شناسهٔ خبر: 40283647 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

راهکارهای پیشگیری از تضعیف سیستم ایمنی ورزشکاران

نیما علیپور

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس راهکارهای های موثر برای پیشگیری از تضعیف سیستم ایمنی در ورزشکاران را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

مهدیه ملانوری شمسی در گفت و گو با ایسنا، در مورد استراتژی های موثر سبک زندگی برای پیشگیری از تضعیف سیستم ایمنی در ورزشکاران، اظهار کرد: ورزشکاران در ابتدای امر باید استرس های زندگی را کنترل و کم کنند و مربی باید از این استرس ها آگاه باشد و حتی برنامه تمرینی را بر اساس این استرس ها بچیند.

وی ادامه داد: ورزشکاران باید خواب منظم و به مقدار کافی خواب (۷ ساعت) داشته باشند و مطالعات نشان داده است ورزشکارانی که خواب بیشتر از پنج تا شش ساعت داشته اند نسبت به کسانی که خواب کمتری داشته اند، کمتر در معرض عفونت قرار گرفته اند و باید بدانیم که کمیت و کیفیت خواب بسیار مهم است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین تاکید کرد: ورزشکارانی که لازم است مسافرت کنند و درنتیجه این امر ریتم شبانه روزی هورمون ها و زمان جغرافیایی تغییر می کند نیاز به استراحت بیشتری دارند.

ملانوری شمسی با اشاره به اینکه ورزشکاران باید از گرفتن رژیم های سخت و رژیم هایی که منجر به کاهش وزن بالا در زمان کوتاه مدت می شود اجتناب کنند، گفت: ورزشکاران باید از رژیم های غذایی که حاوی پروتئین و کربوهیدرات است استفاده کنند (به خصوصورزشکاران استقامتی) و رژیم های غذایی متعادل شامل مواد معدنی و ویتامین ها را در برنامه خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه ورزشکاران باید از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کرده و در صورت در دسترس نبودن سبزیجات و میوه های تازه مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنند، عنوان کرد: ورزشکاران باید قبل، حین و بعد از فعالیت ورزشی از نوشیدنی های کربوهیدراتی استفاده کنند و آب رسانی قبل، حین و بعد از فعالیت ورزشی ورزشکاران برای عملکرد موثر سیستم ایمنی ضروری است.

به گفته این دانشیار دانشگاه تربیت مدرس پوشیدن لباس های مناسب در صورتی که ورزشکاران مجبور به تمرین در محیط سرد هستند، الزامی است و باید شدت، مدت، زمان، بار و حجم تمرینی، اصول تمرین را رعایت و از افزایش ناگهانی و بیش از حد بار تمرینی پرهیز کنند.

انتهای پیام

نظر شما