شناسهٔ خبر: 40288918 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشخیص و درمان منگوله‌های پوستی

منگوله‌های پوستی که به آن‌ها آکروکوردون نیز می‌گویند، ضایعات پوستی معمول و خوش‌خیم هستند. تقریباً نیمی از افراد بزرگسال زمانی در زندگی خود دچار منگوله پوستی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید حتی متوجه نشوید یک منگوله پوستی دارید تا زمانی که آن را با انگشتانتان احساس کنید: یک تکه‌ی جنبنده از پوست که اغلب در تاخوردگی‌های پوست مثلاً زیر بغل، کشاله‌ی ران، گردن یا پلک چشم ظاهر می‌شود. منگوله‌های پوستی معمولاً بدون علامت‌اند، اما در صورت التهاب یا تحریک می‌توانند دردناک شوند.

چگونه یک منگوله‌ی پوستی را تشخیص بدهیم؟
یک منگوله‌ی پوستی معمولاً هم رنگ با باقی قسمت‌های پوست است. منگوله‌ی پوستی معمولاً شبیه یک تکه پوست شل است که توسط ساقه‌ای به بدن چسبیده است و شما می‌توانید با انگشتان خود آن را به جلو و عقب ببرید. منگوله پوستی می‌تواند اندازه‌های گوناگونی داشته باشد. این منگوله‌ها برخلاف زگیل که معمولاً زبر و شیاردار است، سطحی نرم و یکدست دارند.
زگیل نیز ضایعه‌ی پوستی خوش‌خیم است، اما می‌دانیم که علت آن، یک عفونت ویروسی در لایه‌ی بیرونی پوست می‌باشد و برخلاف منگوله‌ی پوستی، قابل سرایت است.

منگوله‌های پوستی با نوعی دیگر از ضایعه‌ی پوستی نیز متفاوت‌اند: خال یا در اصطلاح علمی نووس (nevus). بعضی از خال‌ها بر خلاف منگوله‌های پوستی می‌توانند منجر به سرطان پوست شوند. خال‌های نیز سایز‌های گوناگونی دارند و می‌توانند در طیف‌های مختلفی از رنگ‌ها، از صورتی تا قهوه‌ای ظاهر شوند. در حالی که منگوله‌های پوستی معمولاً هم رنگ با پوست طبیعی‌اند. بعضی از خال‌ها برجسته‌اند و برخی دیگر مسطح.

چگونه تفاوت میان خال و زگیل و منگوله پوستی را از هم تشخیص دهیم؟

 

چگونه از شر منگوله‌ی پوستی خلاص شویم؟
باید بدانید که شما به هیچ عنوان مجبور نیستید منگوله‌های پوستی را بردارید، چون ضرری برایتان ندارند. ضمناً کارشناسان به چند دلیل توصیه می‌کنند سعی نکنید منگوله‌های پوستی را به روش‌های خانگی بردارید. یکی از دلایل این که منگوله پوستی در درون خود یک رگ خونی دارد، بنابراین اگر آن را جدا کنید می‌تواند خونریزی کند. ضمناً ساقه‌ی یک منگوله پوستی هر چقدر بزرگ‌تر یا پهن‌تر باشد، احتمال اینکه زیاد خونریزی کند بالاست.

حتی شاید از مقدار خونی که از چیزی به این کوچکی خارج می‌شود تعجب کنید. همچنین اگر ابزاری که برای برداشتن منگوله پوستی به کار می‌برید، استریل نشده باشد ممکن است عفونت یا اسکار برای خود ایجاد نمایید.

خیلی از پزشکان، با قیچی چیدن یا سوزاندن منگوله پوستی را به فریز کردن آن ترجیح می‌دهند. در این روش معمولاً داروی بی‌حسی موضعی به زیر پوست تزریق می‌شود، منگوله با قیچی استریل برداشته می‌شود و سپس ریشه سوزانده می‌شود تا خونریزی بند بیاید. این کار بسیار سریع انجام می‌شود. اگر منگوله پوستی بسیار کوچک باشد، شاید بدون بی‌حسی برداشته شود یا فقط از کرم موضعی بی‌حس‌کننده استفاده شود.

دلیل دیگری که باید برای برداشتن منگوله پوستی به پزشک مراجعه کنید این است که تشخیص باید به درستی انجام شود. شاید چیزی که شما می‌بینید ظاهراً یک منگوله پوستی به نظر برسد، اما در واقع ضایعه‌ی خطرناک دیگری باشد. یک نکته‌ی مهم دیگر این که هر چند منگوله پوستی بعد از برداشته شدن دوباره رشد نمی‌کند، اما دلیل نمی‌شود منگوله‌های پوستی جدیدی درنیاورید. پزشک می‌تواند منگوله پوستی‌تان را بردارد، اما نمی‌تواند جلوی ظاهر شدن منگوله‌های پوستی جدید را بگیرد.

راهکار‌های خانگی برداشتن منگوله پوستی
قبل از به کار بردن روش‌های زیر حتماً با پزشک مشورت کنید.

نخ دندان
بعضی از افراد سعی می‌کنند با تکه‌ای نخ دندان، جریان خون را در منگوله پوستی مسدود کنند. وقتی جریان خون به مدت چند روز در منگوله پوستی قطع شود، منگوله خودش می‌افتد. البته شاید لازم باشد هر روز نخ دندان را دور منگوله تنگ‌تر کنید. پیش از به کار بردن این روش، پوست را تمیز کنید و نخ دندان و دست‌هایتان را کاملاً بشویید تا دچار عفونت نشوید.

کرم مخصوص برداشتن منگوله پوستی
کیت‌های حاوی کرم و یک اپلیکاتور در داروخانه‌ها در دسترس‌اند. معمولاً یک دور استفاده از این کرم لازم است. دستورالعمل‌های بیشتر این کیت‌ها شامل تمیز کردن پوست با پد الکلی و خوب مالیدن کرم با فشار به تمام قسمت‌های منگوله پوستی می‌شود تا کرم کاملاً جذب شود. کرم ممکن است احساس سوزش خفیفی ایجاد کند. منگوله باید در عرض ۲ تا ۳ هفته بیفتد.

روغن درخت چای
روغن درخت چای عصاره‌ای گیاهی است که برای درمان عوارض پوستی به کار می‌رود. چند قطره روغن درخت چای را روی پنبه بریزید و سپس پنبه را با چسب و باند روی منگوله پوستی‌تان محکم کنید. پنبه باید ۱۰ دقیقه روی پوست بماند و این کار را باید روزی سه بار تکرار کنید. شاید چند روز یا چند هفته طول بکشد تا منگوله بیفتد.

سرکه سیب
پنبه‌ای را به سرکه سیب آغشته کرده و با باند روی منگوله پوستی‌تان محکم کنید، اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند و روزی سه بار این کار را انجام دهید تا منگوله بیفتد.

یُد‌
می‌توانید از یُد مایع برای برداشتن منگوله پوستی استفاده کنید. اول اطراف منگوله پوستی را با وازلین یا روغن نارگیل چرب کنید. سر گوش پاک‌کن را به یُد آغشته کرده و به همه جای منگوله پوستی بزنید. روی آن را با باند بپوشانید تا یُد خشک شود. این درمان را روزی دو بار تکرار کنید تا منگوله بیفتد.

چه زمانی نباید با راهکار خانگی یک منگوله پوستی را بردارید؟
روش‌های خانگی در موارد زیر برای برداشتن منگوله‌های پوستی مناسب نیستند:. در اطراف چشم قرار دارد. در اطراف اندام‌های تناسلی قرار دارد. خیلی بزرگ یا آویزان است. سبب درد و ناراحتی و خارش می‌شود ، در این موارد برای برداشتن منگوله پوستی باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

نظر شما