شناسهٔ خبر: 40269060 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در مقیاس آزمایشگاهی؛

ساخت رگ با قطر کم توسط محققان دانشگاه اميرکبير

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با به کار گیری فناوری نانو، زیست فناوری و با استفاده از سلول‌های سازنده رگ انسان عروقی با قطر کم، در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آقای فربد تندنویس دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی در خصوص طرح خود تحت عنوان «ساخت و مشخصه یابی داربست نانو ساختار پلی یورتان ژلاتین نانولوله‌های کربنی برای کاربرد در مهندسی بافت عروق» گفت: در این طرح توانستیم جایگزین رگ را طراحی کنیم که شبیه ساختار عروق شریانی بدن است.
وی با بیان اینکه برخی از افراد به دلیل مشکلات پلاک‌های چربی یا اشکال در عروق خون رسان نیاز به رگ مصنوعی دارند، افزود: این رگ باید به آن محل پیوند داده شود که اکنون برای اینکار از رگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.
آقای تندنویس گفت: ما توانستیم این رگ‌ها را در مقیاس نانو به صورت طبیعی مشابه با خود رگ طبیعی بدن طراحی کنیم.
وی افزود: فرق این رگ با رگ‌های مصنوعی این است که همبستگی با بافت اطراف را دارد و مانع از لخته شدن خون به سبب داشتن سلول‌های اندوتلیال در بدن افراد می‌شود.
آقای تندنویس با بیان اینکه تاکنون رگ‌های مصنوعی توسط محققان داخلی و خارجی ساخته شده، گفت: این رگ‌های مصنوعی شباهتی با بدن ندارند و مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌اورند.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیرعنوان کرد:، اما این رگ‌ها که طراحی کرده ایم و در مقیاس ازمایشی ساختیم در خرگوش مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج خوبی هم داشته است.
وی با تأکید بر اینکه در ساخت این رگ از فناوری زیستی و فناوری نانو بهره بردیم خاطر نشان کرد: هر چه به سمت بیولوژیک بودن رگ برویم بهتر است، زیرا بیشتر شبیه بدن می‌شود.
وی افزود: این نمونه‌ها برای جایگزینی عروق با خطر کمتر هستند (هر چه قطر رگ کوچکتر می‌شود جایگزن عروقی با خطرات بیشتری در کارکرد‌های دراز مدت روبرو می‌شود).
استاد راهنمای این طرح آقای دکتر حمید کشوری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

نظر شما