شناسهٔ خبر: 40283698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کارشناس مسائل بین‌الملل تشریح کرد؛

چرا آمریکا از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود؟

آزاده رحیمی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خارج شدن ترامپ از تعهدات تولید و کاربری موشک‌های با برد متوسط، روابط دو کشور روسیه و آمریکا را از لحاظ قدرت تسلیحاتی به هم ریخت.

صاحب‌خبر -

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز و دلایل خروج این کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در زمان آیزنهاور، یک هواپیمای B2 جاسوسی آمریکا بر فراز روسیه به پرواز درآمد و روس‌ها این هواپیما را به روی زمین نشاندند و اعلامیه‌ای منتشر کردند، مبنی بر اینکه این هواپیما به‌منظور جاسوسی از مراکز نظامی به پرواز درآمده است. در مقابل آمریکایی‌ها نیز ابتدا نپذیرفتند و اعلام کردند روس‌ها دروغ می‌گویند.

بیگدلی افزود: تا اینکه روس‌ها، خلبان آمریکایی را به تلویزیون بردند و با او مصاحبه کردند در نتیجه آمریکایی ها ناچار شدند بپذیرند این اقدام جاسوسی را انجام داده‌اند.

او ادامه داد: از این رو از آن زمان تاکنون، مبنای این تعهدات یا پیمان آسمان‌های باز به وجود آمد که به روس‌ها گفته شد شما هم می‌توانید این اقدامات را انجام دهید و در فضای آمریکا جست و جو کنید. در نتیجه علاوه بر دو کشور روسیه و آمریکا، تعدادی از کشورهای غربی هم در حدود 22، 23 کشور به این پیمان آسمان‌های باز پیوستند و آن را امضا کردند.

علی بیگدلی عنوان کرد: منتهی از زمانی که بحث ماهواره‌ها مطرح شد و توانستند از زمین و مراکز نظامی عکسبرداری کنند این پیمان تا حدود زیادی ارزش خود را از دست داد اما همچنان به بقای خود ادامه می‌داد تا اینکه، مسئله کاربرد موشک‌های میان بردی که آمریکا در نتیجه قراردادی که با روس‌ها بسته بودند از آن خارج شدند این موضوع را تا حدودی نقض کرد و این آسیب رسانی که ترامپ نسبت به همه کشورها دارد، نسبت به روسیه طبیعتا بیشتر حساسیت نشان می‌دهد. بنابراین خارج شدن ترامپ از تعهدات تولید و کاربری موشک‌های با برد متوسط، روابط دو کشور روسیه و آمریکا را از لحاظ قدرت تسلیحاتی به هم ریخت.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ترامپ هم عادت دارد از تعهدات بین‌المللی خارج شود یکی از دلایل نیز همین است که ترامپ یک نوع اتهامی را به چین و روسیه وارد کرده است که این دو کشور، ظرف ده سال گذشته قدرت نظامی خود را براساس تعهداتی که داشتند زیر پا گذاشتند و به ویژه روسیه سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این باره انجام داده البته تا حدودی نیز در مورد روسیه صدق می‌کند. از این رو این مسئله موجب اختلاف بین این دو کشور شده و به همین دلیل ترامپ، از این پیمان آسمان باز خارج می‌شود.3

نظر شما