتاً استاتین ها، با کاهش ریسک مرگ در افراد مبتلا به بیماری ام اس مرتبط هستند.

«رافائل پالادینو»، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، در این باره می‌گوید: «افراد مبتلا به بیماری ام اس باید به طورمنظم سلامت قلب و عروق خونی شأن را کنترل کنند.»

محققان تاکید دارند درمان‌های بهبوددهنده بیماری ام اس مهم هستند، اما سبک زندگی و رفتارهای سلامت نظیر ترک سیگار، افزایش تحرک فیزیکی، داشتن رژیم غذایی سالم و کنترل سلامت احساسی هم حائز اهمیت است.

به گفته محققان، این رفتارها به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته و همچنین به بیماران مبتلا به بیماری ام اس کمک می‌کند.

نظر شما