شناسهٔ خبر: 40270933 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعادل و تنوع غذایی پس از ماه مبارک رمضان رعایت شود

زنجان - ایرنا - رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: پس از پایان ماه مبارک رمضان رعایت تعادل و تنوع غذایی موضوع مهمی است که در وعده‌های غذایی مختلف باید مورد توجه روزه‌داران و عموم مردم قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

عصمت عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغذیه صحیح پس از پایان ماه مبارک رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است که از سوی عده ای از افراد مورد بی‌توجهی و غفلت قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که پس از پایان این ماه مبارک، عده ای از افراد بدون توجه به الگوی غذایی صحیح نسبت به استفاده از مواد غذایی غیرمتعارف اقدام می‌کنند که به‌طور طبیعی و به مرور زمان نتایج ناخوشایندی را برای آنها به دنبال دارد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: مصرف میان وعده ها نقش بسزایی در کاهش اشتها و کنترل وزن دارد که اغلب افراد در الگوی غذایی سه وعده عادی روزانه را با حجم زیادی مصرف می کنند و این وضعیت به همراه ریز فاکتورهای دیگر به بروز چاقی منتهی می شود.

وی اظهار داشت: کارشناسان تغذیه همواره به تبعیت مردم از هرم غذایی و استفاده از گروه های مختلف غذایی تاکید زیادی دارند که تمامی وعده‌ها باید در زمان های اعلام شده مصرف شوند و در این میان صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بر این مبنا صبحانه کامل باید شامل گروه‌های نان و غلات، شیر و لبنیات و میوه‌های تازه باشد و می‌توان ما بین وعده های غذایی نیز از میوه های تازه استفاده کرد که این روند به تعادل سوخت و ساز بدن کمک فراوانی می کند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر نیز که باید به آن توجه داشت این است که افراد از مصرف غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنند چرا که این مواد کالری اضافی را به بدن تزریق می کند.

به گفته این کارشناس، استفاده از گوشت سفید، سبزیجات و میوه های تازه و سالاد به همراه غذا از ابتلا به چاقی و بیماری های مزمن مانند سرطان پیشگیری می کند و موضوع مهم اینکه مصرف میان وعده‌ها در کنترل قند خون و کاهش اشتها بسیار تاثیرگذار است.

عباسی با تاکید بر اینکه ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش اساسی دارد، افزود: توصیه می شود از منابع غذایی ویتامین A (منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) استفاده شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس توصیه می شود منابع غذایی حاوی ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ) برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: برای تامین ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن می توان از روغن های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده غذایی توصیه می شود.

 رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: مصرف منابع غذایی مختلف و ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن نیز توصیه می‌شود.

نظر شما