شناسهٔ خبر: 40283886 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

خاصیتی که خطرناک نیست:

موز رادیواکتیو دارد

پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند که موز دارای نوع پتاسیم 40 است که از عناصر رادیواکتیو بوده و مصرف زیاد آن می‌تواند با یک دستگاه حساس ردیاب اشعه رادیواکتیو قابل‌ردیابی باشد. البته این موضوع به معنی خطرناک بودن مصرف موز نیست.

صاحب‌خبر -

موز علاوه بر ویتامین حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد بدن بسیار مفید است که البته کمی خاصیت رادیواکتیویته نیز دارد.

یکی از ایزوتوپ‌ها یا انواع طبیعی رادیواکتیو موجود در آن پتاسیم 40 است که از جمله عناصررادیواکتیو محسوب می شود. یک کامیون پر از موز به‌اندازه کافی رادیواکتیو دارد که باعث شود زنگ خطر برای دستگاه های ردیاب اشعه رادیواکتیو که به دنبال سلاح هسته‌ای قاچاق است، به صدا درآید.

بدن یک فرد بالغ معمولی حاوی حدود 140 گرم پتاسیم بوده که حدود 16 میلی‌گرم آن پتاسیم 40 است که میزان رادیواکتیو آن  فرد را 280 برابر رادیواکتیو موجود در موز می‌کند. خوردن یک موز باعث افزایش 4/0 درصد پتاسیم 40 می‌شود که با یک دستگاه حساس گیگر (Geiger) قابل‌ردیابی است.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا با خوردن موز بدن انسان دچار عوارض اکتیویته شده و خطری انسان را تهدید می‌کند؟

شما با خوردن موز نمی‌توانند آلوده به رادیواکتیو شوید، زیرا از قبل دارای رادیواکتیو هستید! قابل‌توجه است که بدانید بدن یک فرد بالغ معمولی حاوی حدود 140 گرم پتاسیم بوده که حدود 16 میلی‌گرم آن پتاسیم 40 است که میزان رادیواکتیو آن  فرد را 280 برابر رادیواکتیو موجود در موز می‌کند.

خوردن یک موز باعث افزایش 4/0 درصد پتاسیم 40 می‌شود که با یک دستگاه حساس گیگر (Geiger) قابل‌ردیابی است. این دستگاه‌ها معمولاً برای سنجش آلودگی‌های رادیواکتیوی به کار می‌روند.

لازم به توضیح است که این اثر افزایش پتاسیم در بدن موقتی است زیرا سوخت‌وساز بدن انسان مقدار پتاسیم موجود در بدن را تنظیم می‌کند و در صورت وجود پتاسیم اضافی، طی چند ساعت، آن را دفع خواهد کرد. از سوی دیگر کلیه‌ها و غدد تعرق، هنگامی‌که بدن دچار افت پتاسیم می‌شود، از دفع آن جلوگیری کرده و مقدار آن را در حد طبیعی نگه می‌دارند. البته میزان حداقل مصرف خوراکی پتاسیم توصیه‌شده در روز 4 هزار و 700 میلی‌گرم است.

پتاسیم برای تغذیه سالم بدن انسان اهمیت دارد. تنها موز نیست که پتاسیم دارد بلکه این ماده در طیف گسترده‌ای از غذاها وجود دارند که می‌توان به سبزی‌های برگ‌دار، گوجه، کدوحلوایی، کدوسبز، سیب‌زمینی، هویج، لوبیا، خیار، بادنجان، لبنیات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و مغزهای خوراکی اشاره کرد. البته این ماده و نوع پتاسیم 40 در موز وجود دارد که خاصیت رادیواکتیویته به آن می‌بخشد.

بهتر است بدانیم پتاسیم یک ماده معدنی غذایی است که برای کارکرد سالم سلول‌های بدن نیز لازم است و کاهش شدید پتاسیم در بدن ممکن است حیات فرد را به خطر بیندازد. نشانه‌های شایع کمبود پتاسیم در بدن عبارت‌اند از: ریتم غیرطبیعی قلب به‌خصوص در افرادی که دچار عارضه قلبی هستند، یبوست، خستگی، ضعیف شدن عضلات یا گرفتگی‌های عضلانی، فلج ازجمله فلج عضلات تنفسی.

مترجم: فاطمه کردی

نظر شما