شناسهٔ خبر: 40285414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مشرق گزارش می‌دهد/

روزنامه‌های اصلاح‌طلب، تریبون ثابت مفسدان اقتصادی +عکس

ذخیره نظام، امانتدار بزرگ، کارآفرینی در سطح استیوجابز، نابغه اقتصادی و...موارد مذکور عناوینی است که برخی دولتمردان و روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای مدیران نجومی و مفسدان دانه درشت اقتصادی به کار برده‌اند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «ذخیره نظام»، «امانتدار بزرگ کشور»، «کارآفرینی در سطح استیوجابز»، «نابغه اقتصادی» و...موارد مذکور القاب و عناوینی است که برخی دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب برای مدیران نجومی بگیر و مفسدان دانه درشت اقتصادی به کار برده اند.

در سالهای اخیر، روزنامه های اصلاح طلب به دفعات به تریبون مفسدان دانه درشت اقتصادی بدل شده و این افراد را تطهیر و بزک کرده اند.

تطهیر متهم صندوق ذخیره فرهنگیان

در جدیدترین نمونه، روزنامه اصلاح طلب شرق- ۷ اردیبهشت- در گزارشی با عنوان «امامی طلبکار شد» به تطهیر «محمد امامی» تهیه کننده سریال شهرزاد و یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت.

این روزنامه اصلاح طلب در گزارش مذکور نوشت: «محمد امامی، تهیه کننده شهرزاد و متهم بانک سرمایه در این گفت‌وگوی دوساعته روایت کاملا متفاوتی را بیان کرد که روی دیگری از پرونده را رونمایی می‌کند. تهیه‌کننده پرحاشیه شهرزاد می‌گوید نه‌تنها به بانک سرمایه بدهی ندارد بلکه از این بانک بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان طلبکار است».

شرق در بخش دیگری از گزارش مذکور به نقل از امامی نوشت: «من کشورم را دوست دارم...خودم را محق این برخوردها نمی‌بینم. سکوتم دلیل بر راضی‌بودنم از شرایط نیست...خودم را نه بدهکار می‌دانم و فقط در مظان اتهام هستم که باید از خودم رفع اتهام کنم».

در بخشی از این مصاحبه، خبرنگار روزنامه شرق به امامی می گوید: «از ماحصل آنچه شما گفتید این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که پرونده شما با بانک سرمایه صرفا یک اختلاف نظر با نماینده دادستان است»؛ امامی در پاسخ می گوید: «بخش عمده‌اش». خبرنگار در ادامه می پرسد: «بخش جزئی آن چیست؟»؛ امامی در پاسخ می گوید: «من مطالباتی از بانک دارم که بانک باید بپردازد و بر مبنای احکام صادره باید مطالبات من را پرداخت کند».

این روزنامه اصلاح طلب، با تطهیر متهم صندوق ذخیره فرهنگیان، اینگونه القاء می کند که پرونده محمد امامی صرفا یک اختلاف نظر با نماینده دادستان است!

این در حالی است که «محمد امامی» در پرونده فساد بانک سرمایه نقشی کلیدی داشته و مهره چینی‌های بانک را انجام داده و با همکاری «هادی رضوی» اموال بانک را به غارت برده و از این طریق به تحصیل مال از طریق نامشروع پرداخته است. او از بزرگترین بدهکاران نظام بانکی است که با استفاده شخصی از اموال بانک برای خود خانه و ویلاهای لوکس را خریداری کرده و نقش او در فسادهای مالی صورت گرفته محرز است.

متهمان بدهکار، اینگونه طلبکار می شوند

«رسول قهرمانی» نماینده دادستان- ۲۷ خرداد ۹۸- گفت: «محمد امامی مهره چینی‌های بانک را انجام می داده و به خانی(که نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه و همچنین مدیرعامل بانک سرمایه بوده) می‌گفت که کابینه‌ای معرفی می‌کنم تا با کار با آنها راحت باشی چرا که تو سهامدار آینده بانک هستی».

قهرمانی در ادامه گفت: «در پرونده فساد در بانک سرمایه، متهمان با یک بازی ریاضی و فریب، جای بدهکار و طلبکار را عوض می کردند...به عنوان نمونه...شرکت پاریاسازان اریس در سال ۹۲، ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد. ذینفع این شرکت آقای امان بوده است. در ازای این تسهیلات ملک‌هایی را در بیابان‌های اصفهان به بانک ارائه می‌کند. این ملک‌ها به قیمت ۱۵۰ میلیارد تومان ارائه شده و این در حالی است که قیمت اصلی آن ۱۳ میلیون تومان بوده است. با این اوصاف آقای امان ۳۳ میلیارد تومان طلبکار می‌شود چون میزان ارزش زمین داده شده بیش از بدهی‌هایش بوده است. از این ۳۳ میلیارد تومان، ۴ میلیارد تومان را نقد گرفته و ۲۹ میلیارد تومان باقی می‌ماند که او به سراغ ملک‌های سوهانک، دروازه شیراز و ملک خیابان مهناز می‌رود. امان در یک بازی ریاضی ۱۵۰ میلیارد نقدی گرفته و ۴۶ میلیارد طلبکار می‌شود. همه اینها در حالی است که با یک تسهیلات ۸۰ میلیاردی این بازی با اعداد و گران نمایی‌های چندین برابری از ملکی نامرغوب در بیابان رخ داده است».

بزک بدهکار هزار میلیاردی

اما تبدیل شدن روزنامه های اصلاح طلب به تریبون مفسدان دانه درشت اقتصادی به همین یک مورد ختم نمی شود. روزنامه شرق- ۱۲ تیر ۹۸- در گزارشی با عنوان «من متهم اشتباهی ام» به تطهیر «بهروز ریخته‌گران» بدهکار چندهزار میلیارد تومانی و متهم دانه درشت پرونده بانک سرمایه پرداخت.

این روزنامه اصلاح طلب در مصاحبه مذکور، ریخته گران را صرفا یک تولیدکننده جا زد و اینگونه القاء کرد که قطع دسترسی این فرد به اموالش، به تولیدملی لطمه زده و موجب بحران کارگری می‌شود!

این در حالی است که بهروز ریخته‌گران چهارمین بدهکار بزرگ بانک سرمایه است. پتروصنعت صفه، فولاد ماهان سپاهان و نگین تجارت اسپادانا سه شرکتی هستند که ریخته‌گران از طریق آنها چندین فقره وام بانکی از بانک سرمایه دریافت کرده است، وام‌هایی که حالا پس از چندین سال به ۹۹۳ میلیارد تومان رسیده.

براساس اطلاعات منتشر شده، مانده تسهیلات و تعهدات برادران ریخته‌گران در پایان سال مالی ۹۷ به سه بانک معادل هزار و ۷۵۸ میلیارد و ۹۱۱ میلیون تومان بوده که حدود ۸۸۰ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان مربوط به بانک سرمایه، حدود ۷۵۴ میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان آن مربوط به به بانک تجارت و حدود ۱۳۳ میلیارد و ۳۶۹ میلیون تومان آن مربوط به بانک سامان است.

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه چندی پیش گفت: «بهروز ریخته‌گران متهم اصلی پرونده به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی و بانکی کشور به ۱۵ سال حبس محکوم شده است که البته دو محکومیت دو سال و سه سال هم دارد. ریخته‌گران همچنین هشت هزار و ۵۹۶ میلیارد و ۸۵۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۶۰ ریال جزای نقدی و رد مال صادر شده است».

تجویز نسخه شهرام جزایری!

علاوه بر روزنامه شرق، دیگر روزنامه های اصلاح طلب نیز به حمایت رسانه ای از مفسدان کلان اقتصادی پرداخته اند.

در همین رابطه روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد- ۱ مرداد ۹۶- در مطلبی با عنوان «نسخه شهرام جزایری برای اقتصاد کشور» نوشت: «شاید کمتر کسی باشد که نام شهرام جزایری را نشنیده باشد و یا دادگاه‌ها و جلسات محاکمه وی را از تلویزیون ورسانه ملی ندیده باشد. زمانی که صحبت از اقتصاد هنوز موضوع روز کشور نبود و مردم کمتر با عناوینی چون رکود و تورم و یا توسعه اقتصادی و رشد شاخص‌های آن آشنا بودند جوان گمنامی زاده تهران واهل اهواز، راه پر فراز و نشیب اقتصاد را انتخاب کرد و در مدت زمان نسبتا کوتاهی توانست به یکی از برندهای اقتصادی کشور تبدیل شود. البته حواشی بوجود آمده در زندگی حرفه‌ای وی را اگر فاکتور بگیریم می‌توان از او به عنوان صاحب نظر در بخش‌های مختلف اقتصادی نام برد».

این روزنامه اصلاح طلب، مفسد اقتصادی نام آشنای دوره اصلاحات را «برند اقتصاد ایران» و «صاحب نظر بخش‌های مختلف اقتصادی» نامید.

آفتاب یزد در ادامه یک مصاحبه اختصاصی با شهرام جزایری انجام داده است. در بخشی از این مصاحبه آمده است: «قطعاً یکی از پایه‌های رسیدن به هدف رونق و توسعه پایدار را باید راه مقابله و مبارزه با فساد دولتی در نظر بگیریم»! ادعای مضحک شهرام جزایری درباره مبارزه با فساد در حالی است که وی خود ید طولایی در فساد دارد.

روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز- ۲ مرداد ۹۵- یک گفت و گوی اختصاصی با شهرام جزایری ترتیب داد و عکس وی را در صفحه اول منتشر کرد. جزایری در این مصاحبه گفت: «مفسدخواندن من توهم رسانه‌ای است و در مقابل فسادهای چند سال اخیر، مصلح اقتصادی هستم»! وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ماهی ۵۰۰ میلیون تومان خرج می‌کنم»!

کله پاچه خوری مدیر روزنامه با مفسد اقتصادی!

در اردبیهشت ۹۶، تصویری از «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح‌طلب تهران و مدیرمسئول روزنامه اعتماد و شهرام جزایری، محکوم مالی که در دوران اصلاحات بازداشت و به چندین سال زندان محکوم شد آن‌هم در طباخی در حال خوردن یک صبحانه کاری مفصل منتشر شد.

شهرام جزایری با ایجاد رابطه بین مراکز قدرت و برخی مدیران مسئله‌دار در دوران اصلاحات توانست وارد فعالیت‌های اقتصادی شود. او موفق شد قلمرو نفوذ فعالیت‌های فساد آلود اقتصادی‌اش را حتی تا دفتر رئیس مجلس وقت و رئیس جمهور وقت (اصلاحات) گسترش دهد.

کمیسیون اقتصادی مجلس ششم به اعتبار ارتباط صمیمی برخی از اعضای آن - از جمله الیاس حضرتی(نماینده فراکسیون امید مجلس دهم) - با شهرام جزایری سر زبان‌ها افتاد. جزایری توانسته بود به واسطه برخی همین ارتباطات نزدیک با اعضای کمیسیون اقتصادی و هیئت‌رئیسه مجلس ششم، کارت پانصد (کارت تردد بدون مزاحمت) به مجلس را به دست آورد و از جمله با مشورت‌هایش، طرح عدم اخذ وثیقه برای تسهیلات کلان بانکی را تبدیل به دستور کار مجلس کند.

شهرام جزایری در واکنش به انتشار خبر و تصویر ضیافت کله پاچه با الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب تهران با بیان اینکه «فقط کله پاچه خوردیم»، ‌گفت: «من تأیید می کنم که آقای حضرتی از دوستان بسیار خوب و عزیز من بوده و منتخب مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی هستند».

این اظهارنظر، سوالی را در افکارعمومی ایجاد کرد و آن اینکه، یک محکوم دانه درشت اقتصادی با نماینده و مدیر یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب چه دوستی از قدیم داشته است و همچنین آیا باید باور کنیم که یک نماینده که فعالیت ویژه‌ای سیاسی در جناح اصلاح‌طلبان دارد همان‌طور که جزایری گفته تنها وقتش را با فردی بد سابقه برای خوردن صبحانه صرف می‌کند یا اینکه این صبحانه مفصل یک صبحانه کاری بوده است؟

لازم به ذکر است که در دوره مجلس ششم و دولت اصلاحات، پشتیبانی و حمایت اصلاح طلبان از شهرام جزایری تا آنجا بود که وزارت بازرگانی وقت و برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس دست به تغییر قانون برای نجات وی زدند.

نشان لیاقت برای متهم فساد ۳ هزار میلیاردی!

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب چندی پیش در دفاع از «مه‌آفرید خسروی» متهم اول فساد ۳ هزار میلیارد تومانی که با چمدان‌های رشوه پر از پول مشغول آلوده‌سازی اقتصادی بود، گفت: «او نه تنها جرمی مرتکب نشده بلکه باید به وی نشان لیاقت داد.  اما در عمل وی به اعدام محکوم شده است... او دارای توان بالای مدیریتی در حد بیل ‌گیتس و استیو جابز است و اساساً روح کارآفرینانی از این دست، از زد و بند و اختلاس و کارهای خلاف بری است. او بزرگ‌ترین خدمات را به اقتصاد کشور کرده است».

گفتنی است در ۲۱ آبان ۹۶ زلزله‌ای به بزرگی ۷، ۳ ریشتر کرمانشاه را لرزاند. پس از وقوع زلزله، صادق زیباکلام برای جمع آوری کمک های مردمی فراخوان داد. چند روز بعد وی اعلام کرد که ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به حسابش واریز شده است.

مدت‌ها پس از زلزله کرمانشاه معلوم شد که زیباکلام فقط سی میلیون تومان از آن کمک نجومی را خرج زلزله زده‌ها کرده و مابقی را نگه داشته است تا «دهکده امید»! را در کرمانشاه تأسیس کند.

علاوه بر این، هفته نامه اصلاح طلب «صدا» - خرداد ۹۳- در گزارشی در حمایت از مفسدان کلان اقتصادی با عنوان «بر دارِ سرمایه داری» نوشت: «دامنه برخورد قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی تا کجا ادامه می‌یابد؟...آیا تنها فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران باید در انتظار دادگاه و مصادره اموال باشند؟ آیا پس از این کسی جسارت سرمایه گذاری‌های بزرگ را دارد؟».

روایت تقطیع شده بابک زنجانی!

اصلاح طلبان در ماجرای «بابک زنجانی»، داستان را از تقطیع شده روایت کردند. بابک زنجانی-شهریور ۹۲- در مصاحبه با نشریه اصلاح طلب آسمان- رسانه حزب کارگزاران- گفت: «زمانی که در پادگان ولی‌عصر تهران سرباز بودم، آقای هاشمی‌ رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست‌جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنند. وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم، گفتند شما باید به‌عنوان راننده، آقای نوربخش را جابه‌جا کنید. حدود ۵ ماه از سربازی‌ام مانده بود. من در دفتر آقای نوربخش کار ثبت نامه‌ها را انجام می‌دادم،   بعد هم رانندگی آقای نوربخش را می‌کردم. بعد از خدمت ... آقای نوربخش ۴-۵ جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کنند».

زنجانی در ادامه گفت: «دلار ۳۰۰ تومان بود و همه می‌گفتند دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می‌رفتند شب تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار بفروشند. آقای نوربخش به من گفت: شما هم  بیا در این مجموعه‌هایی که دارند دلار تزریق می‌کنند و ۴ یا ۵ نفر بودند، کار کن. اولین روز ۱۷ میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم ۱۷ میلیون تومان (۲ دهه پیش) بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد (خیابانی که بانک مرکزی نیز همان جاست) خریدم. هر روز دلار می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم».

آیا بده بستانی در کار است!؟

رسانه های اصلاح طلب به دفعات به تریبون مفسدان دانه درشت اقتصادی تبدیل شده اند. این رسانه ها همچنین در مقطعی که ماجرای حقوق های نجومی مطرح شد، به حمایت تمام قد از مدیران ویژه خوار و اشرافی پرداختند و آنها را ذخایر نظام و امانتدار بزرگ نامیدند.

این تکرار و استمرار، سوالی در ذهن ایجاد می کند و آن اینکه، آیا بده بستانی میان رسانه های اصلاح طلب و مفسدان دانه درشت اقتصادی در کار است!؟

فتنه، فساد، انفعال

رسانه ها و طیف تندروی اصلاح طلب علاوه بر حمایت ویژه از مفسدان کلان اقتصادی و مدیران نجومی، فتنه ۸۸(که تنها در یک قلم، دشمن را به تشدید تحریم و فشار تشویق کرد) و برجام(که ارزش پول ملی را کاهش و سفره مردم را کوچک کرد) را نیز در کارنامه خود دارند.

به عبارت دیگر، طیف اصلاح طلب، مسبب اصلی وضع موجود اقتصادی در کشور است. اما فعالین این طیف با توهین به شعور مردم، از پذیرش مسئولیت وضع موجود طفره رفته و آدرس غلط می دهند.

نظر شما