شناسهٔ خبر: 40266186 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

در مقیاس آزمایشگاهی صورت پذیرفت؛

ساخت رگ‌هایی با قطر کم توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با به کارگیری فناوری نانو، زیست فناوری و با استفاده از سلول‌های سازنده رگ انسان عروقی با قطر کم، در مقیاس آزمایشگاهی تولید کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، «فربد تندنویس» دانش آموخته دکتری رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص پروژه خود تحت عنوان «ساخت و مشخصه یابی داربست نانو ساختار پلی یورتان ژلاتین نانولوله‌های کربنی برای کاربرد در مهندسی بافت عروق» گفت: طی این پروژه توانستیم جایگزین رگ را طراحی کنیم که شبیه ساختار عروق شریانی بدن است.
وی با بیان اینکه برخی از افراد به خاطر مشکلات پلاک‌های چربی یا اشکال در عروق خونرسان نیاز به رگ مصنوعی دارند، بیان کرد: این رگ باید به آن محل پیوند داده شود که اکنون برای اینکار از رگهای مصنوعی استفاده می کنند.
به گفته وی، ما توانستیم این رگ‌ها را در مقیاس نانو به صورت طبیعی مشابه با خود رگ طبیعی بدن طراحی کنیم.
وی افزود: فرق این رگ با رگ‌های مصنوعی این است که همبستگی با بافت اطراف را دارد و مانع از لخته شدن خون به سبب داشتن سلول‌های اندوتلیال در بدن افراد می شود.
تندنویس با بیان اینکه تاکنون رگ‌های مصنوعی توسط محققان داخلی و خارجی ساخته شده، گفت: این رگ های مصنوعی شباهتی با بدن ندارند و مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورند.
وی افزود: این نمونه ها برای جایگزینی عروق با خطر کمتر هستند وهر چه قطر رگ کوچک‌تر می‌شود جایگزن عروقی با خطرات بیشتری در کارکردهای دراز مدت روبه‌رو می شود.
س.س ۵۱/ ل.م ۵۴ 

نظر شما