شناسهٔ خبر: 40292688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۲۶۳ حادثه در سال ۹۸ در سیستان و بلوچستان رخ داده است

مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌ و بلوچستان گفت: در سال ۱۳۹۸ در سیستان و بلوچستان ۲۶۳ حادثه بزرگ و کوچک رخ داده که خسارت به جا مانده از این حوادث چهار هزار میلیارد تومان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، به‌نقل از روابط‌عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، عباسعلی ارجمندی با تأکید بر اینکه سیل دی ماه گذشته بلوچستان از بی‌سابقه‌ترین سیلاب‌های استان تاکنون بوده، اظهار داشت: در سال 98 بالغ بر 106 مورد سیل و آبگرفتگی در استان اتفاق افتاده که از میان حوادث این سال بیشترین میزان خسارت را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: پیش‌بینی و هشدار به موقع قبل از وقوع و همچنین مقابله دستگاه‌ها با تمامی ظرفیت‌های موجود هنگام وقوع حوادث از جمله اقدامات صورت گرفته در کنترل و مدیریت این حوادث بوده است. در سال 98، 22 مورد زلزله بالای 3 ریشتر در استان اتفاق افتاده که خوشبختانه هیچ گونه خسارتی برجای نگذاشته است.

وی با بیان اینکه در سال 98 به مدت 123 روز شاهد شرایط بحرانی غلظت گرد و غبار موجود در هوا در منطقه سیستان بوده‌ایم، تصریح کرد: آبگیری دریاچه هامون و همچنین پخش سیلاب در کانون‌های بحران گرد و غبار، از جمله اقدامات مقابله‌ای در این زمینه بوده است.

چهار مورد رعد و برق و چهار مورد آتش‌سوزی گسترده در عرصه‌های منابع طبیعی نیز از دیگر حوادثی بود که مدیرکل مدیریت بحران استان به آنها اشاره کرد.

ارجمندی اظهار داشت: خارج شدن قطار از ریل نیز از جمله موارد حادثه‌ساز در سال 98 بود که با اعزام به موقع تجهیزات و نیروهای امدادی، مصدومان این حادثه به بیمارستان‌های شهرستان زاهدان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هجوم ملخ‌های صحرایی و آفت زنگ گندم از عوامل تأثیرگذار در سلامت غذایی منطقه هستند، خاطرنشان کرد: مجموعه جهاد کشاورزی استان با همراهی سایر اعضای ستاد مدیریت بحران با هدف حفظ امنیت غذایی و جهت جلوگیری از آسیب دیدن بخش کشاورزی به ترتیب در پهنه‌ای به وسعت 216 هزار هکتار در مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی و 18 هزار و 111 هکتار در مبارزه با آفت زنگ گندم به اقدامات مقابله‌ای پرداخته است.

ارجمندی با اشاره به اینکه بیماری همه‌گیری ناشی از ویروس کرونا یکی از چالش‌های پیش روی مدیریت بحران در کشور است، تصریح کرد: از همان ابتدا و با شکل‌گیری ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان، این اداره‌کل در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد و به صورت شبانه‌روزی به رصد و پیگیری اقدامات دستگاه‌های ذیربط و مصوبات کمیته‌های مربوطه در مبارزه با این بیماری می‌پردازد.

وی به نقش و اهمیت کمک‌های مردمی و گروه‌های جهادی در حوادث سال گذشته به ویژه حادثه سیلاب دی ماه جنوب استان تأکید کرد و میزان اثرگذاری این کمک‌ها در کاهش میزان خسارات و تلفات طی مراحل مختلف بحران از جمله پیشگیری، آمادگی، مقابله و  بازسازی را بی‌نظیر ارزیابی کرد و بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب جهت ساماندهی گروه‌ها و تشکل‌های مردمی برای ارائه خدمات در بخش آموزش و همچنین بالابردن مهارت های مربوط به امدادرسانی و کمک های اولیه برای کلیه اقشار جامعه تاکید کرد.

انتهای پیام/392/ ز

نظر شما