شناسهٔ خبر: 40289411 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مردم ازرادیو توقع معرفی کتابهای مطمئن دارند

اقتصاد ایران: مدیر گروه کتاب رادیوفرهنگ می‌گوید بسیاری از مردم کشور به‌ویژه اهالی روستاها از رسانه‌ای مثل رادیو توقع معرفی کتاب‌های خوب و مطمئن را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، برنامه رادیویی هفت اقلیم پس از ۳ سال تعطیلی، بناست از امروز یکشنبه ۴ خرداد از شبکه رادیویی شبکه فرهنگ روی آنتن برود. این‌برنامه رویکردی فرهنگی دارد و یکی از محورهای اصلی آن، کتاب و کتابخوانی است.

برنامه هفت‌اقلیم مجموعه رویدادهای فرهنگی و هنری کشور را پوشش می‌دهد اما هر روز روی موضوع و حوزه خاصی تمرکز دارد. هنرهای تجسمی، سواد رسانه‌ای، کتاب، تئاتروسینما، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و فرهنگ‌وهنر در خبرگزاری‌ها و مطبوعات محورهای اصلی بخش‌های این‌برنامه به‌ترتیب از شنبه تا پنجشنبه هر هفته هستند.

پخش سری جدید برنامه مذکور از ساعت ۱۹:۳۰ امروز یکشنبه ۴ خرداد همزمان با عید سعید فطر آغاز می‌شود و برنامه امروز در حکم افتتاحیه فصل جدید هفت اقلیم است.

با توجه به اهمیت بخش کتاب در فصل جدید برنامه هفت‌اقلیم با نیلوفر زندیان مدیر گروه کتاب رادیوفرهنگ گفتگو کردیم. زندیان دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی است و سال‌هاست در رادیو فرهنگ فعالیت دارد. او در دور جدید برنامه هفت‌اقلیم، مسئولیت این‌برنامه را به عهده دارد.

زندیان درباره شروع دوباره هفت‌اقلیم در سال ۹۹ گفت: این‌برنامه پیشینه‌ای شانزده‌هفده‌ساله دارد و سال‌هاست که در دوره‌های مختلف، با فرم‌های مختلف و عوامل متعدد از آنتن رادیوفرهنگ پخش شده است. هنگامی هم که پخش می‌شد، از برنامه‌های پرمخاطب شبکه بود. این‌حرف را نه به دلیل این‌که دست‌اندرکار این‌برنامه هستم، می‌گویم. بلکه علتش پیامک‌ها یا باخوردهای چهره‌به‌چهره‌ای است که از مخاطبان داشتیم. بنابراین خوشبختانه، هفت‌اقلیم، برنامه معرفی‌شده‌ای است. علت چنین‌وضعیتی هم این است که در هر دوره‌ای، هر گروهی که برنامه را تهیه کردند، سعی داشتند ارتباطی سالم و صادقانه با مخاطبان و اهالی فرهنگ داشته باشند.

وی درباره چرایی و چگونگی ارتباط سالم با مخاطب حوزه فرهنگ و کتاب گفت: راستش دوستانی که در تولید برنامه مشارکت داشتند، هیچ‌موضع‌گیری خاصی در تهیه محتوا نداشتند و فقط در تلاش بودند اتفاقات فرهنگی کشور را منعکس کنند. البته در عین‌حال، نگاه نقادانه هم به رویدادها داشتند که این‌نگاه را در جهت اصلاح و تکمیل فعالیت‌های فرهنگی می‌دانم؛ نه به‌خاطر خرده‌گیری و تخریب. فکر می‌کنم به‌همین‌خاطر هم بود که هفت‌اقلیم توانست بین اهالی فرهنگ، جا باز کند.

مدیر گروه کتاب رادیوفرهنگ در ادامه گفت: هفت‌اقلیم، در مقطعی به‌واسطه سیاست‌های سازمان صداوسیما تعطیل شد و حالا پس از ۳ سال فاصله، قرار است دوباره روی آنتن برود. یکی از دلایل اصلی تصمیم مدیران سازمان برای راه‌اندازی دوباره این‌برنامه، این بود که در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا که بسیاری از فعالیت‌ها و مجامع فرهنگی تعطیل شده‌اند، رادیو قطعاً به‌عنوان یک‌رسانه ارزان و پرشتاب و البته در دسترس، می‌تواند پلی بین اهالی فرهنگ و هنر و مخاطبانی باشد که دوست دارند بدانند در جهان فرهنگ و هنر چه می‌گذرد.

زندیان گفت: سری جدید برنامه هفت‌اقلیم، جدا از حوزه‌های فرهنگ و هنر، یک‌بخش اصلی و مهم را به مقوله کتاب اختصاص داده و روز دوشنبه را هم برای پرداخت متمرکز به این‌مقوله در نظر گرفته است. مدت برنامه ۹۰ دقیقه است که روزهای دوشنبه به گفتگو با ناشران، نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران و همه افرادی که در تولید محتوایی کتاب نقش دارند، اختصاص دارد. همچنین سیاست‌گذاران حوزه کتاب به این‌برنامه دعوت می‌شوند و با آن‌ها مصاحبه می‌شود. در طراحی و نوشتن آیتم‌های برنامه تلاش شده مسائل مهم و چالشی حوزه کتاب هم مطرح و دیدگاه مختلف و متفاوت منعکس شوند. معرفی و نقد و فعالیت نهادهای مرتبط با حوزه کتاب از جمله محورهای مهم روزهای دوشنبه برنامه هفت‌اقلیم با نگاه به حوزه کتاب است؛ با این‌امید که پرداخت‌مان به مسائل، باعث رفع آسیب‌های این‌حوزه شود.

وی درباره هدف موردنظر از اولویت‌دادن به بخش کتاب در برنامه هفت‌اقلیم گفت: راستش برنامه و هدف‌، این است که به این‌سمت برویم که یک مرجع مطمئن باشیم. چون خیلی از مخاطبان به رادیو زنگ می‌زنند و می‌خواهند کتاب‌های خوب را به آن‌ها معرفی کنیم. این‌، توقع مخاطب از رادیو است. به‌ویژه مخاطبانی که در روستاها هستند، دنبال مرجع مطمئنی می‌گردند تا کتاب‌های خوب و قابل‌اطمینان را برای مطالعه به آن‌ها معرفی کند.

مدیر گروه کتاب رادیوفرهنگ در پایان گفت: با توجه به این‌مسائل، بخش جدید معرفی کار و آثار ناشران استانی هم به بخش کتاب هفت‌اقلیم افزوده شده و در کنارش، نمایشگاه‌های استانی کتاب، معرفی کتاب‌های گویا، مسائل اقتصاد نشر و حضور کتاب در شبکه‌های اجتماعی‌وفضای مجازی را در برنامه خواهیم داشت.

نظر شما