شناسهٔ خبر: 40287516 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

اقامه نماز عید فطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رشت- روزه داران گیلانی امسال به رغم وجود شرایط خاص برای برپایی نماز عید سعید فطر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در صفوف نماز عید فطر شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با رؤیت هلال ماه شوال و فرارسیدن عید بندگی همانگونه که ورود به ماه مبارک رمضان شور و حال وصف ناشدنی در میان اهل ایمان و مؤمنان به وجود آورد، رسیدن این عید بعد از یک ماه بندگی نیز به رغم ایجاد دلتنگی برای ربنای دم افطار و دعای سحر، روزه داران را به بخشیده شدن گناهان و جلا یافتن دل‌ها از هر گناه و کدورت و شروعی دوباره در مسیر متفاوت از گذشته دلگرم کرد.

امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس همگان رمضان متفاوتی را تجربه کردند. بسته بودن مساجد، اماکن مذهبی، حرم های مطهر و عدم برگزاری مراسم دعا و نیایش در این مکان‌ها و حتی برگزاری محدود مراسم شب‌های قدر همه را به نوعی دلتنگ رمضان‌ها گذشته کرد اما با وجود همه این اتفاقات و تفاوت‌ها که سبب نزدیک شدن بیشتر دل‌ها مردم با اجرای رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه به هم شد رمضان ۹۹ نیز به ایستگاه پایانی خود رسید.

نماز عید فطر امسال نیز با تصمیم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تنها در مساجد و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌ها بهداشتی و محدودیت‌هایی برگزار شد. در استان گیلان نیز نماز عید سعید فطر به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در تمام مساجد و حسینیه‌ها اقامه شد و گیلانیان مؤمن و خداجو بعد از یک ماه بندگی با وجود همه محدودیت‌ها و به رغم وجود فاصله فیزیکی در میان هم حضوری پرشور در صفوف نماز عید سعید فطر داشتند.

«فطر» عید بندگی و تجلی وحدت و همدلی مسلمانان است

استاندار گیلان که برای اقامه نماز عید سعید فطر در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) رشت حاضر شده بود بعد از اقامه نماز در جمع خبرنگاران ضمن آرزوی قبولی عبادات روزه داران، اظهار کرد: عید فطر تجلی وحدت، همدلی و برادری همه مردم و مسلمانان است.

ارسلان زارع تأکید کرد: امیدواریم با استمرار این رویکرد، زمینه ساز افزایش انسجام و وحدت مردم در راستای توسعه و بالندگی جامعه و کشور فراهم شود.

وی افزود: نیاز است همه مردم به ویژه مسلمانان به حبل الهی تکیه کنند زیرا کرامت انسانی در مسیر تعبد پروردگار و بازگشت به خالق خویش است.

رمضان و عبادتی متفاوت به واسطه شیوع کرونا

امیر یکی از جوانان حاضر در نماز عید سعید فطر در حسینیه حضرت ابوالفضل رشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه امسال رمضانی متفاوت را تجربه کردیم، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا از همان ابتدا همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داد تعطیلی مساجد و اماکن مذهبی بخشی از تأثیرات منفی این ویروس منحوس بود.

وی با بیان اینکه امسال نوع دیگری از عبادت و بندگی به درگاه الهی را در ماه مبارک رمضان تجربه کردیم، گفت: رمضان امسال با توصیه رهبر معظم انقلاب به انجام کمک مومنانه مردم را به سمت توجه به احوال همنوعان خود جلب کرد و خوشبختانه با مشارکت بسیار خوب مردم همیشه در ایران شاهد صحنه‌های زیبایی از همدلی بودیم.

امیر به اقامه متفاوت نماز عید سعید فطر نیز اشاره و تأکید کرد: این روزها با توجه به شرایط جامعه و فاصله‌ای که مردم برای پیشگیری از انتقال و گسترش ویروس کرونا از لحاظ فیزیکی نسبت به هم گرفته‌اند به ما یاد آور می‌کند که قدر لحظه لحظه زندگی را باید دانست زیرا هیچکس از اتفاقات یک لحظه بعد اطلاعی ندارد شاید می‌توانست شرایط بدتر از این نیز باشد.

همدلی و مشارکت مردم در رزمایش همدلی مثال زدنی است

امام جمعه آستانه اشرفیه خطبه‌های عید سعید فطر در کنار حرم مطهر سید جلال الدین اشرف با تأکید بر لزوم توجه انسان‌ها به فضیلت‌ها ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ماه رمضان کاهش میزان ظلم و ستم و جرایم است.

حجت الاسلام محمد طیبی پاک‌سازی روح از گناه، توجه به انجام کارهای خیر و دوری از گناه را بخشی از برکات ماه مبارک رمضان عنوان کرد و افزود: ارتباط معنوی بندگان در این ماه با خداوند متعال بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و با بیان اینکه در این ایام شاهد همدلی، وحدت و انسجام و یکپارچگی مردم در کمک به یکدیگر بود، گفت: از همان شیوع ویروس کرونا مردم در کنار کادر درمان و پرستاران و مسئولان برای مهار هر چه زودتر این ویروس بودند چیزی که در کشورهای مدعی توسعه یافتگی عکس آن مشاهده شد.

امام جمعه آستانه اشرفیه با بیان اینکه برگزاری رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه از نمونه‌ها بارز این وحدت و یکپارچگی ملت ایران بود، تصریح کرد: بسیاری از مشاغل به واسطه شیوع ویروس کرونا دچار آسیب و خسارت شدند اما دستور رهبر معظم انقلاب در زمینه برگزاری رزمایش مواسات و مشارکت مثال زدنی ملت ایران توانست بخشی از این آلام و دردها را کاهش داد.

هیچ قدرتی بالاتر از قدرت الهی نیست

نماز عید فطر امسال صومعه سرا به امامت حجت الاسلام راشدی نوری در مسجد جعفری و با حضور مردان و زنان روزه دار صومعه سرایی اقامه شد این در حالی بود که در سال گذشته نماز باشکوه عید فطر صومعه سرا که همیشه بواسطه حضور پرشور نمازگزاران در سطح استان مثال زدنی بود در خیابان امام خمینی اقامه می‌شد اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی نماز عید فطر در مساجد شهر برگزار شد. با این حال باز هم شاهد حضور پرشور روزه داران صومعه سرا در نماز عید بندگی بودیم.

فاطمه نمازگزار جوان صومعه سرایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال با وجود همه مشکلات بخاطر شیوع ویروس کرونا و وجود برخی محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم مذهبی ماه رمضان آمد و تمام شد.

وی با اشاره به اینکه همه ما رمضان امسال حال غریبی داشتیم، افزود: اما امروز خوشحالم با وجود همه این محدودیت‌ها به ایستگاه پایانی آن در نماز عید سعید فطر رسیدم.

فاطمه که روزه اولی بود ادامه داد: اینکه در نخست سال انجام تکلیف الهی خود این شرایط را تجربه کردم به من یاد آور می‌شود که همه ما باید بیش از همیشه بدانیم هیچ قدرتی بالاتر از قدرت الهی است.

وی افزود: همین اینکه بعد از یک ماه روزه داری امروز در نماز عید سعید فطر حضور دارم برایم یک هدیه عالی بعد از یک ماه بندگی است.

نظر شما