شناسهٔ خبر: 40277939 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نفوذ لابی ضدجمعیت در وزارت بهداشت

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: متأسفانه در حال حاضر فعالیت‌های نماینده وزیر بهداشت در موضوع جمعیت متوقف‌شده.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، میزگردی با موضوع بررسی وضعیت جمعیتی کشور با حضور محمدجواد محمودی رئیس شورای راهبردی جمعیت و عضو هیئت علمی وزارت علوم و کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در خبرگزاری مهر، برگزار شده است که مهمترین محورهای آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

کبری خزعلی:

- متأسفانه در حال حاضر فعالیت‌های آقای اکبری به عنوان نماینده وزیر بهداشت در موضوع جمعیت متوقف‌شده و حتی دفتر ایشان در وزارت‌خانه نیز از وی گرفته‌شده است. بسیاری از نامه‌های آقای دکتر اکبری و دستورات وی در مدیریت میانی وزارت بهداشت متوقف می‌شود و حتی به دفتر وزیر نیز نمی‌رسد. برخی از نامه‌ها نیز به دفتر وزیر می‌رسد اما همان مدیریت میانی وزارت خانه، مانع از رسیدن نامه‌های اجرایی به شخص وزیر می‌شود.

- تمامی این اقدامات در جهت ادامه اجرای طرح کنترل جمعیت و اجرای هدف ۳ در سند ۲۰۳۰ است.

- بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع جمعیت قرار بود مسائل و ابزارهای مربوط به طرح کنترل جمعیت به طور کلی حذف شود، این در حالی است که شاهد توزیع اقلام کنترل جمعیت و اقدامات دیگر در این استان از جمله غربالگری‌های پرخطر برای بانوان باردار هستیم.

- سه ماه اخیر ۹۲ هزار سقط غیر درمانی و غیراستاندارد در کشور رخ‌داده است، سال ۹۲ از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که روزانه هزار سقط غیر درمانی و جنایی در کشور انجام می‌شود که آقای دکتر اکبری اعلام کردند این رقم دو برابر یعنی روزی ۲ هزار سقط است.

- سالانه حدود ۶۸۰ سقط غیر درمانی و غیرقانونی در کشور در حال انجام است و این امر یک جنایت بزرگ از سوی مادران و افراد سقط کننده است. همانطور که مردم و مسئولین نسبت به فوت ۷ هزار نفر بر اثر کرونا طی ۳ ماه گذشته اظهار نگرانی کردند باید به مرگ قریب به ۹۲ هزار جنین طی سه ماه گذشته توجه کنند.

- بر اساس مطالعات پزشکی مادرانی که اقدام به غربالگری می‌کنند در معرض  ۲۹ بیماری قرار دارد و از سوی دیگر خطر سقط‌جنین در اثر آن بسیار بالاست.

- در حال حاضر طرح غربالگری برای همه مادران اجبار است این در حالی است که در سطح جهان تنها در شرایط خاص و در مواردی برای بانوان بالای ۴۰ سال و مبتلا به بیماری‌های خاص غربالگری صادر می‌شود اما در ایران به صورت اجباری برای تمام بانوان باردار انجام می‌شود.

پس از ارسال نامه وزیر بهداشت به رهبری اقدامات خوبی در حوزه جمعیت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد که همکاری بیشتر با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی از جمله آن است. برخی دستگاه‌های غیردولتی همچون نیروهای مسلح نیز همکاری خوبی در خصوص ارائه مشوق‌ها به زوجین و انجام اقدامات فرهنگی برای ترغیب به فرزندآوری انجام داده‌اند.

محمد جواد محمودی:

- شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال گذشته برآوردهای آماری از وضعیت رشد جمعیت را پیش‌بینی کرده بود و به دستگاه‌ها نیز از نزول نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد هشدار داده بود.

- سال ۹۴ تعداد یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در کشور داشتیم، سال ۹۵ این رقم به یک میلیون و ۵۲۸ هزار تولد، سال ۹۶ به یک میلیون و ۴۹۰ هزار، سال ۹۷ به یک میلیون و ۳۶۶ هزار تولد و سال ۹۸ به یک میلیون و ۱۹۶ هزار تولد رسیده‌ایم و این یعنی روند کاهش نرخ رشد جمعیت از سال ۹۴ آغاز شده به طوری که تعداد تولدها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با کاهش حدود ۱۳ درصدی مواجه شده است.

- سال ۹۸ نرخ زاد و ولد ۱۴.۴ درصد بوده است، این در حالی است که در همین سال نرخ مرگ‌ومیر ۴.۹ بوده است. تفاضل این دو رقم نرخ رشد جمعیت را نشان می‌دهد که به زیر یک درصد رسیده است. البته اگر نرخ رشد جمعیت واقعی را در نظر بگیریم، این رقم پایین‌تر است چرا که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد موارد فوتی در کشور به موقع ثبت نمی‌شود.

- بر اساس پیش بینی‌ها سال ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت به صفر می‌رسد بیان کرد: بهترین نرخ رشد جمعیت برای یک اقتصاد مولد بین ۰.۵ و ۲.۵ است که با توجه به آمارهای کنونی تا چندین دهه آینده نرخ رشد جمعیت ما به صفر خواهد رسید و این یعنی جمعیت کشور به سمت انقراض خواهد رفت.

- پس از پیروزی انقلاب طبق قانون برنامه اول توسعه نرخ باروری ۶.۵ درصد به ازای هر زن بود و بر اساس فتوای برخی فقها جواز اجرای طرح کنترل جمعیت داده شد با این هدف که این رقم تا سال ۹۰ به رقم ۴ برسد. طرح کنترل جمعیت سال ۶۸ آغاز شد اما به جای اینکه نرخ باروری در سال ۹۰ به رقم ۴ برسد در سال ۷۱ به این رقم رسید و سپس سال ۷۹ نرخ باروری کشور به عدد ۲ و کمتر از نرخ جانشینی رسید.

- متأسفانه دستکاری‌های آماری توسط دستگاه‌های داخلی و ارسال آمارهای غلط به سازمان‌های بین‌المللی موجب بروز این مشکل شد، به طوری که به دلیل اعلام اعداد غلط به سازمان ملل، این تصور در بین مسئولان دولتی به وجود آمده شد که در ایران مشکل خاص جمعیتی وجود ندارد.

- سازمان ملل در بازنگری سال ۲۰۱۲ با توجه به استفاده از منابع غیررسمی میزان باروری کل را ۱.۸۹ فرزند به ازای هر زن در محاسبات خود ملاک قرار داده بود، که بالاتر از میزان اعلام شده از طرف مرکز آمار ایران (۱.۷۵) است. همچنین در بازنگری سال ۲۰۱۹ با توجه به استفاده از منابع غیررسمی مجدداً میزان باروری کل را بر خلاف آمارهای رسمی ۲.۱۵ فرزند به ازای هر زن را در محاسبات خود ملاک قرار داده است، که بالاتر از میزان اعلام شده از طرف مرکز آمار ایران (۲.۰۱) می‌باشد. لذا نتایج بدست آمده در بازنگری سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ تفاوت فاحشی را با پیش‌بینی‌های بازنگری شده سازمان ملل در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

- این موضوع همان امری است که چندین ماه پیش آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از آن پرده برداشت و نسبت به دستکاری های آماری انتقاد کرد.

- در حال حاضر شاهد این هستیم که کشورهای توسعه یافته با وجود رعایت فاصله گذاری اجتماعی، آمار مرگ و میر بسیار بالایی در کرونا دارند، این در حالی است که در کشور ما این رقم به نسبت، بسیار پایین است و علت اصلی آن ساختار جمعیت ماست، در حالی که اگر همین بیماری در دهه‌های آینده در کشور شیوع یابد به علت افزایش سالمندی در کشور، تلفات ناشی از بیماری کرونا بشدت کشورهای اروپایی در حال حاضر خواهد شد.

- نرخ باروری در شهر تهران ۱.۱ فرزند به ازای هر زن است و این در حالی است که نرخ باروری پایین‌تر از ۱.۳ فرزند اصطلاحاً «تله باروری» نامیده شده و به عقیده کارشناسان انقراض نسلی را به دنبال دارد، به همین منظور دولت باید با برنامه ریزی هدفمند مشوق‌های مالی را متناسب با استان‌های مختلف و سطح مالی متفاوت استان‌ها اعطا کند.

- اصلی ترین عامل کاهش جمعیت مشکلات اقتصادی نیست، بلکه غالب شدن سبک زندگی غلط و غربی در جامعه است چرا که متأسفانه خانواده‌های ثروتمند و سطح بالا تمایل کمتری به فرزندآوری دارند اما این موضوع در خانواده‌های متوسط و یا دارای مشکلات اقتصادی کاملاً بالعکس است.

- برای ایجاد تحول در شاخص‌های جمعیتی کشور باید مشوق‌های اقتصادی کافی به خانواده‌ها داده شود و از سوی دیگر اقدامات فرهنگی به صورت جدی توسط تمامی دستگاه‌ها انجام می‌شود. این امر کاملاً وابسته به حاکمیت است و نیاز به ورود دستگاه‌های متولی دارد

نظر شما