شناسهٔ خبر: 40291508 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

دریافت خسارت شیوع کرونا از چین خیال خام است

وزیر خارجه چین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه که «پکن باید به خاطر شیوع ویروس کرونا خسارت پرداخت کند» گفت: دریافت خسارت شیوع کرونا از چین «خیال خام» است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| «وانگ یی» روز یکشنبه در کنفرانس خبری که در حاشیه نشست سالانه کنگره خلق چین به صورت ویدیوکنفرانس در پکن برگزار شد بر همبستگی و همکاری جامعه جهانی در مبارزه مشترک با ویروس کرونا تأکید کرد.

 

وی گفت: ویروس مرز و نژاد نمی شناسد و چالش مشترک بشر است سیاسی کردن مساله، انزوا و بی اعتنایی به علم، تنها وضعیت شیوع بیماری را تشدید خواهد کرد.

 

وزیر خارجه چین ادامه داد: «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری خلق چین بارها اعلام کرده که ویروس «دشمن مشترک بشر» است و تنها درصورت همبستگی، بر آن غلبه خواهیم کرد.

 

او «همبستگی و همکاری» را بهترین سلاح برای مبارزه با ویروس دانست و گفت: کشورها باید با کنار گذاشتن عواملی مانند نژاد، تاریخ، فرهنگ و نظام اجتماعی، برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک تلاش کنند.

 

او گفت: یکی از اهداف در این روند تسریع ایجاد جامعه مشترک بهداشت و سلامت بشر است چین به عنوان یک کشور مسئول مایل است در این راستا خدمات شایسته خود را ارائه کند.

 

وزیر خارجه چین در ادامه از تایوان به عنوان «خط قرمز پکن» یاد و گفت: «ایالات متحده نباید خط قرمز چین را به چالش بکشد».

 

او گفت: چین و آمریکا در قبال جهان «مسئولیت» دارند لذا باید با وظیفه‌‌شناسی با یکدیگر برخورد کنند.

 

وانگ یی اظهار کرد چین و آمریکا دو نظام اجتماعی متفاوت دارند که هر دوی آنها انتخاب مردم این دو کشور بوده و هر دو باید به یکدیگر احترام بگذارند.

 

وی با اشاره به اینکه «وجود اختلاف» بین دو کشور به معنای عدم وجود فضای همکاری نیست اظهار کرد تقریبا تمامی چالش‎های جهانی با همآهنگی میان کشورها حل خواهد شد.

 

وانگ یی گفت: چین مایل است بر پایه عدم ایجاد تنش و رویارویی، احترام متقابل و همکاری با منافع متقابل، روابطی توام با همآهنگی، همکاری و ثبات با آمریکا ایجاد کند.

 

وی همچنین تاکید کرد که چین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی و حقوق مشروع خود در مسیر توسعه و همچنین جایگاه و حیثیت ملت که با پشت سر گذاشتن سختی‌های بسیار به دست آمده دفاع خواهد کرد.

 

منبع: برنا

نظر شما