شناسهٔ خبر: 40279398 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خودنمایی هلال ماه شوال امشب در آسمان کشور/ ایرانیان در این شهرها ماه را شکار کنند

رکورددار رويت هلال ماه در جهان درباره رویت هلال ماه شوال و زمان عید فطر در ایران و کشورهای مختلف جهان توضیح داد.

صاحب‌خبر -

خودنمایی هلال ماه شوال امشب در آسمان کشور/ ایرانیان در این شهرها ماه را شکار کنند

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، لحظه‌های پایانی ماه مبارک رمضان به سرعت می‌گذرند و غروب آفتاب از پایان ماه خدا به روزه‌داران خبر می‌دهد. مومنان روزه‌دار که سی روز بر سر سفره‌های نورانی افطار مهمان خدا بودند، در غروب آخرین روز ماه رمضان حس غم و شادی را تجربه می‌کنند و وقتی خبر رویت هلال ماه شوال به گوش می‌رسد، حس غم از خداحافظی با ماه خدا در دل مومنان موج می‌زند. از طرفی حس شادی در دل‌ها موج می‌زند چراکه در عید فطر وعده پاکی و بازگشت به فطرت الهی و پاداش سی روز روزه‌داری به روزه‌داران داده شده است.

رویت ماه مقوله علمی و فقهی مهمی است چراکه در روز عید سعید فطر روزه حرام است و در سراسر ایران و جهان گروه‌های رصدی مختلف چشم به آسمان می‌دوزند تا با مشاهده هلال ماه شوال به روزه‌داران، از عید فطر و گرفتن اجر و پاداش یک ماه روزه‌داری خبر دهند.

شکار هلال ماه در آسمان پیچیدگی‌ها خاصی دارد و رصدگران بر اساس الگوها و نقشه‌ها به مناطق مختلف سفر می‌کنند تا بتوانند ماه شوال را در آسمان شکار و خبر عید سعید فطر را به مؤمنان و روزه‌داران مخابره کنند.

لحظه تولد ماه شوال در آسمان 

محسن قاضی میرسعید عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورددار رویت هلال ماه در جهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه شوال سال ۱۴۴۱ اظهار کرد: امسال لحظه مقارنه ماه و خورشید ساعت ۲۲:۰۹ روز ۲۸ رمضان ۱۴۴۱ مطابق با شامگاه جمعه دوم خرداد بود و به همین دلیل هلال ماه در هیچ نقطه جهان در شامگاه جمعه رویت نشد.

 رکورددار رویت هلال ماه در جهان ادامه داد: در غروب روز شنبه سوم خرداد ماه ۱۳۹۹ مطابق با ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ برابر با ۲۳ می ۲۰۲۰ وضعیت رویت‌پذیری هلال ماه شوال در قاره‌های مختلف متفاوت است.

رویت ماه

بیشتر بخوانید: زمان عید فطر در کشورهای مختلف جهان +نقشه

هلال ماه شوال در کدام مناطق آمریکا قابل رویت است؟

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه شوال در قاره آمریکا اظهار کرد: در تمام پهنه این قاره (آمریکای شمالی – مرکزی – جنوبی) با چشم غیرمسلح قابل رویت خواهد بود به استثنای منتها الیه شمال کانادا و همچنین منتها الیه جنوب آمریکای جنوبی( کشورهای ارژانتین و شیلی) که هلال ماه شوال با ابزار ساده قابل رویت است.

رویت ماه

هلال ماه شوال در کدام مناطق آفریقا و اروپا قابل رویت است؟

 رکورددار رویت هلال ماه در جهان با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه شوال در قاره آفریقا اظهار کرد: این هلال در تمام پهنه این قاره با چشم غیرمسلح قابل رویت است، البته در مرکز و جنوب کشور آفریقای جنوبی و تمام پهنه کشور ماداگاسکار رصدگران برای رویت هلال ماه شوال نیاز به ابزار اپتیکی خواهند داشت.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه شوال در قاره اروپا اظهار کرد: هلال شوال در مناطق جنوبی و مرکزی قاره اروپا با چشم غیرمسلح و در بقیه نقاط این قاره با ابزار اپتیکی قابل رویت است.

رویت ماه

هلال ماه شوال در کدام مناطق آسیا قابل رویت است؟

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه شوال در قاره آسیا اظهار کرد: هلال ماه شوال در کشور ترکیه در همه مناطق با چشم غیرمسلح قابل رویت است و در شمال شرق ترکیه هلال ماه شوال با چشم غیرمسلح رصد نمی‌شود. همچنین هلال ماه شوال در کشورهای اردن، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس به استثنای منتها الیه شرق کشور عمان با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

 رکورددار رویت هلال ماه در جهان ادامه داد: رویت هلال ماه شوال در کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، هندوستان، چین، مالزی و اندونزی نیاز به ابزار اپتیکی برای رصد دارد.

قاضی میرسعید با اشاره به مناطقی از قاره آسیا که هلال ماه رویت نمی‌شود، گفت: بدیهی است در سایر نقاط قاره آسیا به عنوان مثال کشور ژاپن هلال ماه در غروب روز شنبه با ابزار اپتیکی قوی هم قابل رویت نیست.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه در استرالیا گفت: هلال ماه شوال در استرالیا و زلاندنو حتی با ابزار اپتیکی بسیار قوی هم قابل رویت نخواهد بود.

رویت ماه

وضعیت رویت هلال ماه در ایران

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت رویت هلال ماه شوال در کشور ایران بیان کرد: همانطور که در نقشه ایران مشخص شده کشور ایران با دو رنگ زرد و سبز از همدیگر متمایز شده است، در منطقه سبز رنگ هلال ماه شوال در شرایط مناسب آب‌وهوایی در شامگاه شنبه سوم خرداد در مناطق غربی و جنوب غربی با چشم غیرمسلح قابل رویت خواهد بود و ارتفاع نسبتا مناسب ماه از افق در زمان غروب خورشید و بخش درخشان کم هلال شوال نیاز به شرایط هوایی بسیار تمیز و عاری از گردوغبار، تبحر، تیزبینی رصدگر و ارتفاعی مناسب از سطح دریا دارد تا رویت  هلال ماه شوال با چشم غیرمسلح فراهم شود.

رویت ماه

در این مناطق ایران هلال ماه شوال را شکار کنید

 رکورددار رویت هلال ماه در جهان با اشاره به مناسب‌ترین نقاط برای رویت هلال ماه شوال گفت: مناسب‌ترین مناطق ایران برای رویت هلال ماه شوال، ارتفاعات آذربایجان غربی، ایلام، اهواز و در بخش‌های میانی کشور، ارتفاعات اصفهان، شیراز و مناطق جنوبی کشور است.

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: در مناطقی که با رنگ زرد در نقشه ایران مشخص شده است هلال ماه با ابزار متوسط در شرایط مناسب آب‌وهوایی قابل رویت خواهد بود.

رویت ماه

  ۱۰۰ گروه رصدی امشب به آسمان چشم می دوزند

حجت الاسلام موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: از غروب شنبه ۱۰۰ گروه رصدی در استان‌های مختلف با بهره گیری از تجهیزات مناسب، برای دیدن هلال ماه شوال فعالیت خواهند کرد.

او افزود: پیش بینی کارشناسان آن است که هلال ماه شوال در غروب شنبه قابل دیدن است و انتظار داریم که طبق تقویم، روز یکشنبه چهارم خرداد عید سعید فطر باشد.

رویت ماه

چگونگی اعلام عید فطر از ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبرمعظم انقلاب خاطر نشان کرد: روال به این شکل است که گزارش‌های گروه‌های رصدی از طریق ستاد‌های استهلال استان‌ها برای ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال و بر اساس وضعیت آب و هوایی طبقه بندی و سپس به رهبرمعظم انقلاب ارائه می‌شود.

حجت الاسلام موحد نژاد افزود: اگر رهبر انقلاب، گزارش‌ها را در خصوص رویت هلال ماه به لحاظ شرعی اطمینان بخش بدانند، عید سعید فطر اعلام می‌شود.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبرمعظم انقلاب افزود: البته در مواردی مثل امسال که طبق روال عادی، رویت هلال ماه با تقویم مطابق می‌شود، دیگر نیاز به اعلام ندارد، ولی در موارد دیگر و برای اطمینان بخشی، رویت هلال ماه پس از اطمینان رهبر معظم انقلاب، از سوی دفتر معظم له اعلام می‌شود.

موحدنژاد همچنین انتشار برخی خبر‌ها به نقل از وی را در خصوص اعلام عید سعید فطر در روز گذشته رد کرد.

رویت ماه

اختلاف مراجع در رویت هلال ماه عیدفطر بر سر چیست؟

عضو ستاد استهلال مقام معظم رهبری در این مورد گفت: روند کار در سال های اخیربسیار مثبت است و گزارش‌هایی که به دفاتر مراجع می‌رسد و اعلام‌هایی که می‌کنند، اساس بسیار دقیقی دارد علاوه بر این مجموعه‌ فعالیت‌های خوبی که رصدگران کشور (اعم از فعالیت، آموزش و...) انجام داده‌اند، موجب آن شده است که گزارش‌های صحیح به دفاتر مراجع و رهبر ارسال شود اما یک اختلاف فتوایی باقی می‌ماند و آن اینکه نظر رهبر این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رویت حاصل شده است.

وی ادامه داد: اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمی‌توان گفت که دیدن صورت نگرفته است اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهم‌السلام برای رویت وجود دارد، تأیید می‌کند وبرخی از مردم هم فکر می‌کنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع مربوط بوده و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد.

رویت ماه

انتهای پیام/

رویت هلال ماه شوال امشب خبر از عید فطر می دهد

نظر شما