شناسهٔ خبر: 40269603 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

گزارش؛

تداوم تاکید بر آموزه های فنی و عمرانی، توسعه راه روستایی و محرومیت زدایی در شهرستان شیراز/ ساخت واحدهای مسكوني روستايي مقاوم، از اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به منظور تأمين مسكن محرومان و متولي توسعه و عمران روستاهاي كشور و ساخت واحدهاي مسكوني مقاوم در چارچوب سياست‌ها و برنامه‌هاي دولت جمهوري اسلامي‌ايران تشكيل شده است.

صاحب‌خبر -

مهندس زمانی، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: بنياد مسكن انقلاب اسلامي‌ در تاريخ 21 فروردين سال 1358 به فرمان حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ‌ايران به منظور تأمين مسكن محرومان و متولي توسعه و عمران روستاهاي كشور و ساخت واحدهاي مسكوني مقاوم در چارچوب سياست‌ها و برنامه‌هاي دولت جمهوري اسلامي‌ايران تشكيل شده است.

تداوم تاکید بر آموزه های فنی و عمرانی، توسعه راه  روستایی و محرومیت زدایی در شهرستان شیراز/ ساخت واحدهای مسكوني روستايي مقاوم، از اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است

به گفته وی، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، ‌يك دفتر مركزي در تهران و 30 مرکز در استانها کشور و بيش از 278 شعبه در سطح شهرستان هاي كشور دارد. به علاوه هفت سازمان اجرايي نيز عملاً به منظور انجام مسئوليت ويژه بنياد مسكن در رابطه با توسعه مسكن در شهرها و روستاها و اقشار كم‌درآمد و بازسازي مناطق آسيب‌ديده از سوانح عهده‌دار وظايف مربوط مي‌باشند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس، مطالعه و بررسي در زمينه تشخيص و تعيين نيازمندي‌هاي مسكن محرومان اعم از روستايي و شهري و فراهم آوردن موجبات اجراي آن با مشاركت، همكاري و خودياري مردم و دستگاههاي مختلف، واحدهاي مسكوني ارزان قيمت و اجراي آنها به طور مستقيم يا با مشاركت مردم و همكاري دستگاههاي ذيربط در روستاها و شهرها،و تهيه زمين مورد نياز طرح‌ها و پروژه‌هاي بنياد و آماده سازي آنها را از اهداف این بنیاد دانست.

وی افزود: كمك در جهت تأمين مصالح ساختماني كشور از طريق تهيه، توليد و توزیع، تهيه طرح‌هاي‌هادي و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگي دستگاه-هاي ذيربط و اجراي آن با مشاركت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاري دولت، تهيه و ارايه طرحهاي لازم براي بازسازي مناطق آسيب‌ديده در اثر جنگ، سيل، زلزله و ساير سوانح طبيعي و اجراي آنها با مشاركت مردم و هماهنگي با سازمان‌ها و دستگاههاي ذيربط، و مطالعه و برنامه ريزي و اجراي مصوبه دولت مبني بر ساخت دو ميليون واحد مسكوني روستايي طي دو برنامه پنج ساله توسعه كشور به عبارتي ساخت سالانه 200 هزار واحد مسكوني روستايي را از دیگر اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی کرد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیراز هم در گفتگو با خبرنگار ما بر لزوم فعالیت های مبتنی بر محرومیت زدایی و توسعه در این شهرستان در سال جاری تاکید کرد و ابراز داشت: بنیاد مسکن در سالی که گذشت با تاکید بر آموزه های فنی و عمرانی راه توسعه روستایی و محرومیت زدایی را در این شهرستان تداوم بخشید.

تداوم تاکید بر آموزه های فنی و عمرانی، توسعه راه  روستایی و محرومیت زدایی در شهرستان شیراز/ ساخت واحدهای مسكوني روستايي مقاوم، از اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است

مهندس مسعود صف شکن، با تشریح فعالیتهای انجام شده درواحد صدور سند در این بنیاد، با بیان اینکه صدور اسناد مالکیت با مشارکت و همراهی ثبت اسناد و املاک انجام می شود گفت: صدور تعداد 52 هزار 391جلد سند مالکیت درسطح شهرستان شیراز با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک نواحی مختلف از جمله عملکردهای قابل توجه این بنیاد در شیراز است.

وی اهداف صدور سند را ایجاد انگیزه برای کاهش مهاجرت ها، تثبیت مالکیت، و از بین بردن اختلافات ملکی، ایجاد روحیه امنیت، و تغییرنگرش به ملک به عنوان یک پشتوانه مالی، ایجاد ثبات سکونت در روستا، و جلوگیری از پدیده مهاجرت از روستا به شهر، امکان استفاده آسان دراخذ تسهیلات بانکی، و تسریع در روند مقاوم سازی مسکن روستایی اعلام کرد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیراز با اشاره به عملکرد سال گذشته واحد صدور سند گفت: در سالی که گذشت بنیاد مسکن با صدور تعداد 960جلد سند مالکیت و تهیه نقشه ثبتی 88 روستای شهرستان شیراز، عملکرد قابل توجهی داشته است.

صف شکن، فعالیتهای انجام شده در واحد مسکن روستایی این بنیاد را هم تشرح کرد و گفت: پرداخت 9 هزار 971 فقره تسهیلات مقاوم سازی از طریق بانک‌های عامل از سال 1387 تاکنون جهت ساخت منازل مقاوم روستایی یک شاخص قابل توجه در شهرستان شیراز است.

وی ادامه داد: نظارت بر ساخت و ساز و ارائه خدمات فنی، جهت 9 هزار و 855 باب منزل مسکونی ساخته شده در روستاهای شهرستان شیراز، با نظارت کامل از طریق ناظرین این بنیاد انجام پذیرفته است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شیراز تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت ایجاد بستر مناسب و تهیه طرح های بیس جهت اجرای طرح هادی، ساماندهی بافت روستایی، تسهیل و شناسایی املاک جهت احداث مسکن روستایی، و ایجاد فضاهای مناسب جهت کاربری های مختلف روستا به منظور تعالی بخشیدن و رشد و شکوفایی اقتصادی و عمرانی روستاها، گام های موثری برداشته است.

صف شکن افزود: ساماندهی اراضی با کاربری‌های خاص و عام، واگذاری زمین به افراد واجد شرایط جهت ساخت منازل مقاوم روستایی، و تجمیع و ساماندهی روستاهای کم جمعیت، از دیگر عملکردهای قابل توجه بوده است.

وی، بهسازی و مناسب سازی معابر و فضاهای روستایی را هم از جمله عملکردهای قابل توجه دانست و گفت: از محل اعتبارات داخلی بنیاد و اعتبارات استانی، ملی، توازن، و نفت و گاز، پروژه های بهسازی در روستاهای این شهرستان اجرا شده است؛ این پروژه ها در روستاهای سلطان آباد، کرونی، جرسقان، بند امیر، فتح آباد، مقرب یک، گودگپ، چهل چشمه، زنگنه، قلات، کفترک گردخون، و خيرآباد زرقان با اعتباري بالغ بر39 میلیارد و 746ميليون ریال اجرا شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز، اجرای پروژه‌های بهسازی از محل قیر مصرفی با مشارکت دهیاران درسال 1398را یکی از شاخص های قابل توجه در این شهرستان ذکر کرد و گفت: درسال 1398 بيش از 120هزارمترمربع آسفالت در معابر روستایی این شهرستان اجرا شده است .

صف شکن همچنین به تهیه طرح های اجرایی در روستاهای شهرستان شیراز اشاره کرد و گفت: این طرح ها در روستاهای گودگپ، گیاه زار، سلطان آباد، جرسقان، گردخون، قلات، و کفترک اجرا شده است.

وی به تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان خسارت دیده از سیل فروردین ماه سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: مبلغ کل تسهیلات پرداخت شده 177 میلیارد ریال و مبلغ کل بلاعوض پرداخت شده 79 میلیارد و 370 میلیون ریال بوده است؛ همچنین 12 هزار و 130 کیسه سیمان از سوی بنیاد مسکن و با مشارکت سازمان های حمایتی بین متقاضیان توزیع شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز گفت: همچنین 479 فقره تسهیلا قرض الحسنه به مبلغ 15 میلیارد و 910 میلیون ریال در این شهرستان توزیع شده است.

در ادامه این گزارش، معاون عمران و توسعه روستایی بنیاد مسکن استان فارس هم با اشاره به شتاب چشمگیر اقدامات مثبت و ارزنده بنیاد مسکن برای عمران و توسعه روستایی و ایجاد زیر ساخت ها برای توسعه خدمات روستایی در سالهای اخیر نسبت به دوره‌های گذشته اظهار داشت: امسال نیز این رویکرد در راستای تحقق شعار جهش تولید دنبال خواهد شد و امید است شاهد تحول در چهره بسیاری از مناطق محروم و روستاهای استان فارس باشیم.

تداوم تاکید بر آموزه های فنی و عمرانی، توسعه راه  روستایی و محرومیت زدایی در شهرستان شیراز/ ساخت واحدهای مسكوني روستايي مقاوم، از اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است

مصطفی هاشمی گفت: توسعه روستایی و محرومیت زدایی از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی، در بخش‌های عمرانی و خدماتی در سكونتگاه‌های روستایی است که دستیابی به توسعه پایدار و به تبع آن توسعه پایدار روستایی، یكی از اهداف اساسی در تمامی جوامع به ویژه جوامع در حال توسعه به شمار می آید كه مستلزم برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و مدیریت دقیق و كارآمد است.

به عقیده وی، دست‌یافتن به توسعه‌ای پایدار و متوازن كه بتواند نیازهای جامعه محلی و روستانشینان را برآورده سازد و موجب رضایتمندی و رفاه عمومی شود، نیازمند داشتن برنامه و برنامه‌ریزی منطقه‌ای و مشاركتی است.

به گفته هاشمی، استان فارس در سالهای اخیر با اجرای برنامه های توسعه و عمران روستایی با محوریت بنیاد مسکن، توانسته است بسیاری از شاخص های رفاه و عدالت در توسعه را در مناطق روستایی ارتقاء بخشد.

معاون عمران و توسعه روستایی بنیاد مسکن استان فارس، برنامه‌ریزی توسعه روستایی را جزئی از برنامه‌های توسعه هر جامعه دانست و افزود: بی‌شك یكی از وظایف برنامه‌ریزان روستایی، یافتن راه‌ حل جهت عمران و توسعه نواحی روستایی است.

وی، توزیع متعادل امكانات و خدمات‌رسانی بهینه به سكونتگاه‌های روستایی، عامل مهمی در توسعه، عمران و آبادانی روستاها دانست و تصریح کرد: در واقع توزیع عادلانه امكانات و ثمرات توسعه در میان اكثریت جمعیت، از خصیصه‌های مهم اقتصادی سالم و پویا ست، بنابراین برنامه‌ریزان جهت تحقق این امر، سعی در كاهش نابرابری‌ها و عدم تعادل، از طریق تدوین و اجرای برنامه‌های متعدد محرومیت زدایی، توزیع متعادل و متوازن منابع و امكانات و خدمات‌رسانی و گسترش همه جانبه نتایج مثبت توسعه یافتگی، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار روستایی دارند.

هاشمی افزود: نگاهی به فعالیت های عمران روستایی در سال گذشته در استان فارس، بیانگر این موضوع است که شاخص های توسعه روستایی در بسیاری از موارد ارتقاء یافته است، با اقدامات جهادی و مشارکت و همراهی مردمی، بسیاری از شاخص‌های توسعه روستایی و محرومیت زدایی در این استان جهش چشمگیر داشته و فراتر از متوسط کشوری در حال رشد است.

به گفته وی، عمده این شاخص ها در حوزه اجرای طرح های هادی روستایی، بهسازی روستایی، صدور اسناد مالکیت، مقاوم سازی بافت های فرسوده شهری و روستایی، توسعه مسکن شهری، و اعطای تسهیلات برای بازسازی و تعمیر واحد های آسیب دیده از سیل و حوادث رقم خورده است.

معاون عمران و توسعه روستایی بنیاد مسکن استان فارس گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان فارس دارای طرح هادی هستند، با اجرای این طرح ها در سال گذشته در ۴۱۰ روستای دیگر، شاخص اجرای طرح به ۵۴ درصد رسید که فراتر از متوسط شاخص کشوری است.

هاشمی تأکید کرد: تا کنون این طرح ها در یک هزار و ۲۶۴ روستای استان فارس اجرا شده است. همه این موارد بیانگر آن است که چرخ توسعه و محرومیت زدایی در استان فارس با سرعت در حال گردش و حرکت است.

مرزوقی، مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن استان فارس هم در همکاری با خبرنگار ما برای پیگیری مشکل منازل مسکونی منطقه مهاجرین خوزستانی در فسا، با تماس با اداره بنیاد مسکن این شهرستان، به خبرنگار ما گفت: زمانی ستاد اسکان جنگ زدگان این زمین را برای اسکان جنگ زدگان خوزستانی در اختیار این افراد قرار می دهد که پس از مدتی، با پایام یافتن جنگ و برگشت تعدادی از مهاجرین به خوزستان، این منازل دست به دست خرید و فروش می شود.

مرزوقی ادامه داد: ستاد اسکان در آن زمان، اشتباها زمین را با زمین کناری آن که دولتی بوده اشتباه می گیرد، که پس از مدتی مالک ادعای ملکیت کرده و ادعایش هم پذیرفته می شود.

وی افزود: در سال 95 از بنیاد مسکن درخواست رفع اختلاف و بهسازی و مقاوم سازی منازل این منطقه می شود. بنیاد میکن قبول می کند، به شرطی که مشکل معارض زمین حل، زمین به بنیاد تحویل داده شود.

مدیر روابط عمومی بنیاد مسکن استان فارس تصریح کرد: در این مدت، چندین جلسه در تهران با حضور آقای توللی، مالک زمین، برگزار می شود، اما توللی با بیان اینکه قبلا سهم شهرداری را از زمین، به شهرداری فسا پرداخت کرده است و دیگر حاضر به پرداخت مبلغی دیگر نیست، با شهرداری به توافق نرسیده است.

به گفته مرزوقی، اگر مالک و شهردرای به توافق برسند، زمین به بنیاد مسکن واگذار شده و آن زمان بنیاد مسکن برای ارائه خدمات به ساکنین این منطقه وارد خواهد شد.

وی تأکید کرد: بنیاد مسکن آمادگی کامل برای ارائه خدمات در مناطق محروم و نیازمند دارد.

انتهای پیام/

نظر شما